Stedentrip naar Haarlem

Vakantie in Nederland, Vakantie in Noord-Holland
Stedentrip in Nederland Leukste musea van Nederland Vakantie met jonge kinderen

Een compact centrum. Bakkenvol historie. Leuke musea. Goede restaurants. Mooie boutique hotels. Wat wil je eigenlijk nog meer? Niks toch! En dit allemaal is een stedentrip naar Haarlem. Gegarandeerd een leuke bestemming voor een (lang) weekend! Zeker ook met kinderen. In deze blog neem ik je mee langs de leuke plekjes van Haarlem aan de hand van twee wandelingen door het centrum. Een korte (middag-)wandeling met een bezoek aan Teylers Museum en een paar hofjes. En een lange wandeling voor een hele dag met een bezoek aan het Frans Hals Museum, weer een heleboel hofjes en de Gouden Straatjes om te shoppen.

Stedentrip naar Haarlem: de prachtige huisjes aan Groot Heiligland in Haarlem

Langs de Sint Bavo, Teylers Museum en het Hofje van Bakenes

We zijn vanmiddag aangekomen in een regenachtig Haarlem. We zitten in het schermgebied tussen nazomer en herfst. De ene dag is het nog warm. De andere dag is het guur, nat en koud. Weer om voor alle zekerheid 10 jassen in de kofferbak te stoppen. Want je weet het niet…

Vandaag is de balans uitgeslagen naar de herfst. We zijn daarom in een draf naar ons (leuke! lees hieronder meer onder Praktische informatie) hotel gelopen. Daar eerst even gechilled. Lekker een latte gedronken. En geïnstalleerd. We zijn er dus klaar voor!

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over Haarlem[/jumpto]

Stedentrip naar Haarlem: uitzicht op de Sint Bavo vanuit de Jansstraat
Uitzicht op de Sint Bavo vanuit de Jansstraat

Sint Bavo

Vanuit ons hotel lopen we vanuit de Parklaan richting de Nieuwe Gracht. En komen zo na de brug in de Jansstraat terecht. Voor ons doemt de Sint Bavo al op. Tegen de achtergrond van een stormachtige lucht.

Regen is niet fijn. En het levert af en toe prachtige plaatjes op.

Rechts van ons passeren we de oude doorgang van het Vrouwen Gasthuys. Anno 1642 staat er op de gevel. En dat soort oude panden zijn vanaf nu schering en inslag.

Haarlem is oud. En haar historie is goed bewaard gebleven. Geen gatenkaas geworden zoals bijvoorbeeld Arnhem en Nijmegen door de oorlog.

De oude doorgang van het Vrouwen Gasthuys
De oude doorgang van het Vrouwen Gasthuys (enne...de foto is niet slecht genomen...het staat echt zo scheef...)

Hout

‘Wie niet twijfelt, leert niet’, wordt ons vanaf een muur opgedragen. Nu, we twijfelen niet over de pracht van de Sint Bavo. En zeker niet wanneer we binnen staan.

Een echte, Hollandse kathedraal. Met een hoog en prachtig houten plafond.

De kerk mag de naam kathedraal niet meer hebben. Want het werd al snel naar haar wijding 1559 een protestantse kerk. Vanwege de Reformatie.

Het hout zet zich verder voort in het prachtige houtsnijwerk van het koor.

Stedentrip naar Haarlem: het prachtige houtsnijwerk van het koor en het houten plafond van de Sint Bavo
Hout en hout: het prachtige houtsnijwerk van het koor en het plafond

Vrede

Bijna vergeten we links van ons te kijken naar het prachtige glas-in-lood raam. Het is een modern raam uit 2008. Het stelt ‘Vrede en verdraagzaamheid’ voor.

Wij geloven het meteen. De prachtige, diepblauwe kleuren geven ons meteen een goed gevoel.

Vrede en Verdraagzaamheid van Michel van Overbeeke

Terug naar hout

Wij komen dichterbij het koor. En zijn ook van dichtbij onder de indruk van dit koor.

Onderin zijn prachtige details weergegeven van allerlei situaties. In de gids die we bij de entree hebben gekregen, vinden we daarover meer informatie.

Het houtsnijwerk van het koor van veraf...
...en dichtbij

Orgel

Helaas staat het prachtige orgel van de kerk in de steigers. Het gigantische, uit rood opgetrokken orgel ziet er op de foto’s mooi uit.

Wij verlaten daarom via de winkel deze indrukwekkende kerk.

Stedentrip naar Haarlem: één van de zijbeuken van het schip
Eén van de zijbeuken van het schip

Teylers Museum

Via het Klokhuisplein en de Damstraat lopen we richting Het Spaarne. De brede rivier, die met een aantal gracieuze bochten door Haarlem stroomt.

Eenmaal bij de rivier slaan we linksaf. En staan dan snel voor het beroemde museum van Haarlem: het Teylers.

Stedentrip naar Haarlem: het Teylers Museum aan het Spaarne
De indrukwekkende façade van het Teylers aan het Spaarne

Origineel interieur

Het museum is een unicum in ons land. In die zin dat interieur en een deel van de collectie nog net zo zijn als bij de opening eind 18e eeuw.

Het interieur mag er zijn. Met wederom prachtig houtsnijwerk, mooie plafonds en mooie vloeren.

Een doorkijkje naar de eerste zaal in het Teylers Museum
Een doorkijkje naar de eerste zaal en verder in het Teylers Museum

Fossielen en kristallen

De collectie bevat voor die tijd ongelooflijke rariteiten. Zoals fossielen van dino’s en allerlei gekke beesten. En hoewel we dit al vaak hebben gezien met onze kinderen, is de sfeer hier zo leuk dat we alles één voor één bekijken.

Dat geldt ook voor de prachtige collectie van kristallen in de volgende zaal. We kijken onze ogen uit over alle prachtige vormen en kleuren.

In deze zaal bevindt zich ook de fossiel van de bijzondere Ostromia. Hét bewijs van de link tussen vogels en dinosauriërs. Dat uiteindelijk pas in 1970 werd herontdekt. Terwijl het dus al twee eeuwen lag te wachten op ontdekking in het Teylers.

Een bijzondere Antimoniet in het Teylers Museum
Deze bijzondere Antimoniet lijkt zo weggelopen uit Lord of the Rings!

De ovale zaal

In de volgende zaal lopen we langs de enorme elektriseermachine. Een voor die tijd bijzondere machine, waarmee statische elektriciteit kon worden opgewekt met een ongekende spanning.

Na een blik te hebben geworpen in het kabinet met lichtgevende stenen, lopen we de Ovale zaal binnen. Een prachtige, hoge ruimte. Die alleen daarom al de moeite waard is.

Stedentrip naar Haarlem: de ovale zaal van Teylers Museum
De ovale zaal van Teylers Museum

Schilderkunst

Na ons ook hier te hebben verwondert over kristallen en allerhande objecten, lopen we richting de zalen met andersoortige kunst. In dit geval met schilderkunst.

Ook deze zalen zijn prachtig.

En hoewel ik geen liefhebber van realistische schilderkunst, kan ik hier nog vrij lang rondlopen om van de stukken te genieten.

Eén van de mooie stukken uit de collectie van Teylers

We lopen verder door de tijdelijke tentoonstelling. Met een blik naar het plafond bij de uitgang verwonderen we ons nog een laatste keer over dit prachtige gebouw.

De koepel van het Teylersmuseum net achter de ingang

Gravestenenbrug

Eénmaal buiten gekomen, lopen we de Gravestenenbrug op. Zo hebben we een mooi uitzicht over het Spaarne.

Na een declamatie van het gelijknamige nummer van Boudewijn de Groot (dat in slechte aarde valt bij mijn vrouw; duidelijk geen fan), lopen we richting de Bakenessergracht.

Stedentrip naar Haarlem: de Gravestenenbrug over het Spaarne
De Gravestenenbrug over het Spaarne

In de Bakenessergracht hebben we prachtig uitzicht op de gelijknamige kerk. En de mooie huizen langs deze gracht.

De Bakenesserkerk in Haarlem

Hofje van Bakenes

Na het passeren van de Wijde Appelaarsteeg moeten we even goed opletten, omdat we bijna de ingang van het Hofje van Bakenes voorbij lopen.

Via een nog veel smaller steegje lopen we tussen een paar hofjes door richting dit oudste, nog bestaande hofje van Haarlem. En we zijn meteen verkocht aan de hofjes van Haarlem.

Het hofje stamt al uit de 14e eeuw. Hoewel de huizen niet meer origineel zijn, vanwege een grondige nieuwbouw in de 17e eeuw.

Hofjes hadden in de tijd voornamelijk tot doel om armen te huisvesten. Het werd dan ook als een goede daad vanuit de rijken gezien om een hofje te stichten. Dat op deze manier jouw naam werd vereeuwigd was mooi meegenomen.

Stedentrip naar Haarlem: het Hofje van Bakenes
Hofje van Bakenes

Johan Enschedé Hofje

Via de uitgang van het Hofje van Bakenes komen we in een ander, modern hofje terecht. Leuk om deze moderne interpretatie van de hofjes te zien.

Wij lopen weer op ons gemak terug naar ons hotel om later op de avond het centrum in te lopen voor een heerlijk diner.

De eerste middag van deze stedentrip naar Haarlem is in ieder geval een groot succes!

Johannes van Enschedé Hofje
Het moderne Johannes van Enschedé Hofje

Stedentrip naar Haarlem: stadswandeling langs hofjes en Gouden Straatjes

De volgende ochtend lopen we na een heerlijk en uitgebreid ontbijt in ons hotel via de Parklaan richting het Spaarne.

Zo staan we al snel oog in oog met weer een historisch monument van Haarlem: Molen de Adriaan. Een oude windmolen die is gebruikt voor de productie van allerhande grondstoffen.

We slaan rechtsaf en lopen op ons gemak langs de rivier. Een heerlijke manier om de loomheid van de nacht eruit te lopen.

Op naar een tweede dag van onze stedentrip naar Haarlem!

Stedentrip naar Haarlem: Molen de Adriaan langs het Spaarne
Molen de Adriaan langs het Spaarne

Hoogstraatbrug

Even later lopen we langs het inmiddels bekende stuk van de Gravestenenbrug en Teylers Museum. Nog wat verder ligt de Hoogstraatbrug.

Daar lopen we even op, om om ons heen te kijken. Hier kan je naar het noorden en het zuiden het oude centrum van Haarlem goed waarderen.

Stedentrip naar Haarlem: uitzicht vanaf de Hoogstratenbrug op Teylers Museum en de Waag
Uitzicht vanaf de Hoogstratenbrug op Teylers Museum, de Waag en...
...op het zuidelijke deel van het Spaarne

Kamper- en Gasthuisvest

We lopen verder tot we bij de Turfmarkt de Kampervest in slaan. Deze gaat over in de Gasthuisvest. Onder het lopen kijken we regelmatig aan de rechterkant mooie, oude steegjes en straatjes in.

En zo lopen we het Groot Heiligland in, waaraan het Frans Hals Museum is gevestigd. Wat een mooi straatje is dit!

Met rechts een oud gasthuis met mooie trapgeveltjes. En links de al even mooie gevels van het museum. Dat een voormalig burgerweeshuis is.

Stedentrip naar Haarlem: het Frans Hals Museum aan het Groot Heiligland
Het Frans Hals Museum aan het mooie Groot Heiligland

Stedentrip naar Haarlem: Frans Hals Museum

Het Frans Hals Museum bevindt zich overigens op twee locaties: Hof en Hal. Hal ligt aan de Grote Markt bij de Sint Bavo. Hof ligt hier. Hier is de collectie gevestigd met alle, bekende werken van Hals.

Collectie en entourage van het Frans Hals Museum

Frans Hals en meer

We hebben geluk dat er op dit moment een leuke tentoonstelling is over Jordaens. Dat geeft het bezoek net wat extra’s.

De vaste tentoonstelling van Frans Hals begint met een informatieve film over zijn werk. Zeker handig om eerst even te bekijken. Dat maakt dat we de werken daarna vaak met een ander oog bekijken.

Beroemd zijn vooral de schuttersstukken die in éé grote ruimte zijn tentoongesteld. Verder zijn er veel portretten te zien.

Op een gegeven moment hebben wij het wel gezien. En letten we vooral op de mooie ruimtes waarin de stukken zijn ondergebracht.

Al met al erg de moeite waard. En zeker ook leuk voor kinderen, omdat er genoeg te zien is. En er natuurlijk ook een speurtocht is.

Het binnenhof van het Frans Hals Museum

Hofjesjacht

Eénmaal buiten kijken we nog één keer achterom na het mooie Groot Heiligland. Om vervolgens het ook al mooie Nieuw Heiligland in te lopen. Met een korte slinger via Klein Heiligland komen we in de ook mooie Cornelissteeg terecht.

En zo komen we in de buurt van ons eerste hofje voor vandaag. Daarvoor moeten we eerst een stukje de drukke Grote Houtstraat in zuidelijke richting op.

Na alle rust van de steegjes hiervoor, is zoveel drukte in combinatie met de markt een aparte ervaring.

Nieuw Heiligland in Haarlem
Nieuw Heiligland
De Cornelissteeg in Haarlem
De Cornelissteeg

Stedentrip naar Haarlem: Proveniershof

We duiken daarom snel het Proveniershof in, dat op de kruising van de Grote Houtstraat met de Doelstraat ligt. En wat een prachtige hofje, of beter gezegd: hof, is dit.

Strikt genomen is dit geen hofje, omdat het niet door een gilde, een rijke particulier of de kerk is gesticht. Het heeft wel dezelfde vorm.

De naam dankt het hofje aan het Proveniershuis dat hier zat. En waar we onderdoor lopen, wanneer we het hofje binnen komen.

Stedentrip naar Haarlem: Proveniershof
Proveniershof

Groter

Het hofje is zoals aangegeven wat groter dan de andere die we dit weekend zien. Er is daardoor nóg meer ruimte voor bomen en veel groen.

Het ligt er werkelijk waar prachtig bij. Heerlijk om hier nu de bomen nog in het blad zitten, rond te lopen.

Stedentrip in Nederland: de Proveniershof in Haarlem
Proveniershof in Haarlem

Guurtje de Waal, Brouwers- en Bruiningshofje

Wanneer we uit de Proveniershof komen, pakken we links en rechts wat leuke winkeltjes mee. Die hier aan de Grote Hout- en Doelenstraat liggen.

We laten het leuke koffiehuis ‘Hofje zonder zorgen’ even voor wat het is. Hoewel we van daaruit prachtig uitzicht op de Proveniershof hebben.

Wij willen nog op zoek naar andere hofjes. Daarvoor slaan we de Doelstraat in richting de Lange Annestraat. Die laatste nemen we in noordelijke richting (rechtsaf dus).

En zo komen we bij het Hofje van Guurtje de Waal. Genoemd naar de stichter van dit hofje. Dochter van een rijke textielfabrikant.

Het hofje stamt uit de 17e eeuw en is grondig gerenoveerd aan het einde van de 18e eeuw.

En daar staan we vanwege Corona voor een dichte deur. Jammer. Niet getreurd, want even verderop komen we langs de mooie Korte Gierstraat. Weer zo’n leuk straatje!

De Korte Gierstraat in Haarlem

Dicht

We lopen verder de Lange Annestraat op. Waar deze met een slinger overgaat in de Tuchthuisstraat zijn we bij het Brouwershofje. Helaas, ook deze zit vanwege Corona dicht…

Het Brouwershofje stamt met dit uiterlijk uit eind 16e eeuw. Nadat het door een brand verwoest was. Het heet zo, omdat het door de stichters is overgedragen aan het brouwersgilde.

We werpen daarom een wat langere blik in de Breestraat die we net gepasseerd zijn. Ook weer zo’n leuk straatje!

Breestraat in Haarlem
Breestraat

Jopenkerk

Wij moeten dus verder. En komen zo bij de Botermarkt. Daar ligt aan de noordkant bij nummer 9 het Bruiningshofje. Een klein hofje met 4 huizen gesticht door de naamgever.

Helaas, ook deze zit dicht. Onverrichter zake zetten we koers naar de Jopenkerk. Dat doen we via de Gasthuis- en Zuiderstraat.

De Jopenkerk is leuk om te lunchen. Qua eten niet heel bijzonder. Maar voor de bierliefhebber de hemel op aarde. En ik houd wel van speciaal bier…

Stedentrip naar Haarlem: de Jopenkerk van buiten
De Jopenkerk van buiten...
De Jopenkerk van binnen
...en van binnen

Stedentrip naar Haarlem: de Gouden Straatjes

Na de musea en de hofjes staat er nog 1 item op het programma: de Gouden Straatjes. Dit is het gezellige winkelgebied rondom de Sint Bavo.

Daarvoor lopen we via de Zuiderstraat naar de Gedempte Oude Gracht. Daar slaan we rechtsaf. We ontwaren hier een prachtig, modern gebouw. Dat we ook al vanaf de Botermarkt zagen.

Een toonbeeld van 20e eeuwse bouwkunst: het oude pand van de Vroom & Dreesman. Een mengelmoesje van Amsterdamse School, Art Deco en Nieuwe Zakelijkheid.

Wij slaan de de Grote Houtstraat in om zo te beginnen aan onze zigzag door de Gouden Straatjes.

Via de Anegang en de Frankestraat, via de Gedempte Oude Gracht weer linksaf de Schagchelstraat in, die overgaat in de Warmoesstraat.

En zo via de Lange Veerstraat, de Korte Houtstraat en weer de Gedempte Oude Gracht, via het Spaarne terug.

Stedentrip naar Haarlem: de Gouden Straatjes met de Warmoesstraat met uitzicht op de Sint Bavo
De Gouden Straatjes in Haarlem: de Warmoesstraat met uitzicht op de Sint Bavo

Afsluiting aan zee

We hebben zo met twee stadswandelingen bijna al het moois van Haarlem gezien.

Een dag later sluiten we onze stedentrip naar Haarlem in steil af: door te wandelen aan het strand van Bloemendaal-aan-Zee.

Wat een heerlijk weekend in deze leuke, oude stad!

De Sint Bavo van Haarlem in de avond
De Sint Bavo in de avond

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie voor een stedentrip naar Haarlem

Musea

Voor het Teylers Museum vind je via de link meer informatie. Evenals voor het Frans Hals Museum.

Locatie Hal van het laatste museum bevindt zich net als de Sint Bavo aan de Grote Markt. De kerk en het museum kan je dus ook goed combineren! In Hal zit een vaste en een wisselende tentoonstelling. Wij zijn niet in Hal geweest en de site van het museum is er ook niet helemaal duidelijk over; het lijkt erop dat in Hal moderne kunst is te zien.

Het Teylers Museum is zoals aangegeven erg geschikt voor kinderen. Ze noemt zich niet voor niks ‘Het Museum van de Verwondering’.

Wanneer je het Frans Hals Museum niet te lang maakt, is het ook zeker geschikt voor kinderen.

Hofjes

Voor de hofjes bestaat ook een aparte Hofjeswandeling. Deze vind je via de link. Wij vonden de afwisseling tussen hofjes, musea en shoppen juist erg leuk. Ik raad dus vooral mijn wandelingen aan 🙂

Rondvaart door Haarlem

Een andere optie om Haarlem op een andere manier te verkennen is via een rondvaart met een boot. Deze gaat of van Molen de Adriaan naar een zuiderlijk gelegen molen of via een vierkant om het centrum heen via de grachten.

Het Spaarne in de herfstschemering

Parkeren

Wij hebben onze auto bij de Parkbee-garage in de Jansstraat gezet. Dat kost wel even wat voor twee dagen… De auto staat in Parkbee-garages altijd wel veilig en afgesloten.

Uit eten in Haarlem

Wij hebben de eerste avond erg lekker gegeten bij Dijkers. Heel goed eten in een relaxte sfeer. Ze staan bekend om de flammkuchen. Die zijn erg lekker, want door mijn vrouw geproefd. Ik had zelf een heerlijke curry met garnalen.

De tweede avond hadden we moeten eten bij Jacobus Pieck. We hadden alleen meer zin in Mexicaans. Dat deden we bij Popocatepetl. Dat was geen succes. We hebben een blik geworpen in Pieck en dat zag er erg gezellig uit. En de waarderingen zijn ook heel goed.

De Jopenkerk was dus ook prima. Qua eten niet spectaculair; gewoon prima. Qua sfeer en locatie wel erg leuk om te zijn.

Ik had zelf ook graag naar The Lousiana gewild. Ik houd zelf erg van het eten uit The Deep South van Amerika. Helaas zaten ze heel erg vol…

Andere opties die ook erg goed gewaardeerd worden zijn: De Kloosterkeuken, net iets buiten het echte centrum en By Lima, wanneer je vegetarisch wilt eten.

Stedentrip naar Haarlem: hotel Staats
Hotel Staats in Haarlem

Hotel in Haarlem

Wij hebben uitstekend geslapen in Boutiquehotel Staats. Het hotel ligt een beetje aan de noordkant van het centrum vlakbij de Parklaan. Daarom ligt het ideaal voor als je met de trein komt.

Het hotel zit in een prachtig, oud gebouw. Daardoor wel wat gehorig. Waar we overigens geen last van hebben gehad.

De kamers waren top. Wij hadden een Deluxe kamer. Deze was ruim.

Het ontbijt was heel goed voor elkaar. In de zomer kan je in de ontbijtruimte volgens mij ook eten. Dan heet het Ripper.

Onze eerste keuze was Haarlem Hotel Suites. Dit zijn wat grotere kamers. Met in de meeste kamers ook een keukentje of zoiets.

Andere hoteltips vind je op de eerlijke boekingssite Moonback. Klik daarvoor op de link!

De kamer van hotel Staats in Haarlem

Overzicht van een stedentrip naar Haarlem

Hieronder vind je een kaartje van het centrum van Haarlem.

Daar staan ter oriëntatie de meeste hotspots op. In ieder geval de beide door ons bezochte musea. Rechts zie je de kronkel van het Spaarne waar we zijn langs gewandeld.

In het noorden zie je de Parklaan liggen, waar ons hotel vlakbij in de buurt was.

De kaart van de omgeving rondom sint bavo haarlem. Zoomniveau 15, lengtegraad 4.6373349, breedtegraad: 52.3810706
De marker staat op de Sint Bavo.

Informatie over Haarlem en omgeving

Via de onderstaande Handige Links vind je meer informatie over Haarlem en omgeving.