Wandelen in de Auvergne: op de stratovulkaan van de Monts du Cantal

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Auvergne
Kamperen in Frankrijk Wandelen op vakantie Vakantie met tieners

We lopen hier dus over de randen van wat ooit één, grote stratovulkaan was. En wat voor heen. Een kegelvormige vulkaan met een omtrek van ongeveer 80 vierkante kilometer! De gedachte daaraan vult mij met ontzag. De Plomb du Cantal en de Puy Mary zijn daarvan twee van de hoogste punten. Op de kaart had ik al gezien dat die twee toppen behoorlijk ver uit elkaar liggen. Dat betekent dat het dal wat er tussen zit en waar onze camping ligt (Vallée de la Cère), feitelijk een oude lavarivier is geweest. Ook al zo’n typische gedachte. En dat maakt wandelen in de Auvergne dus erg bijzonder!

Wandelen in de Auvergne: uitzicht vanaf de Plomb du Cantal

Plomb du Cantal

Al deze gedachten geven mij wat afleiding van de stevige klim waar we mee bezig zijn. We zijn gestart vanuit Prat-du-Bouc. Dat ligt op 1.400 meter. De Plomb du Cantal, de hoogste berg van de omgeving, ligt op 1.855 meter. En daar willen we ook echt op staan. 450 meter klimmen dus. Dus…

Naar Praktische informatie over de Monts du Cantal
Wandelen in de Auvergne: hier het bord naar Le Plomb du Cantal
Die dus...

Motivatie

Ik heb het wijze besluit genomen om op het smalle pad voor mijn zoon te gaan lopen. Voor ik het weet, loopt hij anders ver voor mij. Dat vind ik niet echt motiverend. Mijn vrouw en jongste zoon hebben we afgezet bij de kabelbaan en gaan zo naar de top.

Wandelen in de Auvergne: de beklimming van de Plomb du Cantal
Zorg dat je dus op dit pad vooraan loopt!

Wilskracht

Maar wij lopen hier dus. Ondanks de stevige klim is het ook echt genieten. Wat een prachtig panorama strekt zich hier voor en achter ons uit. Achter ons kijken we op een dal dat heel laag lijkt te liggen. De Planèze de la Pinatalle d’Allanche. Dat is een hele mond vol.

Ik heb weinig tijd om daarbij stil te staan, want het pad neemt nu een slinger en de stijging is nu buitengewoon fors. Ik loop nu puur op wilskracht door.

Wil je op vakantie in de Auvergne? En wil je het gemak van een volledig uitgewerkt reisplan? En alvast wat voorpret?

Klik dan hier voor mijn reisplan voor de Auvergne!

Klik hier voor voorpret, gemak en ontspanning!

Wijsheid komt met de jaren…

Wandelen in de Auvergne is dus flink klimmen. Opeens bedenk ik mij dat dit wel een scenario lijkt, dat we eerder gehad hebben.

Zo heb ik ook lopen hijgen op de Stac Pollaidh in Schotland. Ook al zo’n berg, waar ze het pad vrij rechttoe-rechtaan tegen de berg op hebben aangelegd.

Blijkbaar heb ik er wel van geleerd, want ik bepaal nu het tempo 🙂 En dat houdt het dragelijk.

Uitzicht op de Puy Grandval vanaf de beklimming van de Plomb du Cantal
Bijkomen met uitzicht op de Puy Grandval

Uitzicht

Langzaam maar zeker lopen we naar een bergflank toe. Hier kunnen we even rusten en hebben we uitzicht op de Puy de Grandval. Hier zien we duidelijk dat dit een stuk van de oude vulkaan is dat langzaam naar beneden daalt. Een uitloper van de kegel dus. Dat idee maakt wandelen in de Auvergne zo bijzonder!

In mijn reisplan voor de Auvergne kan je de volledige blog over deze wandeling lezen. Klik daarvoor op de link. Dan kan je ook een video bekijken over wat een reisplan precies inhoudt.

En wat een panaroma strekt zich hier voor ons uit!
Wandelen in de Auvergne: uitzicht vanaf de Plomb du Cantal
View from the top!

Wandelen in de Auvergne: Gorges de Cère

Een dag eerder zijn we in het dal van de Cère (die lavarivier dus), waarin ook onze camping ligt, naar de Gorges van de gelijknamige rivier geweest.

Na een korte wandeling vanaf de parkeerplaats komen we bij een prachtige kom, waar links een waterval (La Cascade de Roucolle) naar beneden komt.

La Cascade de Roucolle in de Gorges de Cére
Zo'n rotsblok dus; dat houdt wel even wat tegen...

Vulkanische activiteit

Ook dit gebied is weer een gevolg van de vulkanische activiteiten van de stratovulkaan waarvan de Plomb du Cantal onderdeel was. De gestolde lavastromen vormden hier een soort, enorm rotsblok die vervolgens in de millennia daarna de gletsjers tegenhield.

Toen de gletsjers smelten, werd vervolgens een prachtige kloof uitgesneden door het smeltwater wat over de rand naar beneden stortte.

Wandelen in de Auvergne: in de Gorges de Cère in de Cantal
Diep de kloof in...
Beneden in de Gorges de Cère
Beneden in de kloof van de Gorges de Cère

Afdalen in de kloof

Het is een prachtig uitzicht en dat wordt alleen maar mooier wanneer we in de kloof afdalen. We lopen steeds dicht bij het water en onderin kunnen we heerlijk bij de rivier zitten en verkoeling zoeken bij het water. En dat is wel nodig ook, want het is flink warm vandaag.

We blijven daarom lekker een tijdje zitten, terwijl de jongens zich vermaken in en met het water.

En dan te bedenken dat dit water ooit een kolkende lavamassa was. Wat een ontwikkeling kan de natuur in al die duizenden jaren toch maken. En wat een schitterend landschap heeft dat hier in de Auvergne tot gevolg.

Wandelen in de Auvergne: in de kloof van de Gorges de Cère
Het pad terug uit de kloof van de Gorges de Cère
In de Gorges de Cère
Uitzicht in het midden van de Cère

Praktische informatie over wandelen in de Auvergne

Plomb du Cantal

Parkeren kan heel makkelijk bij de Prat-de-Bouc.

De weg hier naartoe is overigens ook prachtig en onderdeel van één van de twee rondes van het Circuit des Monts du Cantal. Wij hebben daarvan de andere ronde gereden. Lees daarover via de link mijn blog.

Voor meer informatie verwijs ik je naar mijn reisplan voor de Auvergne. Daarin geef ik ook nog alternatieve mogelijkheden voor de beklimming.

Gorges de Cère

De wandeling naar de Gorges de Cère is vrij kort. Na 20 minuten ben je zeker beneden. De klim naar boven is dan weer erg pittig. Wanneer je vanuit Thiézac komt, stop dan niet bij het eerste parkeerterrein aan de rechterkant, maar bij de tweede aan de overkant van de weg.

Stadjes en dorpen in de Cantal

Salers en Murat zijn mooie dorpjes. Wij zijn in Salers geweest. Murat is iets minder mooi. In Salers moet je geweest zijn. Lees daarvoor mijn andere blog over de Monts du Cantal.

Huizen in Salers
Typische blik op de markante huizen in Salers

Steden in de Cantal

Aurillac is de hoofdstad van deze streek. Een stad waar je ook leuk kan winkelen.

Zwemmen

Wanneer je in een wat groter meer wilt zwemmen, kan dit op een uur vanaf de camping (zie hieronder) in het Lac de Saint Etienne Cantalès.

Uit eten in de Cantal

In Salers kan je lekker eten. Lees daarover mijn blog over het Circuit de Monts du Cantal.

Kamperen in de Cantal

Wij zaten in dit gebied op een prachtige camping: camping La Bédisse in Thiézac. Een niet al te grote camping, waar een riviertje dwars doorheen stroomt. Waar het sanitair goed en schoon is. En waar je een kleine en heel mooie zwemvijver hebt om in te zwemmen.

Bovendien heb je vanuit de camping uitzicht op een deel van de Monts du Cantal, waaronder in ieder geval de hier beschreven Plomb du Cantal.

Kijk op: Camping La Bédisse. Of op: Zoover Camping La Bédisse. Ik vind de score die wordt gegeven mager. Wij zouden de camping zelf een dikke 9 geven.

Kamperen in Frankrijk: camping La Bédisse in Thiézac
Uitzicht vanaf onze plek op camping La Bédisse in Thiézac

Informatie over de Cantal

Wil je meer informatie over deze streek, klik dan op de link hieronder. Op de site kan je op het menu links bovenin aangeven welke activiteit je wilt ondernemen. Ik heb helaas geen Engelse of Nederlandse variant kunnen vinden.