Wandelen in de westelijke Pyreneeën bij Cirque de Gavarnie

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Pyreneeën
Vakantie met tieners Wandelen op vakantie Kamperen in Frankrijk Vakantie met jonge kinderen

De toppen zijn niet het gebergte. Het is het plateau waaruit de toppen oprijzen dat het gebergte zijn ziel geeft. Zoiets schreef Nan Shepherd in haar boek The Living Mountain. En wanneer ik hier sta in het keteldal dat het Cirque de Gavarnie heet, ben ik het daarmee roerend eens. Het is het zicht op de gigantische wand om ons heen, waarover op diverse plekken het water in vrije val naar beneden stort, dat het uitzicht hier adembenemend maakt. Een effect dat nog versterkt wordt door de mist die, gelukkig, langzaam optrekt. We zijn aan het wandelen in de westelijke Pyreneeën. En op een toplocatie!

Wandelen in de westelijke Pyreneeën bij Cirque de Gavarnie

Over de Tourmalet naar Gavarnie

Ja, die mist. We zijn vanmorgen over één van de historische cols van de Tour de France gereden. De Tourmalet. En dat was helaas in de mist. Die mist wil niet echt lekker optrekken.

Gelukkig kunnen we wanneer we onderaan de col in Luz-Saint-Sauveur komen, wel veel meer zien van het dal om ons heen. En dat dal is mooi.

De Vallée de Gaves is misschien wel het mooiste Pyreneeëndal. En het wordt alleen maar mooier, wanneer we dieper het dal inrijden richting Gavarnie.

Naar Praktische informatie over de Cirque de Gavarnie
Wandelen in de westelijke Pyreneeën: een blik op de kloof van de Gave de Pau vlakbij Gavarnie
Een blik op de kloof van de Gave de Pau vlakbij Gavarnie

Wandelen in de westelijke Pyreneeën: welke Cirque te nemen?

Wanneer we Luz uitrijden passeren we al snel een prachtige oude brug. Ver beneden deze brug stroomt de Gave de Pau door een smal dal. De bergen stijgen stijl omhoog en het dal wordt nauwer.

Door de splitsing van dalen bij Gedre is er op die plek weer wat meer ruimte. Direct na dit dorpje klimt de weg met een paar flinke haarspeldbochten weer omhoog. Hier splitst de weg zich ook in twee opties, waar ik van tevoren al een keuze uit hebt gemaakt.

Linksaf kunnen we richting de Cirque de Tromouse en de Cirque d’Estaube. Die weg is smal en bovendien is de Cirque d’Estaube alleen via een nog smaller weggetje te bereiken. Het schijnt bij beide Cirque’s wel minder druk te zijn.

Wandelen in de westelijke Pyreneeën bij de Gave de Pau in Gavarnie
De Gave de Pau in Gavarnie

Het mooie dal van Gavarnie

Wij kiezen dit keer voor de wat meer gebaande paden. Het dal richting Gavarnie is in ieder geval prachtig en de weg goed te rijden. We vinden het nu al heel erg leuk. Vlak voor Gavarnie is een grote parkeerplaats, met ruimschoots voldoende parkeergelegenheid. We trekken snel de bergschoenen aan.

Blik vanaf de brug bij de camping van Gavarnie

Wandelen in de westelijke Pyreneeën: starten in Gavarnie

Om op het wandelpad voor de gelijknamige Cirque te komen, moeten we eerst door Gavarnie heen lopen. En dat is geen straf. Een leuk, gezellig dorpje met overal eetgelegenheden en winkeltjes.

Vlak na het dorp gaat een brug richting de plaatselijke camping, waar wij ook oversteken. Hier begint het brede pad richting onze eindbestemming.

Wandelen in de westelijke Pyreneeën richting de Cirque de Gavarnie
Verder langs de Gave de Pau
Wandelen in de westelijke Pyreneeën: uitzicht vanaf het pad richting Cirque de Gavarnie
Het uitzicht naar alle kanten is geweldig...

Wil jij op vakantie in de Pyreneeën? En wil je zeker weten dat je de juiste keuzes maakt?

Klik dan hieronder op de link voor het reisplan voor de Franse Pyreneeën!

Klik hier voor voorpret, gemak en ontspanning!

Langs de Gave de Pau

Het eerste kwartier gaat vrij makkelijk. Nadat we een tijdje langs een breed stroomdal van de Gave de Pau lopen, begint het pad stevig te klimmen.

Tegelijkertijd kijken we onze ogen uit.

Overal om ons heen storten zich watervallen over de bergen naar beneden. Naar alle kanten is het uitzicht geweldig. Echt tof dat wandelen in de westelijke Pyreneeën!

Wandelen in de westelijke Pyreneeën: uitzicht op de Vallée de Gaves
Uitzicht op het dal achter ons

Hôtel de Cirque

Het pad zelf blijft breed en dat is gezien de drukte ook wel handig. Na nog een kwartier zien we het Hôtel de Cirque liggen. Dat lijkt dan altijd meer dichtbij dan het is. Want we hebben alles met alles toch nog wel een klein kwartiertje nodig om er te komen.

Ook tijdens dat kwartiertje hebben we weer prachtig uitzicht. Rechts van het pad stroomt de rivier door een diepe kloof naar beneden. En we krijgen steeds beter zicht op de Cirque.

Vlak voor het Hôtel de Cirque de Gavarnie
Vlak voor het Hôtel de Cirque
Uitzicht op het Hôtel de Cirque

In het keteldal van Cirque de Gavarnie

Bij het Hôtel de Cirque is nog plek, dus we gaan snel zitten en bestellen koffie met wat lekkers. Want het uitzicht vanaf dit terras is geweldig. Een natuurlijk theater.

Ondertussen overleggen of we al dan niet doorlopen naar de grote waterval achterin het dal. Dat schijnt officieus de hoogste waterval van Europa te zijn. Het lijkt wel een flinke klim.

Even vallen we stil, want de mist trekt net iets op en we zien nu pas hoe hoog die waterval daadwerkelijk is. De rotswanden blijken ook veel hoger te zijn, dan we konden vermoeden.

Zo geeft de mist vandaag ons toch iets extra’s. Beetje bij beetje geeft de natuur zich vandaag prijs.

Wandelen in de westelijke Pyreneeën in de Cirque de Gavarnie
Uitzicht vanaf het terras van Hôtel de Cirque

Verder naar de watervallen

Mijn oudste zoon en ik besluiten om de klim te wagen. En die is heel stevig. Het eerste stuk is op zich al de moeite waard, doordat het heel leuk langs de watervallen loopt, die hier overal vandaan komen.

Nadat we nog een waterval passeren, wordt het echt klauteren.

De Cirque geeft zich langzaam prijs

Duizelingwekkend

Er is steeds minder sprake van een pad, maar, Nom de Dieu wat is het prachtig. Echt geweldig dat wandelen in de Westelijke Pyreneeën!

Het geluid van de waterval die van een duizelingwekkend hoogte naar beneden stort, wordt steeds harder. En wij zijn inmiddels met handen en voeten aan het klimmen.

Aan de voet van de Cirque

Regenkleding voorgeschreven…

Vlakbij de waterval herinner ik mij dat werd geadviseerd om regenkleding mee te nemen. Wijselijk deel ik deze informatie maar niet met mijn zoon. We willen gewoon aan de voet van die waterval staan. En eindelijk zijn we er dan.

Binnen no-time zijn we drijfnat. Na een paar foto’s en video’s maken we dat we weg komen. We zijn wel heel tevreden met onszelf.

Wat een epische ervaring!

Omhoog klauteren naar de waterval
De waterval van dichtbij

Terug naar Hôtel de Cirque

De terugweg gaat heel snel. Met onze bergschoenen kunnen we heel gemakkelijk grote stappen zetten in het losse gruis. En binnen een kwartier zijn we weer terug bij het Hôtel de Cirque en mijn jongste zoon en vrouw.

Blik terug richting Hôtel de Cirque vanaf de waterval en...
...alweer bijna terug bij het hotel

Plateau en toppen

Vanaf hier kijken we nog een keer om.

Plateau en toppen. Ze verhouden zicht tot elkaar als reis en bestemming. Het is af en toe prachtig om op een top te lopen. En de kick van het bereiken van de top te voelen. Of in dit geval de voet van de waterval. Ook in dit geval was dat gevoel kort.

Wat is het dan fijn om op het plateau te staan en te lopen. En om te genieten van deze reis!

Een ontspannen avontuur vol inspiratie
De kick van het bereiken van een top!

Praktische informatie over wandelen in de westelijke Pyreneeën

De wandeling naar de Cirque is een kleine 2 uur heen en terug. Dan reken ik het vanaf de parkeerplaats, omdat vanaf het dorpje de wandeling in 1,5 uur te doen is.

Wanneer je wilt doorlopen tot de waterval, dan moet je daar nog een klein uurtje bij tellen.

Het is de moeite waard, maar zoals hierboven vermeld, is het flink doorbijten en zeker aan het einde echt klauteren. En vergeet je regenkleding niet…

Parkeren voor deze wandeling doe je aan het begin van het dorp, mits je iets geboekt hebt in het dorp of op de plaatselijke camping.

Hieronder vind je een kaartje van de omgeving bij Gavarnie. De marker staat op restaurant Le Pailha (zie onder Uit eten in Gavarnie). Helemaal onderaan de witte weg die naar het zuiden loopt, ligt de Cirque de Gavarnie.

De kaart van de omgeving rondom Pla, 65120 Gavarnie-Gèdre, Frankrijk. Zoomniveau 14, lengtegraad -0.0084972381591797, breedtegraad: 42.723623467618

Nog meer wandelen in de Westelijke Pyreneeën

Een andere wandeling in de Westelijke Pyreneeën en dan een paar dalen naar het westen, vind je hier in mijn reisverhaal over de Vallée de d’Aspe en de Cirque de Lescun.

Uitzicht op de Cirque de Lescun

Dierentuin

In de Vallée de Gave is een hoop te doen. Wij zijn zelf naar het Donjon des Aigles geweest. Daar is een mooie roofvogelshow in de tuin van een kasteel. Kijk verder op Donjon des Aigles.

Donjon des Aigles in de Pyreneeën
Wachten op de...
...vliegshow bij Donjon des Aigles

Uit eten in Gavarnie

Er zitten tal van leuke restaurants in Gavarnie.

De leukste plek is aan de rechteroever een stukje buiten het dorp, vlak voor de tweede brug die over het riviertje heen gaat. Zie de beschrijving van de wandeling hierboven. Dit heet Le Pailha.

In het dorp krijgt L’Assiette au bord de l’Eau ook een goede waardering. Dit ziet er ook leuk uit. En natuurlijk kan je in de Auberge aan de voet van de Cirque de Gavarnie eten en drinken met een weergaloos uitzicht. Ondanks dat het druk was, hadden wij vrij makkelijk een plekje.

Ook bij Camping Pyrénées Natura waar wij zaten (zie hieronder), kan je elke avond eten.

Kamperen in de Pyreneeën

Wij zaten een dal verder in de Vallee d’Estaing op camping Pyrénées Natura. Let op die laatste letter, want er is verderop ook een Pyrenees Nature.

Wij vonden dit een erg leuke camping. Het is mooi aangelegd, bijna parkachtig en vanaf elke plek heb je schitterend uitzicht. Het restaurant is erg gezellig en daarboven is een hangplek gemaakt met een bibliotheekje en een pooltafel.

Kijk ook op Zoover Pyrénées Natura. De camping krijgt een lage score. Blijkbaar wat problemen met de eigenaar. Wij hebben er twee nachten gezeten en daar geen last van gehad. Het klopt wel dat de camping wat prijzig is. Daar krijg je wel een prachtige natuur voor terug. Gewoon wat meer een camping voor mensen die voor de natuur gaan. Wij vinden de score in ieder geval niet terecht. Wij zouden wel een 8 geven.

Het ligt wel wat verder weg van alle hotspots in de Vallée de Gave. Reken op een half uurtje naar Argelès-Gazost. Verder is alles, behalve een zwembad aanwezig. Verderop in het dal is een meertje.

Kamperen in Frankrijk: uitzicht vanaf camping Pyrénées Natura in de Vallée d'Estaing in de Pyreneëen
Uitzicht vanaf camping Pyrénées Natura in de Vallée d'Estaing
Plek op camping Pyrénées Natura

Informatie over de streek

Informatie over de Pyreneeën vind je via de link hieronder.