De Grand Canyon van het Geuldal

Vakantie in Nederland, Vakantie in het Geuldal van Limburg
Wandelen op vakantie Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

Mijn broer heeft onze verwachtingen flink opgeschroefd. Volgens hem gaan we iets aanschouwen wat zijn weerga niet kent. Ik neem een en ander met een korreltje zout. En ben toch ook wel benieuwd naar wat we gaan zien. We gaan naar de Grand Canyon van het Geuldal…

Wandelen in de Grand Canyon van het Geuldal

Winterweer

Het is vandaag somber winterweer. Weer dat je wilt hebben met kerst, wanneer sneeuw geen optie is. Mistig en grijs. Weer om niet te lang buiten te zijn. En toch ook lekker om dan een stevige wandeling te maken.

Tenminste…zo lang het droog is.

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over het Geuldal[/jumpto]

Uitzicht vanaf het platform

We slaan vanaf de Bronsdalweg rechtsaf en even verderop moeten we via een ijzeren trap flink omhoog klimmen. Vanaf daar kunnen we op hoogte verder lopen.

Nadat we door een bosje lopen, komen we bij een platform uit. En daar hebben we inderdaad prachtig uitzicht.

Mergel

Door het sombere weer steekt het gele mergel scherp af tegen de bruine en grijze omgeving. Voor ons zien we een flinke kloof die inmiddels overwoekerd is door gras en andere vormen van vegetatie.

In Limburg hebben ze op meerdere plekken de mergelgroeves op deze manier teruggeven aan de natuur. En dat heeft een unieke biotoop tot gevolg. En zo is het ook uniek wandelen in de Grand Canyon van het Geuldal!

Langs de groeve

We lopen vanaf hier verder langs de groeve. Verderop kijken we ook wijds uit over de omgeving. Halverwege dit pad hebben we nogmaals prachtig uitzicht over het landschap dat hier in de groeve is ontstaan.

Met de zon die heel licht doorkomt, wanen we ons met een beetje fantasie ergens in het Centraal Massief in Frankrijk.

Uitzicht op de Canyon vanaf de zijkant van de groeve

Verder via de Kuytenbergweg

We lopen door totdat we uitkomen op de Kuytenbergweg. Daar slaan we linksaf en even verderop aan de rand van Berg en Terblijt slaan we weer linksaf de Schansweg en de Schone Poel in.

Zo komen we weer terug op de Bronsdalweg. Even verderop lopen we het bos weer in en genieten op die manier nog even van de omgeving.

Wandelen in de Grand Canyon van het Geuldal

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie over de Grand Canyon van het Geuldal

Parkeren voor deze route doe je onderaan de Bronsdalweg bij de kruising met de Geulweg. De Bronsdalweg sla je vervolgens ook in.

Een paar honderd meter verderop gaat er een pad naar rechts en dan kom je vanzelf bij de trap uit, zoals hierboven beschreven.

De kaart van de omgeving rondom Gemeentebroek 12, 6325 PZ Berg en Terblijt, Nederland. Zoomniveau 15, lengtegraad 5.7712361772156, breedtegraad: 50.870112530737
De marker staat middenin de Grand Canyon van het Geuldal. De groene streepjes geven het wandelpad langs de groeve weer. Je kan dus ook direct om de groeve heenlopen.

Wandelen langs de Geul

Je kunt deze wandeling eventueel combineren met een andere mooie wandeling die je kan maken vanaf Burgemeester Quicx (zie onder Eten en drinken).

Wanneer je de weg oploopt richting Château Sint-Gerlach, kan je links het weiland in lopen en kom je door dat weiland uiteindelijk bij de Geul (hier staan grote grazers en bijzondere Koningspaarden; houdt afstand!). Daar kan je de Geul oversteken en rechtsom langs de Geul lopen.

In Berg-en-Terblijt loop je dan de Geulweg op. Voorbij de Geulhemermolen sla je rechtsaf de Geulweg in, totdat je bij de Bronsdalweg komt.

Wanneer je hier, na het hierboven beschreven rondje weer terugkomt, loop je weer terug naar de Geulhemermolen en net daarna sla je het Molenbroekvoetpad in. Via de Kromme Steeg loop je dan richting Houthem. En via de Onderstestraat loop je al snel het terrein van Château Sint-Gerlach op.

Deze wandelingen kan je natuurlijk ook los van elkaar maken.

Voor de wandeling langs de Geul, parkeer je dan bij Burgemeester Quicx.

In mijn andere blog over dit deel van het Geuldal beschrijf ik een lange en erg mooie wandeling langs de Geul. Hieronder zie je daarvan een paar foto’s. Klik op de link wanneer je meer wilt lezen!

Wat verder weg en wat meer naar het zuiden in het Geuldal kan je deze mooie wandeling in het Vijlenerbos maken.

Vakantie in het Geuldal: wandelen langs de Geul tussen Stokhem en Schin-op-Geul
Mooie wandeling langs de Geul tussen Stokhem en Schin-op-Geul
Vakantie in het Geuldal van Limburg: het Gerendal
De glooiende en groene heuvels van het Gerendal

Museum

Met Valkenburg zeg je natuurlijk ook mergelgrotten. Wij zijn in de Gemeentegrot geweest en dat is een leuke ervaring. Met een treintje rij je dan door de gangen heen en krijgt van de gids allerlei informatie over het verleden van deze grotten. Een licht en geluidspectakel maakt het geheel af.

Klik op de link voor meer informatie.

Dierentuin

Vanzelfsprekend is er in dit deel van Limburg nog heel veel te doen. Gaia Zoo is een mooie dierentuin waar veel te zien is.

Uit eten langs de Geul

Dichtbij aan de Geulweg ligt Herberg de Geulhemermolen. Hier hebben wij lekker gegeten. Het is door de overstromingen van 2022 momenteel niet helemaal duidelijk of deze ook weer open gaat.

Je kunt ook heerlijk lunchen bij Burgemeester Quicx in Houthem. Dit is onderdeel van het chique Château Sint-Gerlach, waarbij deze kasteelhoeve een erg leuke en relaxte sfeer heeft.

Wanneer je de andere wandeling die ik hierboven heb genoemd vanuit Burgemeester Quicx neemt, kan je ook lunchen of taart eten bij Tivoli. Dit zit aan de andere kant van de genoemde brug.

In Valkenburg zelf is Aan de Linde een aanrader, waar ik altijd lekker heb gegeten.

Hotels in het Geuldal van Zuid-Limburg

In en rondom Valkenburg is er een hoop kaf tussen het koren. Ik zou kiezen voor Hotel Janssen, hoewel ik er zelf niet ben geweest. De recensies zijn goed en het ziet er leuk uit. Let op dat sommige kamers een badkamer op de gang hebben. Er is een familiekamer voor 4 personen met 2 slaapkamers.

Je kunt ook op chique gaan in Château Sint-Gerlach. Ik vind de kamers daar erg oubollig en ouderwets. De hele entourage is wel een belevenis.

Kamperen in Zuid-Limburg

Tenslotte is kamperen in het Geuldal natuurlijk ook fantastisch. Ik heb alleen geen leuke camping langs of aan de Geul kunnen vinden. Ik zou daarom kiezen voor Natuurcamping Hoeve Krekelberg in Schinnen (niet te verwarren met Schin-op-Geul…).

Een camping met een fantastische ligging. Let op dat er geen zwembad op de camping zit. Wel met zogenaamde slechtweervoorzieningen voor kinderen… Kijk ook op Zoover Hoeve Krekelberg. De recensies zijn erg lovend…

Informatie over het Geuldal en Zuid-Limburg

Klik voor meer informatie over deze streek op de link hieronder.