Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Franse Alpen
Stedentrip in Frankrijk Kamperen in Frankrijk Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

Het weer ziet er voor vandaag niet goed uit. We hebben deze week in de Alpen een beetje pech. De afgelopen twee weken toen we in Italië zaten, was het weer hier prachtig. Tenminste volgens de Buienrader. Maar ja, het kan hier nogal verkeren. Op de camping is het met slecht weer dan toch vaak een kwestie van zien dat je in de auto en weg komt. Zo ook vandaag. En ondanks dat gedoe, heb ik er zin in. Zo’n rit door slecht weer kan onverwacht mooie vergezichten opleveren. Ik ben benieuwd wat ons vandaag te wachten staat. We gaan stedentrips in de Franse Alpen naar Briançon en Gap maken.

Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap: Rue du Docteur Vagnat in Briançon met uitzicht op de Collégiale Notre-Dame

Briançon

De bestemming is vandaag Briançon. Ze hebben zichzelf het label van de hoogste stad van Europa gegeven. Ergens zou dat wat spektakel moeten opleveren.

We komen vanuit het dal van de Ubaye en moeten daarom langs het Lac de Serre-Ponçon (voor meer informatie over deze streek, lees mijn blogs over wandelen rondom dit meer via de link).

De vergezichten laten helaas op zich wachten, omdat het erg bewolkt is en af en toe ook echt flink regent. De N94 is verder een uitstekende weg om te rijden en dat komt met dit weer goed uit.

Vooral rondom L’Argentière-la-Bessée is het ook een mooie weg. We rijden hier tussen diverse hoge bergmassieven en daar vangen we hier en daar een kleine glimp van op.

Overigens was het weer natuurlijk zo slecht, dat we geen goede foto’s konden maken. Jaren later zijn we teruggewenst. In de zon! En daar zijn de foto’s nog van!

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over Briançon en Gap[/jumpto]

De vestingwerken van Vauban in Briançon

Vauban en de hertogen van Savoie

Vanaf de N94 passeren we op onze bestemming eerst het nieuwe deel van Briançon, ook wel Ville-Bas of Briançon-Sainte-Cathérine genaamd. Vanaf daar kunnen we het hoger gelegen Ville-Haut mooi zien liggen.

Dit beloofd wat voor de stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap!

En we zien direct dat dit een serieuze vesting is. De wereldberoemde Vauban, generaal onder Lodewijk XIV, heeft hier een van zijn vele en beroemde versterkte steden gebouwd.

Al deze Vauban-vestingen zijn inmiddels UNESCO-werelderfgoed.

In dit geval was het de bedoeling om de hertogen van Savoie buiten Frankrijk te houden. Goed om te bedenken dat dit hertogdom in die tijd een serieuze macht was, met een grondgebied dat zich uitstrekte van Chambery tot ver achter Turijn en van Nice tot vlak voor Milaan.

Op enig moment maakte zelfs Sardinië deel uit van deze lappendeken.

De kaart van de omgeving rondom 37 Grande Rue, 05100 Briançon, Frankrijk. Zoomniveau 16, lengtegraad 6.6433828478851, breedtegraad: 44.899416
De marker staat middenin de Grande Rue. Met bovenin de Champ du Mars en in het zuidoosten de Pont d'Asfeld.

Het Ville-Haut van Briançon

Eénmaal aangekomen in de Cité-Vauban, zoals het Ville-Haut ook wel wordt genoemd, parkeren we op de Champ de Mars. Vroeger letterlijk het marsterrein.

Het regent dat het giet en daarom lopen we meteen de Grande Rue op.

We snappen ook meteen waarom de bijnaam van deze straat Grande Gargouille is. Er stroomt met een enorme snelheid een klein riviertje door de straat.

Stedentrip in de Franse Alpen: de toegangspoort tot Briançon en de Grande Rue
De toegangspoort tot Briançon en de Grande Rue

La Grande Rue

We besluiten om eerst maar eens te gaan eten. En dat is een goede keuze.

Meer informatie over Briançon en welke stadswandeling je daar kunt maken, vind je in mijn reisplan voor de Franse Alpen. Klik daarvoor hieronder op de link!

Wil jij op vakantie in de Franse Alpen?

Klik dan hieronder op de link voor meer informatie over een reisplan voor deze streek! En alvast wat voorpret…

Klik hier voor maximale ontspanning tijdens jouw vakantie!
De Grande Rue van Briançon in zuidelijke richting
En in noordelijke richting

Adembenemend uitzicht

Op de terugweg is het weer ons iets beter gezind. We vangen steeds vaker iets op van de omgeving. En het uitzicht over het Lac de Serre-Ponçon is ronduit adembenemend met de zon die af en toe op de laaghangende wolken schijnt.

Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap met Lac de Serre-Ponçon op de terugweg vanuit Briançon
Lac de Serre-Ponçon op de terugweg vanuit Briançon

Stedentrips in de Franse Alpen naar Gap

Die zon zien we gelukkig de dagen hierna veelvuldig terug. Lees daarvoor bijvoorbeeld mijn reisverhaal over de cols in de Mercantour.

Zo ook op onze laatste dag, waarop we besluiten om naar Gap te rijden. Daarvoor rijden we vanuit het dal van de Ubaye via de D900 en de D3 langs het Lac de Serre-Ponçon.

Een prachtige weg om te rijden met zeer afwisselende uitzichten over de omgeving en het meer.

De kaart van de omgeving rondom 2 Rue Dr Roubaud, 05000 Gap, Frankrijk. Zoomniveau 17, lengtegraad 6.0788460489349, breedtegraad: 44.558548646323
De marker staat op de Place aux Herbes. Het Office du Tourisme ligt aan het Place Jean Marcellin. In het oosten van deze straat loopt in de punt de straat met de gelijkwaardige naam naar het zuiden.

Fijne sfeer

Wanneer we in Gap aankomen, voelen we meteen dat het goed zit. Dat beloofd wat voor de Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap!

De stad heeft een fijne sfeer. We lopen langs allerlei pleinen en oude straten met weer die pastelkleurige huizen.

Lees in mijn reisplan voor de Franse Alpen meer over deze sfeervolle stad. Klik daarvoor op de link!

Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap; de kathedraal van Gap
De kathedraal van Gap

Na de regen komt de zon…

Nadat we nog wat door de winkelstraten hebben gedwaald, gaan we nog even op een terras zitten. De vakantie zit erop. Heerlijk dat we vandaag toch in de zon kunnen eindigen. We hebben erg genoten van dit deel van de Franse alpen.

Zelfs ondanks de wat mindere dagen die we hebben gehad, hebben we ons uitstekend vermaakt!

Stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap met het Place aux Herbes in Gap
Place aux Herbes in Gap

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie over stedentrips in de Franse Alpen: Briançon en Gap

Parkeren in Briançon

Qua parkeren is in Briançon de Champ du Mars het beste. Behalve wanneer je een camper hebt. Daar kwam ik de laatste keer dat wij hier waren achter. Parkeer dan langs de weg in de Route de Grenoble. Ik kon in mijn 6 meter lange camper precies in een vak staan.

Parkeren in Gap

In Gap is de meest comfortabele de parkeerplaats aan de Rue Faure du Serre. Vanaf daar loop je via de Rue Pasteur en de Rue de l’Impremerie naar de Place Jean Marcellin. Vanaf daar kan je de hierboven beschreven route volgen.

Rue du Docteur Vagnat in Briançon met uitzicht op de Collégiale Notre-Dame

Wandelen in de Hautes-Alpes

In twee andere blogs over deze omgeving heb ik diverse wandelingen beschreven in deze omgeving. De eerste gaat over de Mercantour en de tweede over wandelingen rondom het Lac de Serre-Ponçon.

In mijn reisverhaal over de Mercantour moet je even wat naar beneden scrollen voor de wandeling bij Lac d’Allos.

Roadtrips in de Hautes-Alps en Mercantour

In mijn blog over de Mercantour beschrijf ik een grote dagtrip door dit prachtige gebied over een schitterende en heftige col.

Vakantie in de Franse Alpen bij Lac d'Allos
Lac d'Allos

Dierentuin

Aan de oostkant van het Lac de Serre-Ponçon zit een leuke dierentuin: Parc Animalier de Serre-Ponçon. Het is niet groot, maar voor een ochtend of een middag is het leuk. En met regelmatig een prachtig uitzicht op het meer, is het wel een aanrader.

Uit eten in Briançon

In mijn reisplan voor de Franse Alpen geef ik de beste tips om uit eten te gaan in Briançon. Klik daarvoor op de link!

Uit eten in Gap

Dat geldt natuurlijk ook voor Gap…

Ook op de camping hebben we lekker gegeven. Klik daarvoor op de link hieronder.

Uitzicht vanaf onze plek op camping River in Le Martinet
Uitzicht vanaf onze plek op camping River

Kamperen in de Hautes-Alpes

Wij hebben op camping River gestaan in Le Martinet. De camping ligt geweldig langs de rivier de Ubaye. Het zwembad is klein, maar fijn. Je kunt er lekker eten. En het sanitair is prima in orde.

Ik raad een plek langs de rivier aan, omdat je daar prachtig uitzicht hebt (zie de foto’s hierboven). Houdt er wel rekening mee dat de rivier hard stroomt en dus veel lawaai maakt. Kleine kinderen moet je dus ook heel goed in de gaten houden!

De plekken zijn niet geweldig qua ondergrond en ze bieden wat weinig privacy. Het is even afwegen waar je de voorkeur aan geeft. Overigens zijn er ook safaritenten te huur.

De recensies zijn over het algemeen goed tot erg goed, waarbij de negatieve reacties vaak over de eigenaar gaan. Wij hebben daar geen last van gehad. Ze zijn overigens Nederlands. Kijk verder op Zoover River.

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vind je de beste tip voor een camping in deze omgeving!

Informatie over de Hautes-Alpen

Alle locaties die ik beschrijf in dit reisverhaal liggen in de Hautes-Alpes. Kijk voor meer informatie over deze streek hieronder via Handige Links.