Wandelen in de Vanoise en de Franse Alpen

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Franse Alpen
Wandelen op vakantie Kamperen in Frankrijk Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

We lopen vandaag naar een plek die ik al honderd keer gezien heb op Insta. En dan is het natuurlijk altijd de vraag: hoe is de werkelijkheid? Is het nog mooier of valt het wat tegen? Wandelen in de Vanoise is in ieder geval prachtig. We hebben eergisteren een prachtige wandeling gemaakt net boven dit nationale park in de Tarentaise. En dat was erg gaaf. Het zal daarom vandaag vast ook weer prachtig zijn!

Wandelen in de Vanoise: terugblik op de Refuge des Barmettes richting het Lac de Vaches

Nationaal Park van de Vanoise

We zijn vandaag op ons gemak vertrokken op onze camping (zie onderaan de blog bij Praktische informatie). En we rijden vandaag voor het eerst officieel Parc National de Vanoise in.

We zitten zelf in de Tarentaise. De vallei die de Vanoise aan de noordkant begrenst. En we hebben daar ook al prachtig gewandeld. Klik daarvoor op de link.

De Vanoise is het oudste Nationale Park van Frankrijk. Het is een wezenlijk ander gebergte dan alpen die met een band vanaf het Mont Blanc-massief tot aan de Écrins lopen.

De Vanoise bestaat hoofdzakelijk uit kalksteen. Met daarboven uit enkele hoge toppen die van gneiss zijn. Dit gesteente ontstaat alleen onder hoge druk en met hoge temperaturen. Dus zijn altijd een gevolg van vulkanische activiteit.

Het kalksteen is veel poreuzer van structuur. En zorgt daardoor vaak voor bijzondere flora dat er boven groeit.

Dat zien we in de Vanoise ook duidelijk terug. Tenminste op de plekken waar de natuur ook echt beschermd is. En geen ski-hellingen bevat.

Dat gaan we vandaag ook zien, omdat de lager gelegen delen van Pralognan deels skipiste zijn. De hoger gelegen delen niet meer. En daar gaat de natuur in volle glorie zijn gang.

En dat kunnen we heel goed zien, wanneer we wandelen in de Vanoise!

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over de Vanoise [/jumpto]

Wandelen in de Vanoise: de Doron die door Pralognan-la-Vanoise loopt met op de achtergrond de zuidelijke bergketen van de Vanoise
De Doron die door Pralognan-la-Vanoise loopt met op de achtergrond de zuidelijke bergketen van de Vanoise

Pralognan-la-Vanoise

Bij Moutiers rijden we het brede dal van de Tarentaise uit. En via de D915 het dal van enkele bekende ski-oorden in. Hier liggen Courchevel en Meribel. Beter bekend als Les Trois Vallées. Een uitgebreid skigebied met honderden pistes.

Een kleine 10 kilometer het dal in, nemen we de afslag richting Pralognan. Hier wordt de weg smaller en het dal interessanter.

Na Bozel dienen de eerste echte haarspeldbochten zich aan. En wordt het uitzicht steeds mooier.

We parkeren de auto op de parkeerplaats aan het begin van Pralognan. Nadat we eerst een ererondje door het dorp hebben gemaakt. Waarbij de parkeerplaatsen daar op waren.

Refuge des Barmettes en het Lac des Vaches

Vanaf hier kunnen we prima naar de Téléphérique lopen. Die zich middenin het dorp bevindt. Net als een aantal leuke restaurants trouwens. Daarover onderaan de blog bij Praktische informatie meer.

Wandelen in de Vanoise via de Téléphérique de Mont Bochor
De Téléphérique de Mont Bochor

Téléphérique de Mont Bochor

Wij nemen middenin het dorp de kabelbaan omhoog richting Mont Bochor. Een rotspunt op 2.000 meter. Daarmee zitten we meteen lekker op hoogte. Dan hoeven we vast niet zoveel te klimmen. Was mijn gedachte.

En dat is in de Alpen natuurlijk altijd een verkeerde gedachte. Een gedachte die ik wel heb geuit richting mijn gezin. Wat wellicht niet heel verstandig was. Beter was geweest: ‘…waarschijnlijk moeten we veel klimmen en dalen…’.

Vanuit de kabelbaan lopen we eerst richting het Sentier Balcon. En vanaf daar klauteren we naar beneden met een paar steile bochten richting een smal pad.

Dat moet ons uiteindelijk naar die veel gefotografeerde plek van het Lac des Vaches brengen.

We beginnen met wandelen in de Vanoise!

Hoogte en vrees

Dat is even wennen. De helling gaat rechts van ons vrij steil omlaag. En aangezien ik licht last van hoogtevrees heb, is het niet helemaal relaxed. En het pad gaat ook behoorlijk op en neer. Dat had ik anders in gedachten. En (dus hardop) voorgesteld…

Mijn jongste heeft net als ik Corona gehad. Is niet lekker fit en heeft er daarom nog meer last van. Halverwege dit pad besluit hij met mijn vrouw terug te lopen.

Ik houd de blik richting het einde van het dal en weet zo vrij redelijk door te lopen. En daar helpt de omgeving erg in mee. Want wat is het wandelen in de Vanoise hier mooi!

Wandelen in de Vanoise: een blik terug op het Sentier Balcon dat ons richting Refuge des Barmettes brengt
Een blik terug op het smalle Sentier Balcon dat ons richting Refuge des Barmettes brengt

Fôret

Na een half uurtje lopen we een klein bosje in. Erg leuk als afwisseling.

We krijgen hierna zicht op het einde van het dal. Er staan hier wat lelijke ski-inrichtingen.

Maar daarachter, daar is het prachtig!

In het bosje van het Sentier Balcon

Refuge des Barmettes

En zo komen we aan het einde van het Sentier Balcon. We zijn daarom in een kleine 45 minuten bij de Refuge.

En dit toevluchtsoord is een plaatje!

Wandelen in de Vanoise: de Refuge des Barmettes
belledo
Refuge des Barmettes vanuit de mooie hoek: vanaf de achterkant richting het dal

Aan de voet van de klim

Vanaf hier begint de echte klim van vandaag. En dat gebeurt in een prachtig decor. Van watervallen, groene flanken en grote, rotsige bergen. Schitterend!

Wandelen in de Vanoise: het begin van de klim richting Lac des Vaches
Het begin van de klim richting Lac des Vaches
Met dit uitzicht!

Pittig

Mijn zoon en ik hebben het tempo er flink in. We rennen bijna tegen de berg op. En dat kan hier deels binnendoor.

Er ligt als het ware een langzaam pad dat tegen de berg op (of af…) meandert. Het andere pad snijdt alle lange bochten af. En gaat daarmee steil omhoog.

De brug over de waterval richting Lac des Vaches met op de achtergrond La Grande Casse
Selfie met waterval

Waterval

Zo komen we bij de waterval die hier door het dal loopt. En de houten brug er overheen, maakt dit tot een idyllisch geheel.

Ook een uitstekend punt om even bij te komen. Ik zou het ook een goed excuus kunnen noemen…

Het laatste stukje naar Lac de Vaches

Lac des Vaches

Met een paar bochten komen we naar een kleine 10 minuten bij het beruchte meer aan. En dat is echt schitterend.

Het stenen pad door het midden. De bijzondere katoenplanten in het water. En dan die machtige Grande Casse op de achtergrond. Geweldig!

Wandelen in de Vanoise: in het Lac des Vaches
In het Lac des Vaches
Terugblik richting het dal van Pralognan-la-Vanoise vanuit Lac des Vaches

Verder?

Eigenlijk zouden we hier wel verder willen. Maar dat gaat te lang duren.

Het is vanaf hier nog een klein uurtje naar de Col de la Vanoise. En dan staan je echt onderaan die machtige Grande Casse.

Wij genieten gewoon nog even van het uitzicht. Om vervolgens de langzame, meanderende route terug te nemen naar de Refuge des Barmettes.

Prachtige flora op de weg terug vanaf Lac des Vaches naar Refuge des Barmettes

Terugweg

Binnen een half uur zijn we terug bij de Refuge. En na wat gezoek om weer op het Sentier Balcon te komen (onthoudt dus goed, wanneer je op de heenweg bent!), lopen we al snel weer op dat pad.

Na nog een ruim half uur zijn we dan weer terug bij de kabelbaan. Vrouw en jongste zoon zitten in Pralognan aan een lekkere, koele versnippering. Dus wij stappen snel in.

Wat een mooie dag!

Wandelen in de Vanoise: uitzicht op Refuge des Barmettes en het dal van Pralognan-la-Vanoise
Uitzicht op Refuge des Barmettes en het dal van Pralognan-la-Vanoise

Wandelen in de Vanoise: Lacs des Bellecombe

Twee dagen later zijn we na een prachtige roadtrip door de Vanoise in de Maurienne beland. Dit is het dal wat de Vanoise aan de zuidkant afsluit.

We worden hier ’s ochtends gelukkig weer wakker op een stralende, zonnige dag. Op onze camping in Lanslebourg-Mont-Cenis. Lees daarover meer onderaan deze blog bij Praktische informatie.

Ik heb wederom de hoop dat we een wandeling op hoogte kunnen maken, zonder al teveel hoogteverschil onderweg. Wijselijk heb ik de rest van mijn gezin dit keer anders voorbereid: ‘Het zou toch nog best wel kunnen stijgen en dalen…’.

Wandelen in de Vanoise: uitzicht op het dal en de Refuge de Bellecombe
Uitzicht op het dal en de Refuge de Bellecombe

Van Termignon naar Bellecombe

De weg naar Bellecombe loopt via Termignon. En is vanaf dat laatste plaatsje geen overdreven brede weg. Wel fantastisch om te rijden! Met hier en daar prachtige uitzichten over de Maurienne en de Vanoise.

Ik heb mij gelukkig goed ingelezen, want overal staan al auto’s geparkeerd. En ik weet dat ik tot het einde moet doorrijden. We zijn niet heel vroeg, dus ik hoop dat we nog een plekje hebben.

Rond 11:00 is het boven al wel druk. Maar gelukkig: langs de weg kunnen we nog staan.

Berg schoenen aan en gaan! Weer wandelen in de Vanoise!

De klim richting het plateau waarop Lac de Bellecombe ligt
Pauze na het eerste stuk van de klim

Klimmen

Ik ben blij dat ik niks heb beloofd qua stijgingspercentage. Want de eerste honderden meters vanaf de parkeerplaats gaan weer vrij steil omhoog.

Zeker aan het begin van zo’n wandeling is dat altijd even wennen. Tenminste voor mij. Een soort van traplopen op kantoor. Waar ik bij de 4e trap vaak denk. Pfff…ik ben niet de jongste meer…

Wanneer we die eerste klim hebben gehad, komen we op een soort plateau terecht. En daarmee hebben we het steilste stuk voorlopig wel gehad.

Een droog meertje op het plateau van Bellecombe
En weer die bijzondere katoenplanten...

Lac de Bellecombe?

We komen nu bij een soort van meertje. Dat droog is gevallen. Ik denk eerst dat dit het drooggevallen Lac de Bellecombe is.

Totdat we over de volgende helling heen lopen en een groter meer zien liggen. En dat ligt er prachtig bij. Zeker met het decor van stukken van de Glacier de la Vanoise en de punten van de Dôme de l’Arpont en de Dente Parrachée.

Wil je meer weten over het vervolg van deze wandeling? Klik dan hieronder op de link naar mijn reisplan voor de Franse Alpen!

Wil jij op vakantie in de Franse Alpen?

Klik dan hieronder op het gemak van mijn reisplan! En alvast wat voorpret…

Klik hier voor een ontspannen vakantie voor jou en jouw gezin!

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie over wandelen in de Vanoise

Wandelen in de Vanoise naar de Refuge des Barmettes en Lac de Vaches

Informatie over de Téléphérique de Mont Bochor vind je via de link.

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vind je nog wat meer informatie over de wandeling en andere mogelijkheden om de wandeling uit te breiden. Of anders aan te pakken. De link naar mijn reisplannen vind je hierboven!

De kaart van de omgeving rondom pralognan les barmettes. Zoomniveau 14, lengtegraad 6.7527962, breedtegraad: 45.3896198
De marker staat op Refuge des Barmettes. Het meertje aan het einde van het pad is Lac des Vaches.
Ik krijg geen genoeg van dit prachtige pad en dit uitzicht!

Wandelen in de Vanoise naar de Lacs de Bellecombe

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vind je meer informatie over deze wandeling. En ook andere mogelijkheden in dit gebied om te wandelen.

De kaart van de omgeving rondom refuge de bellecombe, termignon. Zoomniveau 14, lengtegraad 6.8270787, breedtegraad: 45.3293998
De marker staat op de Refuge de Bellecombe. Links daarvan zie je een grote meertje wat het Lac de Bellecombe is.

Wandelen in de Vanoise en Tarentaise

In een andere blog beschrijf ik een een prachtige wandeling in de Tarentaise op de Côte d’Aime. Dit ligt net ten noorden van de Vanoise.

Wandeling in de Tarentaise: de Refuge de la Balme in de paarse bloemenzee
De Refuge de la Balme in de paarse bloemenzee

Uit eten in de Vanoise bij Pralognan-la-Vanoise

In Pralognan-la-Vanoise zijn Restaurant de la Vanoise aan de 11 Chemin du Dou de Ponts en Pépé Gusto de goede keuzes.

Het eerste is meer de Franse keuken met een leuke sfeer. De tweede meer een steakhouse-achtig geheel. De eerste ligt aan de doorgaande weg door het dorp, voorbij de kabelbaan. En de eerste ligt aan het begin van het dorp.

Uit eten in de Maurienne

In mijn reisplan voor de Franse Alpen geef ik tips om uit eten te gaan in de Maurienne.

Kamperen in de Tarentaise en de Vanoise

De wandeling bij Pralognan hebben we gedaan vanuit onze camping in de Tarentaise. Daar zaten we in de Vallée de la Plagne, boven Aime. Ook wel de Côte d’Aime genoemd. Daar hadden we een prachtige camping: Camping le Bioley.

Deze camping ligt middenin de natuur van de Franse Alpen. Het heeft een zwembad, is niet te groot, een restaurantje waar je uit eten kan en ook het nodige kan halen. Kortom: van de meeste gemakken voorzien.

Verder is het sanitair schoon.

Het enige nadeel is eigenlijk dat het vrij hoog op de bergen op 1.300 meter ligt. Dat betekent dat je er niet zomaar weg bent. En veel dezelfde weg op en neer rijdt, wanneer je hier langer bent.

Wij vonden de eigenaresse af en toe wat gestresst. Daardoor ook wat kortaf. Maar goed, dat kom je vaker tegen in Frankrijk…

Er zijn 4 chalets te huur. Tenslotte zou ik bij reservering zorgen dat je één van de plaatsen onderaan de camping boekt. Daar heb je op de meeste plaatsen vrij uitzicht over het dal. Geweldig!

Wij zaten boven de receptie. En ook dat was prima, ondanks dat je dan wat meer drukte ervaart.

Kijk verder op Zoover Le Bioley.

Wandeling in de Tarentaise: Onze plek op camping le Bioley
Onze plek op camping le Bioley
Het zwembad op Camping Le Bioley in Côte d'Aime
A pool with a view!

Kamperen in de Maurienne en de Vanoise

In mijn reisplan voor de Franse Alpen geef ik een mooie tip voor een camping in de Maurienne. Klik daarvoor op de link!

Informatie over de Vanoise

Hieronder vind je bij de Handige Links een aantal links naar informatie over de Maurienne en het Parc National de la Vanoise.

Bij de tweede link vind je onder Les Découvertes ook nog allerlei andere wandelingen.