Roadtrip over de Veluwe

Vakantie in Nederland, Vakantie op de Veluwe
De mooiste korte roadtrips van West-Europa Vakantie met jonge kinderen Vakantie met tieners

Waar kan je in Nederland nog het gevoel hebben dat je ver weg bent? Dat zijn niet zoveel plekken. De Waddeneilanden zijn wellicht het meest kansrijk hiervoor. Op de Veluwe zijn er ook absoluut plekken waar je je nog redelijk diep in de natuur kan voelen. Langs een aantal van die plekken breng ik jou in deze blog. En dat doe ik in de vorm van een roadtrip over de Veluwe. Met de focus op het zuiden en midden van de Veluwe.

Roadtrip over de Veluwe: De Hoge Veluwe bij De Pollen

Kasteel Doorwerth

Ons startpunt voor vandaag is Kasteel Doorwerth. Eén van de mooiste kastelen van Nederland.

Waar de locatie hier in de uiterwaarden van de Rijn ook zeker aan bijdraagt. Tegen de rand van een hoge stuwwal van de Veluwe. Waarover prachtige wandelingen lopen. Lees daarover meer in mijn blog via de link.

Naar Praktische informatie over de Veluwe
Bezienswaardigheden op de Veluwe: Kasteel Doorwerth
Het mooie Kasteel Doorwerth

Oosterbeek

Via de Fonteinallee en de Boersberg komen we op het kruispunt met de Van der Molenallee. Deze slaan we rechts in. En rijden daarmee eerst door het wat saaie Doorwerth heen.

Na de rotonde waar de Kerklaan de Van der Molenallee kruist, rijden we rechtdoor. En dan komen we weer in een andere wereld terecht. Dan is te merken dat we hier midden op een stuwwal rijden.

Zeker wanneer we verderop bij Westerbouwing deze stuwwal afduiken.

Westerbouwing was de plek waar de geallieerden hals-over-de-kop in bootjes de aftocht moesten blazen. Toen in de Tweede Wereldoorlog tijdens Operation Market Garden deze kant van de Rijnoever een brug te ver bleek.

In mijn reisplan voor het zuiden van de Veluwe vertel ik hier alles over!

Uitzicht vanaf de onderkant van de Hemelse Berg in Oosterbeek

Perimeterroute

Onderaan deze stuwwal slaan we bij het kruispunt met de Van Borsselenweg linksaf richting Oosterbeek zelf. We rijden dan meteen de stuwwal weer op.

Dit is een prachtig stuk van ons land. Met glooiende weilanden. En rechts het mooie park De Hemelse Berg.

Daar loopt ook de beroemde Perimeterroute doorheen. Daar vertel ik meer over in mijn blog over Oosterbeek. Klik daarvoor op bovenstaande link.

Bovenaan de stuwwal slaan we op de rotonde rechtsaf. Dan passeren we al snel Hartenstein. De villa die ooit gebruikt werd als commandopost voor Operatie Market Garden. Lees daarover ook meer in mijn blog!

Aan het einde van het dorp steken we bij de Shellpomp schuin over. De Schelmseweg in. Een weg die met een paar mooie bochten omhoog klimt door de parken Mariëndaal en Boschveld.

Ook hier zijn prachtige wandelingen te maken. En voor de hondenbezitter is Mariëndaal een geweldige uitlaatplaats.

Leukste musea van Nederland: Het Airborne Museum in Oosterbeek
Het Airborne Museum in Oosterbeek
Wandelen op de Veluwe: de Perimeterroute in Oosterbeek
Langs de uiterwaarden van Oosterbeek met de Perimeterroute

Arnhem

Bij het kruisen van de Amsterdamseweg/N224 blijven we de Schelmseweg volgen. Die vermoedelijk zo heet om dat de schelmen hier langs kwamen. Die ergens langs deze weg terecht werden gesteld.

Verderop langs deze weg liggen Burgers Zoo en het Openlucht Museum. En naar rechts gaat het richting de Arnhemse parken Gulden Bodem, Zijpendaal en Sonsbeek. Wij laten dat in deze roadtrip aan ons voorbij gaan. Lees daarvoor mijn blog over Arnhem.

Wij slaan linksaf de Kemperbergweg in. Die brengt ons in Schaarsbergen. En bij de rotonde waar het fantastische pannenkoekenrestaurant Den Strooper zit, slaan we linksaf.

Stedentrip en bezienswaardigheden in Arnhem: Sonsbeekpark
Blik terug op een winters Sonsbeekpark

De Hoge Veluwe

Even verderop begint de oprijlaan richting de ingang van Nationaal Park de Hoge Veluwe. Daar gaan we doorheen rijden om de doorsteek te maken richting het midden van de Veluwe.

En dat is een genot. Dit unieke park is wereldberoemd. Door haar enorme diversiteit van planten en dieren. Laten we ook het nog meer beroemde Kröller-Müller Museum niet vergeten! Lees meer over de Hoge Veluwe via de link hierboven. De toegang tot het park kost overigens geld.

Wij rijden rustig via de bochtige Koningsweg naar het centrum van het park. Op deze manier passeren we allerlei soorten bos. Van loof, via dennen tot berken. En grote heide- en stuifzandvlakten.

Ochtendzon over het Oud-Reemsterveld

Jachtslot Sint-Hubertus

Op de kruising met de Houtkampweg, rijden we niet richting het centrumgebied van dit park of Jachtslot Sint-Hubertus. Wij slaan linksaf richting Otterlo. En in dat dorp slaan we rechtsaf de N310 op.

Op deze weg maken we vaart om in de Harskamp te komen. Een dorp dat ooit volledig werd gedomineerd door legercomplexen. Wij waren vroeger gewend om op maandag ver weg het geluid van bommen te horen. Dat was de oefendag waarop dit was en is toegestaan.

Kootwijk

Na de Harskamp slaan we de kronkelige Heetweg in richting Kootwijk. Dit is ook een prachtig bosgebied. Dat onder beheer staat van Staatsbosbeheer.

Verderop krijgen we in het kleine dorpje Kootwijk zelf de mogelijkheid om af te slaan richting Radio Kootwijk.  Het oude zendstation dat is ondergebracht in een bijzonder gebouw. Dat ook wel de kathedraal van de Veluwe wordt genoemd.

Ook hier kan er prachtig gewandeld worden.

Wij laten dat vandaag even links liggen.

Wandelingen in het midden van de Veluwe: Kasteel Staverden
Kasteel Staverden

Wij zetten via de N302 koers richting Kasteel Staverden. Nadat we de A1 en een rotonde zijn gepasseerd, slaan we daarvoor op de N310 af richting Uddel. En daarna bijna direct weer links op de Uddelermeerweg.

Dit is een mooie (en smalle…) weg richting Kasteel Staverden. We merken dat we hier door een landgoed rijden.

Het bos is mooi beheerd en hier en daar van prachtige wallen voorzien. Die duiden op de aanwezigheid van beken en sprengen. Lees daarover meer via de link hierboven.

Wandelingen op het midden van de Veluwe: Het begin van de gele wandeling bij Kasteel Staverden
Het begin van de gele wandeling bij Kasteel Staverden

Aardhuis

We keren terug op onze schreden om op de N310 linksaf te slaan richting Uddel. Rechts ligt dan het Uddelermeer. Waar in de zomer goed gezwommen kan worden.

In Uddel slaan we af richting Apeldoorn op de Aardhuisweg.

Naar dat Aardhuis kunnen we ook toe, nadat we op de N344 linksaf zijn geslagen. Wederom richting Apeldoorn.

Dit chalet is ooit gebouwd door Willem III en door Prins Hendrik omgebouwd tot Jachtchalet. Het staat niet voor niks middenin het Kroondomein.

Wij kwamen hier vroeger al met mijn ouders. En mijn ouders hebben onze jongens daar toen ze nog klein waren ook regelmatig mee naartoe genomen. Zij hebben er mooie herinneringen aan!

Het is dus vooral voor kleine kinderen een leuke bestemming. Omdat er binnen een omheining vaak herten en wilde zwijnen te zien zijn.

Voor volwassenen en oudere kinderen kan er ook nog altijd mooi gewandeld worden.

Herten kijken bij het Aardhuis
De omgeving van het Aardhuis

Apeldoorn en Paleis het Loo

We komen nu onder de rook van Apeldoorn. Daarvoor rijden we eerst de meer dan 100 meter hoge Torenberg over. Verderop zit hier de Julianatoren. Voor jonge kinderen een superpretpark.

Ook Paleis het Loo ligt hier vlakbij. Franse grandeur in Nederland!

Wij slaan echter rechtsaf op de Kampsteeg richting Hoog Soeren. Dat is alweer zo’n prachtige met bossen omzoomde weg. Hier en daar wat smal en daarmee des te leuker.

In Hoog Soeren slaan we rechtsaf richting Assel.

Assel en Hoog Buurlo

Dit brengt ons op de prachtige vlakte tussen deze twee dorpen. Een uitgestrekt heidegebied. Wat met name in de winter een wildernis lijkt. Dan is het hier ook minder druk. En kunnen we ons hier op een prairie uit een Amerikaanse western wanen.

In Assel zelf aten wij vroeger op zaterdag vaak een softijsje bij Halte Assel. In mijn verbeelding hebben ze hier nog altijd het lekkerste softijs. Hoewel IJs van Co in Hoenderloo die verbeelding heeft verdrongen.

In Assel steken we het spoor over. En pakken we de Alverschotenweg naar Apeldoorn en Ugchelen.

Na de eerste keer dat we de A1 weer oversteken, komen we in de volgende haakse bocht bij nog een prachtige wandelgebied uit: Hoog Buurlo.

Ook in dit geval gaat het door bos en heide. Met als leuke bijkomstigheid een schaapskooi.

Roadtrip door de Veluwe: Winters heidelandschap tussen Hoog-Soeren en Assel
Winters heidelandschap tussen Hoog-Soeren en Assel

Hoenderloo

Wanneer we de A1 nog een keer overgaan, komen we vlakbij Apeldoorn uit. En vlakbij bij de plek waar ik ben opgegroeid: Ugchelen. Tegenwoordig een wijk van Apeldoorn. Ooit een dorpje er naast.

Via de N304 komen we nu langs ’t Leesten. Via de link valt over dat wandelgebied nog meer te lezen.

Wij rijden door richting Hoenderloo. Om op de N804 af te slaan richting Arnhem. Dat brengt ons langs de andere ingang van Park de Hoge Veluwe. Daar rijden we dit keer voorbij, om de Delenseweg verder te vervolgen.

Dat is na Hoenderloo een prachtige weg die langs de Hoge Veluwe op gaat. En zo mooi door het landschap golft, dat we ons soms even in Zuid-Engeland wanen.

Op de kruising met de N311 slaan we rechtsaf richting Schaarsbergen en Arnhem. En zijn we daarmee weer rond.

Wandelingen op het midden van de Veluwe: Uitzicht over het heuvelachtige landschap van 't Leesten
Uitzicht over het heuvelachtige landschap van 't Leesten

Praktische informatie over de Roadtrip over de Veluwe

De nettoreistijd van de hierboven geschetste route bedraagt ongeveer 2,5 uur. De route is natuurlijk heel goed op te knippen in twee of meer dagen. Waarbij je dan op meerdere plekken van de natuur of de bezienswaardigheden kunt genieten die ik hierboven heb genoemd.

Van alle wandelingen en bezienswaardigheden heb ik in bovenstaand verhaal steeds de link naar mijn eigen reisverhaal of naar de site van de bezienswaardigheid geplaatst.

Hieronder vind je een aantal kaartjes waarop de roadtrip over de Veluwe is te volgen.

Het kaartje hieronder betreft het eerste deel vanaf Kasteel Doorwerth tot in Arnhem. Het kaartje daaronder het tweede deel. En ook het laatste deel vanaf Hoenderloo tot Arnhem.

De kaart van de omgeving rondom Utrechtseweg 33M, 6862 AB Oosterbeek, Nederland. Zoomniveau 12, lengtegraad 5.8566668133056, breedtegraad: 51.986224173265
De marker staat middenin Oosterbeek.
Uitzicht over de vijver van Jachtslot Sint-Hubertus in de Hoge Veluwe
De kaart van de omgeving rondom Toegangshek Schaarsbergen Nationaal park Hoge Veluwe, Koningsweg 13D, 6816 TC Arnhem, Nederland. Zoomniveau 12, lengtegraad 5.8675939515869, breedtegraad: 52.034173067545
De marker staat op de ingang van de Hoge Veluwe.

Wandelen op de Veluwe

In mijn blog over wandelingen op het midden van de Veluwe vind je veel van de wandelingen die ik in dit reisverhaal heb genoemd.

In mijn blogs over Oosterbeek, Kasteel Doorwerth en Nationaal Park de Hoge Veluwe vind je nog meer wandelingen op de Veluwe.

Je kunt natuurlijk ook mijn reisplan voor het zuiden van de Veluwe en Arnhem kopen. Daarin vind je de mooiste wandelingen en bezienswaardigheden voor een vakantie op de Veluwe.

Klik daarvoor op de link!

Hieronder het volgende deel van de route. Van de Hoge Veluwe naar Kootwijk. En voor de terugweg staat hier ook de route vanaf Hoog Soeren, via Assel naar Ugchelen tot Hoenderloo op.

Het bijzondere kunstwerk Jardin d'émail in de beeldentuin van het Kröller-Müller Museum
De kaart van de omgeving rondom harskamp. Zoomniveau 11, lengtegraad 5.7495058, breedtegraad: 52.1348693
De marker staat op de Harskamp.

Uit eten langs de roadtrip over de Veluwe

We beginnen met Kasteel Doorwerth zelf. Lunchen kan bij De Zalmen. Voor het avondeten is dit café dicht.

Wanneer je luxe uit eten wilt, ga dan naar Adriano in Heveadorp. De eigenaar is Italiaans en je eet hier heel goed Italiaans.

In Arnhem kom je langs Restaurant Trix. En vlak daarbij ligt het prachtig gelegen restaurant Groot Warnsborn.

Pannenkoekenrestaurant Den Strooper is op dat vlak onze favoriet in de omgeving Arnhem.

In de Hoge Veluwe kan je in het centrumgebied erg goed eten in het Parkrestaurant. En dat is natuurlijk middenin de natuur.

De Brasserie bij Kasteel Staverden is ook een goede plek om uit eten te gaan. Hoewel het binnen wat oubollig is. Het terras is heerlijk.

Let op dat ze van woensdag tot en met zondag open zijn. Het kan hier op zonnige dagen heel druk zijn.

In Aardhuis heb je ook de mogelijkheid om te lunchen. In Eet- & Drinklokaal No 15. Met dezelfde openingsdagen als bij Kasteel Staverden.

Bij ’t Leesten zit bij het bezoekerscentrum een apart restaurant: Bospaviljoen ’t Leesten. Ze hebben een uitgebreide kaart en je kunt hier prima eten. Verwacht geen topkwaliteit.

Houdt er wel rekening mee dat het hier op zonnige dagen erg druk kan zijn.

Het lekkerste softijs van Nederland is te krijgen in Hoenderloo bij IJs van Co.

Hieronder staat het kaartje van de route tussen Kootwijk, Kasteel Staverden en Hoog Soeren.

De haag richting de brasserie bij Kasteel Staverden
De kaart van de omgeving rondom Garderenseweg 145, 3888 LB Uddel, Nederland. Zoomniveau 12, lengtegraad 5.7515215521485, breedtegraad: 52.245747046255
De marker staat op de kruising van de N302 met de Garderenseweg.

Overnachten op de Veluwe

Je kunt een appartement voor 4 personen huren in Kasteel Doorwerth. Het appartement ziet er echt tof uit. Kijk daarvoor op Buitenleven vakanties.

Hotels langs de roadtrip over de Veluwe

Allereerst Trix aan de Schelmseweg 1a in Arnhem. Leuke kamers en wij komen hier zelf ook graag om te eten.

De bediening is supervriendelijk. En jong en oud komt hier graag. Kijk verder op Hotel Trix.

Een tweede, luxere optie is Groot Warnsborn dat wat verderop ligt.

Het landgoed ligt in een prachtig dal. Alleen de weg naar het landgoed toe is al buitengewoon spectaculair. Je hebt echt het gevoel dat je ergens in Engeland terecht bent gekomen.

Neem in het hotel vooral een suite in het Koetshuis. Die zijn stuk voor stuk uniek en mooi vormgegeven. Een andere leuke optie zijn de suites bovenin het landgoed zelf. De kamers (dus niet de suites) vind ik zelf wat te ‘romantisch’ en soms kaal.

Overigens kan je rondom het landgoed ook een prachtige wandeling maken. Kijk voor meer informatie op Groot Warnsborn.

Hotel De Sterrenberg in Otterlo krijgt goede recensies. En ligt heel handig dichtbij de ingang van de Hoge Veluwe.

Net boven Uddel ligt in Elspeet Hotel De Zwaan. Een leuk dorpshotel. Dat bijna aan een Engelse pub doet denken.

In het Aardhuis zit tegenwoordig een erg leuk boutique hotel met mooie kamers. Dat heet No 15.

Qua locatie is Hotel De Cantharel van Van der Valk gewoon heel handig. En de kamers zijn hier ook prima.

Kamperen op de Veluwe

In Arnhem en vlakbij Hotel Warnsborn ligt camping Warnsborn. Een prachtige natuurcamping midden in het bos. Alle kampeermiddelen zijn welkom. En je kunt ook een trekkershut of chalet boeken. Kijk verder op Camping Warnsborn.

Kamperen kan ook op de Hoge Veluwe bij ingang Hoenderloo. Kijk daarvoor op Natuurcamping de Hoge Veluwe.

In Kootwijk ligt van Staatsbosbeheer natuurcamping De Zanderdennen. Ook een hele mooie plek om in de natuur te kamperen.

Tenslotte is in de buurt van Vaassen De Toekomst nog een mooi natuurkampeerterrein.

Informatie over de Veluwe

Via onderstaande Handige Links vind je nog meer informatie over de Veluwe.