Wandelen op de Hoge Veluwe: jacht op de grote 4!

Vakantie in Nederland, Vakantie op de Veluwe
Wandelen op vakantie Leukste musea van Nederland Vakantie met jonge kinderen

‘Zullen we vanavond even wandelen op de Hoge Veluwe’?, vraag ik aan mijn vrouw. ‘Ja, gezellig’, antwoord ze, ‘En zullen we dan daarna eten bij het Parkrestaurant?’. Dit is een conversatie die voor ons volstrekt normaal is. En ik bedenk me bij het schrijven van deze blog hoe ontzettend abnormaal het is. En dan vooral om de mooiste natuur van Nederland bijna op onze drempel te hebben. Ik ben zelf geboren en getogen op de Veluwe. Bossen en eindeloze natuur binnen handbereik is voor mij de gewoonste zaak van de wereld. Ik wil jou daarmee graag kennis laten maken. Daarom neem ik je mee. Mee met wandelen op de Hoge Veluwe. En ook een stukje fietsen.

Wandelen op de Hoge Veluwe: Uitzicht op het Pampelse Zand

Een particulier park, uniek in Nederland!

Eerst heel kort iets over de Hoge Veluwe zelf. Want dit park is bijzonder!

Internationaal staat het onder ecologen hoog aangeschreven, omdat er een enorme variatie is aan soorten. De biodiversiteit is dus groot.

Wat het nog unieker maakt, is dat het eigenlijk particulier bezit is van de stichting en dus primair zelf verantwoordelijk is voor haar financiering. Tot zover deze lofzang. Zoals gezegd: ik neem je mee de Hoge Veluwe in!

Naar Praktische informatie over de Hoge Veluwe
Wandelen op de Hoge Veluwe: donkere wolken boven De Pollen
Donkere wolken boven De Pollen

De Pollen

Het is april, dus de dagen worden langer en het park is daardoor ook steeds langer open. Met als voordeel dat je tot laat kan wandelen of laat kan eten in het Parkrestaurant.

Vanaf uitgang Schaarsbergen rijden we ongeveer 10 minuten door mooie bossen, van naald tot loof en van berk tot beuk.

Daarna krijgen we aan de rechterkant het grote stuifzandgebied De Pollen.

Hier zagen we onlangs op een avond een kudde moeflons oversteken. Een bijzondere schapensoort die bijna nergens in Nederland meer voorkomt. Indrukwekkend ook door hun grote hoorns.

Edelherten vlak voor het Pampelse Zand
Edelherten vlak voor het Pampelse Zand...
Wilde zwijnen in Nationaal Park de Hoge Veluwe
... en wilde zwijnen

Herten en wilde zwijnen spotten op de Hoge Veluwe

Wij rijden wat verder naar de wildobservatieplaatsen voor het Pampelse Zand. En ja hoor, het is april, dus je ziet bijna altijd een kudde wilde zwijnen lopen.

In deze tijd (maart-april) krijgen ze jongen en begeven ze zich altijd dichterbij de toeristen. De jongen zijn erg leuk om te zien.

We komen niet te dichtbij, want we weten dat de ouders nogal gevaarlijk kunnen zijn in deze tijd.

Wanneer de wind goed staat, is de kans groot dat we hier moeflons kunnen zien

Pampelse Zand en het oude museum

We rijden door en even verderop zien we de Franse berg. Een heuvelpartij die hoog boven het heidegebied van het Pampelse Zand uitstijgt.

Wanneer we dichterbij komen, zien we wanneer we goed kijken de enorme muren van wat het Kröller-Müller Museum had moeten worden.

Tenminste als het aan Hélène Kröller-Müller had gelegen.

De crisis van de jaren ‘30 van de vorige eeuw had helaas voor haar een verwoestend effect op de financiën van de onderneming Müller. Wat uiteindelijk tot de verkoop van het hele grondgebied leidde.

Wandelen op de Hoge Veluwe: Uitzicht op het Pampelse Zand
Uitzicht op het Pampelse Zand

Wandelen op de Hoge Veluwe met het Kröller-Müller Museum

Even verderop rijden we langs het gebouw dat uiteindelijk het Kröller-Müller Museum is geworden.

Ook al zo’n uniek kenmerk van dit park. Waar vind je nu zoveel kunst- en natuurschatten bij elkaar?

En qua kunstschatten is het hier goed toefen! Noem ze maar op: Van Gogh, Picasso, Braque, Mondriaan. Van impressionisme, via kubisme, futurisme naar expressionisme; je vindt het allemaal in dit museum.

Beeldenpark

En achter het museum ligt een geweldig beeldenpark, waar we ook wel eens gewoon doorheen wandelen.

Wij hebben een museumjaarkaart en onze kinderen zijn natuurlijk gek op cultuur (not…).

Dus op deze manier kunnen we ze af en toe een half uurtje naar schilderijen laten kijken…

Het beeld Kijk uit Attention in de Beeldentuin van het Kröller Müller Museum

Park Paviljoen

We rijden langs het museum op en slaan rechtsaf richting het centrumgebied. Een kleine kilometer verderop zijn we er.

Hier staat sinds 2019 het nieuwe Park Paviljoen. Met een goed restaurant en een leuke shop.

Aan de andere kant van het plein staat het Museonder. Een museum dat de wereld onder de grond laat zien. Ook een aanrader voor jong en oud!

Leuk om even mee te pakken, wanneer je gaat wandelen op de Hoge Veluwe!

Park Paviljoen van Nationaal Park de Hoge Veluwe
Het bijzondere Park Paviljoen

Wandelen op de Hoge Veluwe: onze favorieten

Vanaf het centrumgebied starten zijn er heel wat mogelijkheden om te wandelen op de Hoge Veluwe. Onze favorieten zijn:

• Het Landschappenpad en dan gelopen over de Franse Berg
  • Het Belevenispad inclusief de wildobservatie bij Milamel
  • De wandeling naar Jachthuis Sint-Hubertus vanaf het centrum en dan bij het jachthuis met de fiets weer terug
Wandelen op de Hoge Veluwe: de mooie omgeving van het Belevenispad
De mooie omgeving van het Belevenispad in de Hoge Veluwe
Wandelen op de Hoge Veluwe: edelhert op het pad richting Jachtslot Sint Hubertus
Edelhert op het pad richting Jachtslot Sint Hubertus
Wandelen op de Hoge Veluwe: een edelhert die rustig op ons pad ligt

Wandelen op de Hoge Veluwe: het Landschappenpad

We besluiten vandaag het Landschappenpad te nemen. Vanaf het Park Paviljoen is dit de gele route.

Franse Berg

Tegenwoordig wordt in dit pad nog maar een deel van de Franse Berg meegenomen. Dit is de hoge heuvelrug die achter het Park Paviljoen opdoemt. Een prachtige stuwwal die mooi langs het Pampelse Zand glooit.

Om wel een stuk van de Franse Berg mee te nemen, lopen we daar tegenop, nadat we tussendoor de stenen pilaren zijn doorgelopen die even verderop het Landschappenpad inklemmen.

Op de Franse Berg liggen aan de linkerkant de graven van het echtpaar Kröller-Müller. Samen met alle afspraken rondom de verkoop van hun eigendom, bedongen ze dat ze hier begraven zouden worden. Met prachtig uitzicht over het heideveld.

Mmmm, wie zou nu niet zo begraven willen worden?

Wandelen op de Hoge Veluwe via het beeld Kijk uit Attention
Het beeld Kijk uit Attention gezien vanaf de Franse Berg

Kijk uit Attention!

Nadat we de nodige trappen zijn opgeklauterd en weer af zijn gelopen, buigt het pad weer richting het Pampelse Zand. De grote vlakte waar we langs reden. En die zich onderaan de Franse Berg uitstrekt.

Rechts kunnen we het prachtige kunstwerk Kijk uit Attention! nog goed zien.

Uitzicht op de muren van het 'oude museum' in Nationaal Park de Hoge Veluwe
Uitzicht op de muren van het 'oude museum' met daarachter het Pampelse Zand

Oude Museum

Verderop komen we weer terug op het brede pad langs het Pampelse Zand. We komen vervolgens langs de muren van het Oude Museum. Dat we net ook al vanuit de auto zagen liggen.

Van dichtbij zijn de muren immens. Het lijkt alsof Hélène een nog veel groter museum voor ogen had, dan nu het geval is… Tussen de muren richting het bos kan je een echo-spel doen. Leuk voor kleine kinderen!

Wandelen op de Hoge Veluwe: Donkere wolken boven het Pampelse Zand
Donkere wolken boven het Pampelse Zand

Richting Stenen Tafel

Even verderop steken we de weg over. Op deze manier komen we in een dicht dennenbos terecht. Het zoveelste landschap waar je met dit pad doorheen loopt. Wandelen op de Hoge Veluwe is echt geweldig!

Van heidegebied, tot heuvelachtige loofbos en dus ook naaldbos.

Na een draai van het pad komen we bij een splitsing aan, waar we verschillende kanten op kunnen. Wij nemen de route via de Stenen Tafel.

De trap richting de Stenen Tafel
De Stenen Tafel zelf

De Stenen Tafel

Aan de rechterkant strekt zich een prachtig dal met loofbos uit. Nog even flink klimmen en dan komen we bij een uitzichtpunt: de Stenen Tafel.

Vanaf hier kunnen we een groot deel van het zuiden van de Veluwe zien. Altijd een goed punt om even uit te rusten. We hebben het zwaarste gedeelte van de route gehad.

Vanaf de Stenen Tafel kunnen we doorlopen. Of langs het hek direct naar links. Dat is nog een leuk pad om nog via een mooi berkenbos te lopen.

Wij lopen vandaag gewoon rechtdoor.

Uitzicht vanaf de Stenen Tafel

Fietsen op de Hoge Veluwe

Vanuit het bos komen we nu bij het museum uit. We besluiten om vanaf hier de fiets terug te pakken.

Het is lekker weer en het geeft op deze zonnige avond een heerlijk gevoel. Nog even de wind door de haren voelen en genieten van de rust en de stilte.

Nadat we het museum achter ons hebben gelaten en rechtsaf richting het centrum zijn gereden over het fietspad, stoppen we nog even bij het wildobservatiepunt aan de linkerkant van het fietspad.

En ja hoor: we hebben geluk. We zien zowel herten als reeën.

Wil je op vakantie op de Veluwe? Of gewoon een lang weekend weg in deze omgeving? Klik dan hier voor mijn reisplan voor Arnhem en het zuiden van de Veluwe!

Abonneer je hier op voorpret, gemak en ontspanning!

Moeflons spotten bij het Bosje van Staf

Voldaan komen we terug bij het centrumgebied. Daar eten we lekker en na het eten rijden we weer terug.

We besluiten om op de terugweg nog langs het Bosje van Staf te rijden. Dat is op de weg richting de uitgang bij Schaarsbergen na de eerder genoemde zandverstuiving De Pollen rechtsaf.

Wanneer de wind goed staat (ik weet nooit welke richting…) is de kans groot dat we hier moeflons kunnen zien.

Ochtendzon over het Oud-Reemsterveld

Moeflons op het Oud-Reemsterveld

We worden enigszins afgeleid, omdat we halverwege deze weg richting de Kemperbergweg een kudde zien staan van iets. We twijfelen: zijn het herten? Nee, daarvoor zijn we te klein. Toch?

Natuurlijk hebben we geen verrekijker bij ons. We bedenken dat we beter terug kunnen rijden naar de weg richting Schaarsbergen, omdat we de kudde dan beter kunnen zien.

Wanneer we weer op die weg zitten, valt ons op dat er toch iets bijzonders moet zijn: er staan diverse fotografen langs de weg en dan weten we dat er iets te zien valt.

We stoppen en stappen uit. Eén van de fotografen deelt graag zijn beeld met ons en ja hoor: het zijn moeflons.

Geslaagde jacht op de grote 4

We hebben de grote 4 van de Veluwe allemaal gezien! En dat op één avond. Dat is een unicum.

We genieten nog even van het uitzicht en de rust en besluiten dan toch om naar huis te rijden. Het was ‘just another day at the Hoge Veluwe’. Genoten van de natuur, veel wild gezien, lekker gegeten, heerlijk gewandeld.

En dat gewoon op een willekeurige vrijdagavond.

Zonsondergang op het Oud-Reemsterveld

Praktische informatie over wandelen op de Hoge Veluwe

Algemene informatie over Nationaal Park de Hoge Veluwe

Kijk voor meer informatie over Nationaal Park de Hoge Veluwe op deze link.

Wij zijn in Nederland gewend dat natuur gratis is. Dat is het natuurlijk niet, want alle nationale parken worden gesponsord door de overheid. En worden betaald via onze belastingen.

Doordat de Hoge Veluwe particulier bezit is, kost een bezoek (ook) geld: ongeveer € 10,95 voor een volwassene en € 5,50 voor kinderen tussen 6 en 13 jaar. Daaronder zijn kinderen gratis. Daar boven zijn ze blijkbaar volwassen 🙂

En je betaalt natuurlijk extra voor een bezoek aan het museum (€ 11,10 voor volwassenen en de helft voor kinderen tussen de 6 en 12 jaar).

Je kan wel met de auto het park in, wat natuurlijk ook geld kost (ongeveer € 8,00). Je draagt op deze manier ook een steentje bij aan natuurbehoud!

De kaart van de omgeving rondom nationaal park de hoge Veluwe . Zoomniveau 11, lengtegraad 5.8324892, breedtegraad: 52.078716
De ligging van Nationaal Park de Hoge Veluwe.

Wandelen op de Hoge Veluwe

In mijn reisplan voor Arnhem en het zuiden van de Veluwe geef ik met foto’s exact op welke punten je moet afslaan en dergelijke. Klik daarvoor op de link! Daar geef ik met een video ook een uitleg over hoe een reisplan eruit ziet.

Andere mogelijkheden om te wandelen op de Hoge Veluwe

Het is denk ik duidelijk dat er ruime keuze is voor het wandelen op de Hoge Veluwe.

Vanuit elke ingang (Hoenderloo, Otterlo en Schaarsbergen) loopt zowel een ‘korte’ (ongeveer 4,5 kilometer) en een lange route (ongeveer 7,5 kilometer). Vooral de routes vanuit ingang Schaarsbergen zijn mooi.

Verder kan je dus vanuit het centrum ook mooie wandelingen maken. De route richting het Jachthuis is ongeveer ook 5 kilometer lang. Daar komt dan wel een fietstocht bij terug naar het centrum. Dat is ongeveer een kwartier terug fietsen.

Bij het Jachthuis staan altijd fietsen. En overdag is bij het Jachthuis een theehuisje, waar je koffie en thee kan drinken met iets lekkers. Vanuit het Jachthuis zelf kan je een wandeling maken rondom de vijver die er voor ligt.

Wandelen op de Hoge Veluwe: onderweg naar Jachthuis Sint Hubertus
Onderweg naar Jachthuis Sint Hubertus
Wandelen op de Hoge Veluwe: uitzicht op het Otterlose Zand
Uitzicht op het Otterlose Zand vanaf het pad richting Jachthuis Sint Hubertus

Fietsen op de Hoge Veluwe

Bij alle ingangen, bij het museum, het Jachthuis en in het centrum staan de beroemde ‘witte fietsen’. Die zijn overal gratis mee te nemen. Vanuit Schaarsbergen is het een flinke rit om in het centrum te komen. Dat zou ik niet aanraden.

Kastelen

Jachthuis Sint-Hubertus is gebouwd door de beroemde architect Berlage die in dienst was bij de firma Kröller-Müller. Hij ontwierp het Jachthuis als ‘gesammtkunstwerk’, waarbij hij dus alles ontwierp. Van de buitenkant tot de kleinste details aan de binnenkant.

Die kleine details leidden uiteindelijk tot een breuk tussen architect en echtpaar Kröller en Müller. De meningen liepen behoorlijk uiteen over de invulling. Het Jachthuis is met een gids te bezichtigen. Het is erg de moeite waard om dit te doen. Het is prachtig gebouwd met heel veel aandacht voor details.

Klik op de link voor meer informatie over het Jachthuis.

Vakantie in Nederland: Jachthuis Sint-Hubertus op de Hoge Veluwe
De bijzonder creatie van Berlage: Jachthuis Sint-Hubertus in Nationaal Park de Hoge Veluwe

Musea

Klik hier voor meer informatie over het Kröller-Müller Museum. De collectie is prachtig! En je kunt het goed combineren met wandelen op de Hoge Veluwe!

Het is erg leuk om bijvoorbeeld na de lunch de wandeling te maken die ik in deze blog beschrijf. En dan bij het Kröller-Müller Museum naar binnen te lopen, wanneer je daar aan komt.

Eventueel kan je dan via de beeldentuin teruglopen naar het Park Paviljoen. Daar is namelijk een achteruitgang. In de ochtend kan je dan bijvoorbeeld naar het Jachthuis toe rijden. Of lopen of fietsen.

Op de site van de Hoge Veluwe zelf vind je informatie over het Museonder. Dat is een absolute aanrader voor kinderen!

In de omgeving liggen nog een aantal interessante musea. Zoals het Airborne Museum in Oosterbeek. Lees daarover meer in mijn blog hierover.

Lees mijn blog over Arnhem voor meer informatie over het Watermuseum en het Openlucht Museum.

Dierentuin

In Arnhem ligt het mooie Burgers Zoo. Eén van de mooiste dierentuinen van Nederland. En een bezoek zeker waard. Vooral met kinderen.

Steden, stadjes en dorpen

In de buurt liggen een aantal leuke plaatsen.

Oosterbeek is een klein en gezellig dorp. Het probeert zichzelf altijd wat hoger te classificeren dan het daadwerkelijk is. Daardoor zijn er wel leuke winkels te vinden. Maar… de grote attractie van Oosterbeek is toch echt de natuur in de omgeving. Lees daarover meer via de link.

En Arnhem ligt natuurlijk vlakbij. Lees hier mijn blog over Arnhem.

Herfst op de Hoge Veluwe
Zo ziet herfst eruit op de Hoge Veluwe
Wandelen op de Hoge Veluwe: in de herfstkleuren

Uit eten in en rondom de Hoge Veluwe

Dit kan dus bij het Parkrestaurant in het Park Paviljoen in het centrum van het park.. Hier kan iedereen iets lekkers vinden.

Bij ingang Schaarsbergen zit daarnaast een erg goed pannenkoekenrestaurant (Den Strooper), waar wij graag komen. Hier is het in het seizoen altijd druk, dus wel even reserveren.

Overnachten in de buurt van de Hoge Veluwe

Ik heb twee hele goede tips in de buurt van ingang Schaarsbergen.

Allereerst Trix aan de Schelmseweg 1a in Arnhem. Leuke kamers en wij komen hier zelf ook graag om te eten. De bediening is supervriendelijk en jong en oud komt hier graag. Kijk verder op Hotel Trix.

Een tweede, luxere optie is Groot Warnsborn dat wat verderop ligt.

Het landgoed ligt in een prachtig dal. Alleen de weg naar het landgoed toe is al buitengewoon spectaculair. Je hebt echt het gevoel dat je ergens in Engeland terecht bent gekomen.

Neem in het hotel vooral een suite in het Koetshuis. Die zijn stuk voor stuk uniek en mooi vormgegeven. Een andere leuke optie zijn de suites bovenin het landgoed zelf. De kamers (dus niet de suites) vind ik zelf wat te romantisch en soms kaal.

Overigens kan je rondom het landgoed ook een prachtige wandeling maken. Kijk voor meer informatie op Groot Warnsborn.

Kamperen op de Veluwe

Wil je kamperen, dan kan dat in het park zelf bij ingang Hoenderloo. Kijk daarvoor op Natuurcamping de Hoge Veluwe.

In Arnhem en vlakbij Hotel Warnsborn ligt camping Warnsborn. Een prachtige natuurcamping midden in het bos. Alle kampeermiddelen zijn welkom. En je kunt ook een trekkershut of chalet boeken. Kijk verder op Camping Warnsborn.

Informatie over de Hoge Veluwe, Arnhem en omgeving

Kijk voor meer informatie over deze omgeving op de link hieronder.

Nationaal Park de Hoge Veluwe is particulier bezit. Om de natuur in dit park te beschermen is jouw geld altijd nodig. Klik hier om dit bijzondere park te ondersteunen.