5 dingen om te doen in de Oisans bij Alpe d’Huez

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Franse Alpen
Wandelen op vakantie Kamperen in Frankrijk Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

Bij elke haarspeldbocht die we nemen, krijg ik meer respect voor alle wielrenners die deze berg zijn opgereden. We rijden richting Alpe d’Huez en ik begin de aantrekkingskracht op wielrenners wel te begrijpen. Überhaupt is dit hele gebied van de Oisans een wielerwalhalla. Wanneer ik op de kaart kijk, zie ik overal cols die mij aan de Tour doen denken. Nu vind ik fietsen best leuk en mountainbiken doe ik ook regelmatig; in dit soort bergen heb ik niet zo’n zin. Samen met mijn broer ben ik in Zwitserland ooit de Col de Sanetsch opgereden en dat vond ik voldoende voor de rest van mijn leven…Wij gaan op zoek naar 5 dingen om te doen in de Oisans bij Alpe d’Huez.

5 dingen om te doen in de Franse Alpen: wandelen naar de Cascade de la Fare in de Oisans

Alpe d’Huez

Wij zijn hier dus niet om te fietsen. En het plaatsje Alpe d’Huez is ook best een tegenvaller. Het is leuk om met één van de kabelbanen verder omhoog te gaan. Het hoogste punt waar we met een kabelbaan naartoe kunt is de Pic Blanc.

Boven is er alleen niet heel veel te doen. Het uitzicht is natuurlijk prachtig en toch zien we overal dat dit een skigebied is. De heuvels zijn kaal en grijs, er groeit weinig. Wij gaan daarom lekker wandelen in wat lager gelegen gebieden.

Naar Praktische informatie over de Oisans
Uitzicht vanaf de Pic Blanc op het Massif des Écrins

Wandelen naar de Cascade de la Fare

Daarvoor rijden we richting Vaujany. Vanuit het dal van de Oisans komen we er vrij eenvoudig.

Het is een korte en mooie rit om te maken. We passeren het stuwmeer van Verney en even later slaan we linksaf richting Vaujany.

Met een paar haarspelden zitten we al snel op hoogte en rijden we door tot het gehucht La Villette, waar we aan het einde van de doorgaande weg onze huurcamper parkeren.

Plan du Moulin

Daar lopen we het Plan du Moulin in en komen zo na een haarspeldbocht en een brug over het riviertje Le Flumet in het bos terecht.

Vanaf hier wordt het bospad steeds rotsiger en leuker. Dit wordt absoluut één van de leukste 5 dingen om te doen in de Oisans!

Uitzicht op de pieken van de Rissiou

We blijven nog even tussen de bomen lopen, waarbij we af en toe een mooi uitzicht hebben op de pieken van de Rissiou.

Langzaam maar zeker horen we steeds duidelijker het doel van onze wandeling: la Cascade de la Fare. Nadat we over een veld van rotsen zijn geklauterd staan we naar een paar minuten oog in oog met deze gigantische waterval.

Wil jij op vakantie in de Franse Alpen?

Klik dan hieronder voor meer informatie over een reisplan voor deze streek! En alvast wat voorpret…

Klik hier voor gemak, ontspanning en voorpret!

Bijna de hoogste…

Met een totale hoogte van 1.200 en een vrije val van 400 meter is het één van de hoogste van Frankrijk (voor de hoogste zijn we een paar jaar later in de Cirque de Gavarnie).

Een waterval bovendien die ook in de zomer nog flink doorstroomt. Het water spat overal op en we genieten van deze verfrissing. Het uitzicht is ook nog eens prachtig.

Vooral het zicht op de Belledonne-bergketen aan de linkerkant is mooi.

5 dingen om te doen in de Oisans: Deux-Alpes

Een dag later rijden we richting Deux-Alpes om te kijken of dit skioord wel de moeite waard is. Het dorp zelf is natuurlijk niet bijzonder.

De weg er naartoe is wel mooi. Met overal prachtig uitzicht op het dal van Oisans en de omringende bergketens.

In de Jandri Express door de gletsjer boven Deux-Alpes

Jandri-Express

We hebben besloten om ook hier omhoog te gaan met een kabelbaan. En de beste keuze is dan de Jandri-express. Op deze manier komen we op 3100 meter. Dat is op zich al prachtig.

Vanaf daar nemen we een tandradbaan die ons dwars door een gletsjer nog eens 300 meter verder omhoog brengt.

Dat is een spectaculaire ervaring. Koud ook wel. Het uitzicht vanaf deze top is weids. En geeft vol uitzicht op het onherbergzame en moeilijk toegankelijke Massif des Écrins.

5 dingen om te doen in de Oisans: Vallée de Vénéon

Op onze laatste dag besluiten we de Vallée de Vénéon in te rijden. Al snel hebben we spijt dat we dit niet eerder hebben gedaan. De weg door dit dal is ronduit spectaculair. Tot aan Venosc is de weg goed te rijden. Daarna wordt de weg smaller. En ja, dan weet je dat het vaak ook mooier wordt.

We zijn voor het eerst met een camper op pad en zijn daardoor wat groter dan normaal. Toch heb ik nergens het gevoel dat het echt spannend wordt, zoals ik bijvoorbeeld wel had op de Col de la Cayolle in de Alpes-de-Haute-Provence (lees via de link meer in mijn blog over deze streek).

Dit is in ieder geval het leukste van de 5 dingen om te doen in de Oisans!

5 dingen om te doen in de Franse Alpen bij Alpe d'Huez: Vallée de Vénéon
Aan het einde van de Vallée de Vénéon bij La Bérarde

La Bérarde

Bij Saint-Cristophe-en-Oisans zien we een pad naar een waterval. Die laten we nu nog even rechts liggen. We besluiten eerst het dal helemaal door te rijden tot La Bérarde, om daar te picknicken. Het uitzicht is overal prachtig.

Nergens in deze omgeving hebben we het gevoel gehad dat we zo diep doordringen in de bergketens. Vanuit Deux-Alpes hebben we er wel overheen gekeken, maar het uitzicht tussen deze giganten geeft een veel mooiere ervaring.

We zijn gewaarschuwd voor drukte aan het einde van het dal in Bérarde. Dat valt vandaag gelukkig mee. Het is geen weekend en we kunnen gewoon parkeren. We zitten zo diep in het dal, dat we zo bij de rivier de Vénéon zijn. Daar gaan we even lekker zitten en eten.

Cascade de la Froide Pisse in de Vallée de Vénéon
Cascade de la Froide Pisse bij het Massif des Écrins

Cascade de la Froide Pisse

We hebben vandaag geen tijd om te wandelen en dat vinden we best jammer. Vanuit Bérarde lopen er prachtige wandelingen het Écrins-gebergte in. We besluiten de prachtige weg terug te rijden en nog even bij de waterval te kijken. Dit blijkt de Cascade de la Froide Pisse te zijn.

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vertel ik meer over een prachtige wandeling die je hier kunt maken! Via de link kan jij je abonneren op dit en een heleboel andere reisplannen!

De Oisans en watervallen!

Met de Cascade de La Fare aan het begin van ons verblijf in de Oisans en deze waterval aan het einde, vinden we dit eigenlijk wel een mooie afsluiting. Oisans en fietsen? Zeker en ook: de Oisans en watervallen! De één nog mooier dan de ander.

Praktische informatie over 5 dingen om te doen in de Oisans

Wielrennen!

5 dingen? Vraag jij je wellicht af! Ik tel er maar 4.

Nummer 1 zal voor veel mensen het wielrennen zijn. Ik heb dat zelf in deze omgeving dus niet gedaan. Het is natuurlijk één van de beste plekken om heroïsche daden te verrichten.

Bovendien kan je goed met je gezin afspreken of ze jou bijvoorbeeld boven in Alpe d’Huez ontmoeten, waarbij zij zelf met de kabelbaan naar boven kunnen.

Of dat ze de wandeling naar de Cascade de la Fare maken, terwijl jij de Col de la Croix de Fer beklimt. Op de terugweg kunnen jullie dan gezellig picknicken in de omgeving van de waterval.

Het mooiste rondje dat je hier kan wielrennen is natuurlijk de grote rond via de Lautaret, Galibier en de Croix de Fer. Een ware heldendaad wanneer je dat weet te doen!

Hieronder geef ik op volgorde van het reisverhaal hierboven praktische informatie over de activiteiten die we wél hebben ondernomen.

Alpe d’Huez: uitzicht of downhillen?

In Alpe d’Huez kan je dus met de kabelbaan naar de Pic Blanc. Via de link vind je het kaartje waarop de kabelbanen staan. Je kan je op deze manier ook even goed oriënteren op de omgeving.

In de rest van dit document staan ook de prijzen van de kabelbanen. Want die zijn natuurlijk best prijzig. Daarom zou ik je ook aan willen rijden om in deze omgeving alleen de kabelbaan naar Deux-Alpes te pakken.

Behalve wanneer je wilt downhillen met de mountainbike. Dan zijn beide resorts natuurlijk uitstekende locaties. Via dezelfde link vind je ook informatie over de downhill-routes.

5 dingen om te doen in de Oisans: Cascade de la Fare

De wandeling naar de Cascade de la Fare staat vanuit La Villette aangegeven op gele bordjes. Heen en weer ben je maximaal 1,5 uur bezig en het hoogte verschil is met maximaal 100 meter goed te overzien.

De kaart van de omgeving rondom 642 Route du Col du Sabot, 38114 Vaujany, Frankrijk. Zoomniveau 14, lengtegraad 6.0944619100952, breedtegraad: 45.168390643024
De marker staat op de plek waar de wandeling begint naar de waterval. Even daarvoor kan je de auto in het dorp parkeren.

Deux-Alpes: uitzicht of downhillen?

In Deux-Alpes heb je natuurlijk dezelfde mogelijkheden als in Alpe d’Huez. Ik heb voor dit resort niet zo’n mooi kaartje kunnen vinden als bij Alpe d’Huez. Via de link vind je wel alle informatie die je nodig hebt.

5 dingen om te doen in de Oisans: Cascade de la Froide Pisse en verder

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vertel ik dus meer over de prachtige wandeling die je hier kunt maken!

Wanneer je nog andere wandelingen wilt maken in de Écrins, lees dan mijn blog over La Grave en La Meije.

De kaart van de omgeving rondom cascade de la froide pisse. Zoomniveau 14, lengtegraad 6.180146, breedtegraad: 44.94782
De marker staat op de waterval.

Uit eten in de Oisans

Allereerst was het restaurant van de camping waar we zaten (zie hieronder bij Slapen) goed. Dus dineren op de camping is altijd een optie…

Wij hebben in Alpe d’Huez geen leuk restaurant kunnen vinden. Het is daar gewoon echt te toeristisch om goed en leuk uit eten te kunnen.

Uit eten in Deux-Alpes

In Deux-Alpes hebben we met de kinderen prima gegeten bij Boris Burger. Dit restaurant staat niet supergoed aangeschreven, maar wij vonden het wel een leuke plek met prima eten. Het zit aan de 109 Avenue de la Muzelle.

Uit eten in de Vallée de Vénéon

In mijn reisplan voor de Franse Alpen geef ik je natuurlijk ook een tip over waar je in dit dal het beste kunt eten!

Kamperen in de Franse Alpen en de Oisans

Wij hebben op camping Chateau de Rochetaillée gestaan. Voor ons doen een erg luxe camping. Het sanitair was erg goed en de ruimtes waren daar verwarmd. Dat is toch best lekker op een plek waar het ’s nachts koud kan zijn.

De kampeerplaatsen zijn over het algemeen ruim en duidelijk afgescheiden. Dat is een voor- en nadeel. Het is daardoor erg gecontroleerd aangelegd en het mist dan wat charme. Tegelijkertijd is de omgeving zo mooi, dat dit er ook iets minder toe doet. Zorg dat je dus op een plek zit waar je lekker over de heggen heen kan kijken naar het natuurlijk theater om je heen.

Er is ook een zwembad (binnen en buiten!) op de camping. Een beetje aan de kleine kant en verder prima.

Op de camping zijn ook chalets te huur. Ik vond ze qua ruimte er omheen niet bijzonder groot.

Kijk ook op Zoover Rochetaillée. Daar zie je dat de recensies zeker niet allemaal positief zijn. Dat gaat deels over de chalets. Dat bevestigt het beeld dat ik hierboven heb gegeven. Ga er voor de rest wel vanuit dat dit geen gezellige, kleine camping is. Het is vooral een camping gericht op comfort. En dat is er zeker aanwezig.

Al met al geen perfecte camping, wel ruim voldoende om een week goed van de omgeving te kunnen genieten. Veel goede alternatieven zijn er namelijk ook niet in deze omgeving, omdat het af en toe erg toeristisch kan zijn in deze omgeving.

In mijn reisplan voor de Franse Alpen vertel ik welke camping je het beste in deze omgeving kunt nemen!

Onze plek op de camping de Rochetaillée

Hotels in de Oisans

Een geheel andere ervaring is Hotel Le Champ de Pin in Bérarde. Het hotel staat erg goed aangeschreven en bevindt zich natuurlijk op een magistrale plek.

Informatie over de Oisans

Voor meer informatie klik je onder Handige Links op de link naar de Franse Alpen.