Wandelen in het Geuldal: heuvelachtig rivierenlandschap

Vakantie in Nederland, Vakantie in het Geuldal van Limburg
Wandelen op vakantie Vakantie met tieners

‘Ruurd, wat een prachtige bomen’, in een parodie op de sketch van Sluipschutters, vraagt mijn zoon aandacht voor het prachtige landschap waar we doorheen lopen. Ik kan een lach niet onderdrukken, want ik vind deze manier van communiceren erg humoristisch. Ik antwoord dus ook met een ‘Zeg, je hebt gelijk, man, wat een schitterend stukje natuur’. En dat is het hier ook. En dat maakt wandelen in het Geuldal tot een superleuke activiteit!

Wandelen in het Geuldal van Limburg: de Geul bij Valkenburg met op de achtergrond Kasteel Schaloen

Kastelen in het Geuldal

We hebben vanmorgen de auto geparkeerd bij Kasteel Oost in Valkenburg. Vanaf daar hebben we met een breed pad de Geul gevolgd. Tussen de bomen door konden we af en toe al glimpen opvangen van het prachtige, deels uit mergel opgetrokken Kasteel Schaloen.

Bij de brug zijn we de Geul overgestoken naar een brede laan van beuken, die ook af en toe het Kasteel Schaloen liet zien.

Even verderop zien we links ook nog het Kasteel Genhoes.

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over het Geuldal[/jumpto]

De Geul bij Valkenburg met op de achtergrond Kasteel Schaloen
Wandelen in het Geuldal: kasteel Genhoes
Blik naar links op Kasteel Genhoes

Prachtige akkers met veldbloemen

We hebben beide kastelen respectievelijk rechts en links laten liggen en zijn linksaf geslagen richting de Oude Valkenburgerweg. Die zijn we overgestoken en zo zijn we in een prachtig glooiend landschap terecht gekomen.

Dat wandelen in het Geuldal is prachtig!

We zijn daarna de Kapelkensveldweg naar links ingeslagen en hebben daar prachtige akkers met veldbloemen gezien. Mooi dat ze hier alles zo laten bloeien en groeien.

Het kapelkens
Wandelen in het Geuldal: mooie veldbloemen op de akkers
Mooie veldbloemen langs de wandelroute

Holle wegen

Met een scherpe bocht naar links zijn we op een oude, holle weg terecht gekomen. Aan beide kanten zijn de aarden wallen zo hoog dat je er niet overheen kan kijken.

Dit soort holle wegen zijn zeldzaam, omdat ze overal zijn dicht gegooid. Om akkerlanden aan elkaar vast te koppelen voor een meer efficiënte landbouw. Daarmee is een hoop karakter van het landschap verloren gegaan.

In de Drentsche Aa hebben ze dat weer prachtig terug gebracht naar de oorspronkelijke staat.

Dassenburchten

Holle wegen zijn in een proces van jaren steeds verder uitgesleten door water, wandelaars, karren, etc. Zo zakte de weg steeds dieper onder de bermen weg. En dat heeft dit prachtige effect.

Deze wallen zijn favoriete plekken voor dassen, die hierin hele burchten bouwen. Hier en daar hebben we de openingen gezien van deze burchten.

Wandelen in het Geuldal: oude, holle wegen boven het Gerendal
Oude, holle wegen boven het Gerendal...
...met dassenburchten!

Wandelen in het Geuldal, ehhh, het Gerendal

Nadat we de holle weg hebben verlaten en in het Gerendal zijn gekomen, liepen we verder in de richting van Valkenburg, om bij een klein pad weer scherp en dit keer naar rechts te gaan.

Uitzicht over het Gerendal

Glooiend, groen landschap

En daar staan we nu. Een glooiend, groen landschap met knoestige wilgen in volle bloei, overal fluitenkruid en gele dovenetel in de weilanden, die mooi omzoomd zijn met heggen.

En verderop en links van ons heuvels met bossen.

Wij genieten volop. Even verderop zien we een hazelworm snel naar zijn hol kruipen.

Gele dovenetel in het Gerendal
Vakantie in het Geuldal van Limburg: het Gerendal
De glooiende en groene heuvels van het Gerendal
Een hazelworm in het Gerendal
Een hazelworm dus...

Keutenberg

Aan het einde van het Gerendal gaan we te snel linksaf en nemen de Mestweg om vervolgens direct weer rechtsaf te gaan.

Dat is een gelukkige keuze, want we gaan met een prachtig pad dwars door het bos heen. Eerst steil omhoog om op de hoogte van de Keutenberg te komen en vervolgens evenwijdig aan de heuvel door het bos heen.

Zo komen we ook weer op de Gerendalseweg uit en pakken daar de route weer op met een afslag naar links en even verderop op de Kinkenweg naar rechts.

Het koren staat hier in de wind te wuiven. Een mooi gezicht, die diep groene aren tussen de zandwegen.

Wandelen in het Geuldal: omhoog naar de Keutenberg
Omhoog naar de Keutenberg
Koren langs de Kinkenweg

Wandelen in het Geuldal via de Dodemansweg

We slaan direct weer de Dodemansweg in en moeten nu een flink stuk lopen over een verharde weg.

We zitten bovenop de heuvel. En we kijken daarom even op de hoogtemeter: 169 meter boven NAP. Serieus hoog voor Nederlandse begrippen.

Even verderop passeren we de Keutenberg. Samen met de Dodemansweg zijn het wegen die veel wielrenners hier in de omgeving graag willen beklimmen.

De Dodemansweg gaat 18% omhoog. Wij lopen gelukkig naar beneden.

De Dodemansweg in Zuid-Limburg
Serieus klimmen... of dalen op de Dodemansweg

Keizer Wilhelm in Stokhem

Zo komen we in Stokhem uit. Stokhem steken we dwars door, om aan het einde de onverharde weg in te lopen die het Keizer Wilhelmpad heet. Die had hier blijkbaar wat te zoeken.

Wij kunnen niet ontdekken wat. Hier is het voor ons ook letterlijk even zoeken, omdat we het Kerkpad op moeten dat niet staat aangegeven.

Het blijkt een pad dwars door het weiland te zijn. En die bereiken we via een klaphek.

Door het weiland heen is het ook even zoeken en we nemen zoveel mogelijk de platgetreden paden. Hier en daar lopen we met een boog om het pad heen, omdat er een kudde koeien staat.

Wandelen in het Geuldal
Terug bij de Geul!

Terug bij de Geul

We zijn zo ook weer bij de Geul aangekomen. En deze stroomt hier prachtig. De Geul is de snelst stromende rivier van Nederland. Daardoor slijt het de wallen die prachtig geel zijn van de mergelgrond heel snel uit. Dat zorgt voor veel bochten (meanderen zoals we dit vroeger bij Aardrijkskunde hebben geleerd) met hoge wallen.

Dat zijn ideale plekken voor ijsvogels. Bevers vinden het riet geweldig.

Even verderop zien we daarvan het bewijs met een boom waar bevers flink aan geknaagd hebben.

Bevers langs de Geul
Actieve bevers langs de Geul

De Grote Ereprijs

We zijn heel enthousiast over dit deel van de route. Wandelen in het Geuldal, wat is het toch geweldig! Overal in de weilanden staan ook hier mooie bloemen.

We zien een prachtige, kleine blauwe bloem heel regelmatig voorbij komen. Na onderzoek op internet, blijkt dit de Grote Ereprijs te zijn. Verderop wordt het nog mooier, wanneer we met een smal paadje nog dichter langs de Geul lopen.

De Grote Ereprijs langs de Geul
Dit heet dus de Grote Ereprijs
Mergel langs de Geul
Mergel!

Doorbijten in Schin-op-Geul

Helaas krijgen we hierna een saaier stuk. We kijken nog eens op de kaart of we op een andere manier terug kunnen naar Valkenburg.

We besluiten toch om door te lopen en dat blijkt later een goede beslissing te zijn.

Het stuk door Schin-op-Geul is niet zo mooi en ook na Schin-op-Geul is het even doorbijten wanneer we via de gewone weg omhoog moeten lopen.

Wandelen in het Geuldal: het kerkje van Schin-op-Geul
Het kerkje van Schin-op-Geul

Eindelijk weer terug in de natuur…

Wanneer we eindelijk weer linksaf het bos in slaan is het wel direct mooi. Weer lopen we door een holle weg en even later hebben we prachtig uitzicht over het Geuldal.

We kunnen heel goed het eerste deel van onze route zien door het Gerendal en het stuk daarvoor. Langs de weg staan overal klaprozen.

Holle wegen boven Schin-op-Geul
Klaprozen bij de Daolkesberg

Wandelen in het Geuldal langs de Daolkesberg

Nu komen we bij een bijzonder natuurfenomeen. Een natuursteenwand van mergel met verschillende grotten. Deze is te zien bovenop de Daolkesberg. Hier zijn resten gevonden die wijzen op prehistorische bewoning.

De Daolkesberg in het Geuldal
De Daolkesberg

Omlaag en omhoog

Vanaf hier wordt het pad weer smal en lopen we flink naar beneden richting het spoor, om vervolgens weer steil omhoog te gaan. Allebei leuke paden om op te wandelen.

Mijn zoon kan de verleiding niet weerstaan om via de trappen omhoog te rennen. Ik vind het wel even goed zo. Ik heb inmiddels wel geleerd dat ik beter mijn eigen tempo aan kan houden. Bijhouden kan ik hem al niet meer.

Zicht op het Gerendal vanaf de Daolkesberg
Afdalen...

De Kluis

Zo kom ik wat later boven bij De Kluis. Dit is een eenmansklooster. Helaas is het gesloten, terwijl het normaal gesproken in de middag en in het weekend wel open is.

De kapel van dit klooster schijnt prachtig te zijn. Wij kunnen er helaas niet over mee praten.

Weer omhoog naar...
Wandelen in het Geuldal: de Kluis
...De Kluis

Eind in zicht…

Met een draai naar rechts en meteen naar links komen we op het Oostbergvoetpad terecht. Een deel hiervan gaat over een hoge gelegen akker, waarna het pad weer het bos induikt.

Na een afdaling die door mountainbikers de andere kant op omhoog wordt genomen, komen we even later op de verharde weg uit. We gaan links onder het spoor door en slaan weer linksaf waar onze auto staat.

Met 14 kilometer in de benen zijn we behoorlijk tevreden over onze prestatie. Met een ‘Ruurd, dat hebben we goed gedaan’ stappen we in de auto.

Het Oostbergvoetpad
Het Oostbergvoetpad richting Valkenburg

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie over wandelen in het Geuldal

De wandeling die we hebben gemaakt en die ik hierboven heb beschreven is uitgestippeld door Natuurmonumenten. Wanneer je hier klikt, kom je bij het kaartje van de route terecht.

De wandeling is 14 kilometer lang en duurt met wat stops onderweg ongeveer 3 uur. Er zitten ook heel wat heuvels in, dus onderschat de wandeling niet.

Hieronder geef ik met een aantal kaartjes de route weer. Ze staan van links naar rechts en van boven naar beneden op volgorde van de route.

Parkeren

Parkeren voor deze route doe je bij Kasteel Oost/Taverne ’t Koetshoes in Valkenburg aan de Oosterweg 42.

De kaart van de omgeving rondom oosterweg 42 valkenburg. Zoomniveau 16, lengtegraad 5.8429664, breedtegraad: 50.8618718
De marker staat op Kasteel Oost. Verderop zie je de parkeerplaats staan.

Wandelen in het Geuldal: andere opties

Een andere mooie wandeling kan je maken vanaf Burgemeester Quicx (zie onder Eten en drinken). Wanneer je de weg oploopt richting Château Sint-Gerlach, kan je links het weiland in lopen en kom je door dat weiland uiteindelijk bij de Geul (hier staan grote grazers en bijzondere Koningspaarden; houdt ook hier afstand!), daar kan je de Geul oversteken en rechtsom langs de Geul lopen.

In Berg-en-Terblijt loop je dan over de weg en door Houthem weer terug naar de parkeerplaats bij Burgemeester Quicx.

Tenslotte kan je ook de wandeling maken rondom de Grand Canyon van het Geuldal. Nieuwsgierig? Lees dan via de link deze blog!

Wandelen in de Grand Canyon van het Geuldal
De Grand Canyon van het Geuldal

Museum

Met Valkenburg zeg je natuurlijk ook mergelgrotten. Wij zijn in de Gemeentegrot geweest en dat is een leuke ervaring. Met een treintje rij je dan door de gangen heen en krijgt van de gids allerlei informatie over het verleden van deze grotten. Een licht en geluidspektakel maakt het geheel af. Klik op de link voor meer informatie.

Dierentuin

Vanzelfsprekend is er in dit deel van Limburg nog heel veel te doen. Gaia Zoo is een mooie dierentuin waar veel te zien is.

Wandelen in het Geuldal: langs de Geul
Nog wat mooie foto's van de wandeling...

Uit eten langs de Geul

Bij Kasteel Oost kan je eten in Taverne ‘t Koetshoes.

Wanneer je nog puf hebt om verder te rijden, of je doet het voor de wandeling, kan je ook heerlijk lunchen bij Burgemeester Quicx in Houthem. Dit is onderdeel van het chique Château Sint-Gerlach, waarbij deze kasteelhoeve een erg leuke en relaxte sfeer heeft.

Wanneer je de andere wandeling die ik hierboven heb genoemd vanuit Burgemeester Quicx neemt, kan je ook lunchen of taart eten bij Tivoli. Dit zit aan de andere kant van de genoemde brug.

Op deze route ligt ook Herberg de Geulhemermolen. Hier hebben wij lekker gegeten. Het is door de overstromingen van 2022 momenteel niet helemaal duidelijk of deze ook weer open gaat.

In Valkenburg zelf is Aan de Linde een aanrader, waar ik altijd lekker heb gegeten.

Wandelen in het Geuldal: het mooie wandelpad langs de Geul vlak voor Schin-op-Geul
Nog eentje dan...het mooie wandelpad langs de Geul vlak voor Schin-op-Geul

Hotels langs de Geul

In en rondom Valkenburg is er een hoop kaf tussen het koren. Ik zou kiezen voor Hotel Janssen, hoewel ik er zelf niet ben geweest. De recensies zijn goed en het ziet er leuk uit. Let op dat sommige kamers een badkamer op de gang hebben. Er is een familiekamer voor 4 personen met 2 slaapkamers.

Je kunt ook op chique gaan in Château Sint-Gerlach. Ik vind de kamers daar erg oubollig en ouderwets. De hele entourage is wel een belevenis.

Kamperen in Zuid-Limburg

Tenslotte is camperen in het Geuldal natuurlijk ook fantastisch. Ik heb alleen geen leuke camping langs of aan de Geul kunnen vinden. Ik zou daarom kiezen voor Natuurcamping Hoeve Krekelberg in Schinnen (niet te verwarren met Schin-op-Geul…).

Een camping met een fantastische ligging. Let op dat er geen zwembad op de camping zit. Wel met zogenaamde slechtweervoorzieningen voor kinderen… Kijk ook op Zoover Hoeve Krekelberg. De recensies zijn erg lovend…

Informatie over het Geuldal

Klik voor meer informatie over deze streek op de link hieronder.