Wandelen op de Veluwe: van oorlog en vrede in Oosterbeek

Vakantie in Nederland, Vakantie op de Veluwe
Wandelen op vakantie Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen Leukste musea van Nederland

Ik zoek de lucht af naar een teken. Met tranen in mijn ogen. We wachten op het geluid van bommenwerpers. Samen met mijn vrouw en kinderen zijn wij bij de jaarlijkse bloemlegging op de oorlogsbegraafplaats van Oosterbeek. De oudere kinderen van de basisschool leggen daar elk jaar bloemen bij de vele graven van de gevallenen. Tijdens de herdenkingsdienst waarbij zoveel als mogelijk de veteranen nog zijn betrokken. Elk jaar komt het op deze manier weer diep bij mij binnen. Al die kinderen tussen die talloze graven… In deze blog neem ik je mee naar het oorlogsverleden van Operation Market Garden. Door te wandelen op de Veluwe met de Perimeterroute in Oosterbeek. Een kaartje van de route staat verderop in deze blog.

Wandelen op de Veluwe: hier in de uiterwaarden van de Rijn in Oosterbeek

They shall not grow old and age shall not weary them…

Even later donderen de vliegtuigen over. Ik krijg een brok in mijn keel. Het geluid van die vliegtuigen in de totale stilte tijdens deze bloemlegging is hartverscheurend.

Zo werden ze hier gedropt. En binnen een paar dagen waren ze dood.

Na de tijd lopen we tussen de graven door. Ik krijg altijd weer rillingen als ik alle grafschriften lees. Wat waren ze jong!

They shall not grow old and age shall not weary them…

Naar Praktische informatie over de Perimeterroute, Oosterbeek en omgeving
Wandelen op de Veluwe: de Rijnbrug bij Arnhem
De Rijnbrug bij Arnhem die een burg te ver was...

Operation Market Garden

In Oosterbeek en Arnhem strandde Operation Market Garden en daarmee de opmars van de geallieerden in 1944.

De brug over de Rijn was letterlijk een brug te ver. In ons dorp is daarom heftig gevochten. De kogelgaten zitten ook bij ons huis nog in de muur.

Mooie natuur langs de Perimeterroute van Oosterbeek

Wandelen op de Veluwe in Oosterbeek

Oosterbeek is een dorp dat in ieder geval qua natuur het beste van heel veel werelden bij elkaar brengt.

Het heeft heuvels (voor Nederlands begrippen al bijzonder). En daarbij ook nog eens bossen, heide en een rivierenlandschap, door de ligging aan de Rijn.

In het dorp wordt er daarom ook gesproken over hoog en laag.

De Perimeterroute is een uitstekende manier om dit prachtige landschap in al zijn facetten te zien. En ook nog eens een stuk van de oorlogshistorie mee te krijgen.

Deze route volgt de ‘hoefijzer’ waar binnen de geallieerden zich bevonden tijdens deze heftige strijd.

Zie voor een overzicht van deze route het kaartje wat verder naar beneden.

Leukste musea van Nederland: Het Airborne Museum in Oosterbeek
Het Airborne Museum in Oosterbeek

Airborne Museum

Het is logisch om dit te doen in combinatie met een bezoek aan het Airborne Museum.

Dit museum geeft een hele goede inkijk in dit stuk Nederlandse historie. Het wordt in de loop van de jaren ook vanuit steeds meer hoeken belicht.

Bovendien bevindt het zich in het gebouw wat tijdens deze heftige periode het hoofdkwartier was van de geallieerden.

In de vaste tentoonstelling worden de gebeurtenissen van dag tot dag belicht. Ook een vaste onderdeel is de Airborne Experience waar de gebeurtenissen stap voor stap ervaren kunnen worden.

De wisselende tentoonstellingen geven vaak een andere kijk op deze gebeurtenissen.

Zoals Waterschapsheuvel over het gelijknamige boek. De auteur van dit boek was betrokken bij Operation Market Garden en heeft veel van zijn oorlogservaringen in dit boek verwerkt.

De Perimeterroute in Oosterbeek
De bordjes die je moet volgen voor de Perimeterroute en die je dus alleen van de achterkant ziet…

Wandelen op de Veluwe: de Perimeterroute

Eenmaal buiten het museum lopen we de Perimeterroute in omgekeerde richting. Simpelweg omdat we zo het mooiste deel voor het laatste bewaren.

We gaan daarom richting Utrechtseweg en slaan rechtsaf richting het centrum van Oosterbeek. Zie voor een overzicht van de route de interactieve kaart onder Praktische informatie.

Het pittoreske dal achter de Tafelberg in Oosterbeek
Het mooie dal achter de Tafelberg

De Tafelberg

Het eerste stuk van de route gaat over de weg. Wanneer we bij het tweede kruispunt rechtsaf lopen en het dorp achter ons laten, daalt het pad langzaam maar zeker naar beneden.

We passeren bij de Tafelberg een informatiepaneel over de oorlog.

Op de eerste open plekken hebben we een prachtig uitzicht over een pittoresk dal met een weiland, bomen en mooie huizen.

Dat is wandelen op de Veluwe: erg afwisselend!

In de verte is bij helder weer de stuwwal ten oosten van Nijmegen te zien.

De stuwwal van Oosterbeek vanaf de Bedendorpseweg
Uitzicht vanaf het Kerkepad op de Oude Kerk van Oosterbeek en de uiterwaarden

Oude Kerk van Oosterbeek

We slaan na het weiland linksaf en gaan voor de boerderij die hier staat, rechstaf en komen op een klein paadje terecht. Dit paadje gaat weer over in een verharde weg dat langs een weiland komt.

Wanneer we zo op de Benedendorpseweg uitkomen, slaan we linksaf. En komen dan na een paar honderd meter bij de prachtige Oude Kerk van Oosterbeek terecht.

Het is één van de oudste kerkjes van Nederland. Aan de achterkant hebben we een prachtig uitzicht over de uiterwaarden van het dorp. Een mooi onderdeel van het wandelen op de Veluwe!

En in het kerkje zelf is van alles te zien wat aan de oorlog doet denken.

Wandelen op de Veluwe: De Oude Kerk van Oosterbeek in de winterzon
De Oude Kerk van Oosterbeek in de winterzon

Langs het Kerkepad van Oosterbeek

Wanneer we (voor vandaag…) zijn uitgekeken op dit mooie plekje, pakken we aan de westkant van de kerk het Kerkepad. Dat ons net boven de uiterwaarden ook in westelijke richting voert.

Vanaf hier hebben we een prachtig uitzicht over de uiterwaarden. En wat verderop op de hoge, beboste stuwwal van Westerbouwing en Doorwerth.

Vanaf Westerbouwing bliezen de geallieerden in de 9e nacht na de overtocht over de Rijn weer de chaotische aftocht. Van de 11.000 Poolse en Britse soldaten, wisten slechts 2.300 de veilige Betuwe te bereiken…

Operatie Market Garden was voor een deel mislukt. Vanwege onverwacht heftige tegenstand van een Duitse pantserdivisie die hier niet had mogen zijn.

Wandelen op de Veluwe: het mooie Kerkepad in Oosterbeek
Het mooie Kerkepad in Oosterbeek
Uitzicht vanaf het Kerkepad op de uiterwaarden bij Oosterbeek
Uitzicht vanaf het Kerkepad op de uiterwaarden

Hemelse Berg

De Perimeterroute gaat op het Kerkepad, na het passeren van een beekje en wat vijvers, rechtsaf het Dennenoordpark(je) in.

Wanneer we de Benedendorpseweg weer kruisen, steken we schuin over en lopen zo het bos in. Hier begint qua natuur het mooiste stuk van de wandeling.

We lopen door het park van het voormalige landgoed de Hemelse Berg. Een landgoed dat ook in de oorlog is platgebombardeerd.

Het is een prachtige combinatie van bossen, heuvels en sprengen. Nadat we een bruggetje zijn overgestoken en rechtsaf slaan, lopen we even later linksaf onder Tuin de Lage Oorsprong langs.

Behoorlijk afwisselend dat wandelen op de Veluwe!

Wandelen op de Veluwe: tussen Kerkepad en Hemelse Berg
Tussen Kerkepad en Hemelse Berg
Uitzicht vanaf de onderkant van de Hemelse Berg in Oosterbeek

Wil je op vakantie op de Veluwe? Of gewoon een lang weekend weg in deze omgeving?

Klik dan hier voor mijn reisplan voor Arnhem en het zuiden van de Veluwe!

Hier begint jouw vakantie op de Veluwe!

Tuin de Lage Oorsprong

Wanneer we stilstaan hebben we een prachtig uitzicht over een groene vallei. Waren we nou in Engeland?

We steken even verderop de weg over en slaan meteen weer rechtsaf. Door de bomen zien we aan de rechterkant de Oranjerie van Tuin de Lage Oorsprong liggen.

We laten de Tuin vandaag even rechts liggen. We weten dat dit een prachtige tuin is, waar we eerder al hebben rondgedwaald en waar we lekker koffie hebben gedronken met heerlijke taart.

Ook hier vroegen we ons af: zijn we nou in Engeland?

Bloeiende rhododendrons in het park Hemelse berg in Oosterbeek

Park Hartenstein

We komen nu weer uit op de verharde weg en steken deze over en lopen via het fietspad het sprengendal van de Hemelse Berg weer in.

Het is een parkachtig landschap, waar in het voorjaar de rododendrons prachtig bloeien.

We blijven het fietspad volgen, ondanks dat de route nadat we weer uit het dal klimmen rechtsaf gaat, omdat dit gewoon mooier lopen is…

Via het fietspad komen we nadat we twee straten zijn overgestoken, weer onderin Park Hartenstein terecht, waar het Airborne Museum staat.

Het fietspad richting Park Hartenstein
Richting Park Hartenstein op de Perimeterroute

We will remember them!

In het park staan de stille getuigen van de strijd die hier heeft gewoed. Een groot kanon en een tank.

Het is voor ons die alleen vrede hebben meegemaakt nog altijd bizar om te denken dat dit kanon ooit gebulderd heeft. Dat deze tank hier ooit door de straten reed. Overal in het dorp was verwoesting. En dat allemaal om ons te bevrijden.

Zou ik de oceaan zijn overgestoken om te vechten in een vreemd land? En wat als één van mijn zoons zou gaan?

Ik ben blij dat ik niet voor de keuze sta. Dat ik er niet concreet over na hoef te denken.

Wat een luxe die vrijheid. Gelukkig mag ik mij zorgen maken over ouder worden. We will remember them!

Vakantie in Nederland: het prachtige rivierenlandschap van de Rijn bij Oosterbeek
Het prachtige rivierenlandschap van de Rijn bij Oosterbeek

Praktische informatie over wandelen op de Veluwe

Perimeterroute

Oosterbeek ligt zoals gezegd midden in de natuur. De Perimeterroute gaat voor de omgeving relatief wat meer over verharde wegen.

Wil je andere wandelingen maken, dan kijk je hieronder verder!

Hieronder vind je nog een interactief kaartje van de wandelroute.

Wandelen op de Veluwe: op de Doorwerthse heide

Wanneer je een andere wandeling wilt maken, neem dan de blauwe route die over de Doorwerthse heide gaat.

Het startpunt van deze wandeling is vanaf parkeerplaats Wolfheze van Natuurmonumenten aan de Wolfhezerweg.

Hier loop je door één van de oudste bossen van Nederland. En ook door een heel gevarieerd landschap.

Wandelen op de Veluwe: avondzon over de Doorwerthse heide
Avondzon over de Doorwerthse heide
Vakantie op de Veluwe: eeuwenoud natuurlandschap bij de Wodanseiken van Wolfheze
Eeuwenoud natuurlandschap bij de Wodanseiken van Wolfheze

Wandelen op de Veluwe: bij het Dunoplateau en Kasteel Doorwerth

Een andere mogelijkheid is een wandeling bij het Dunoplateau.

Aan de Dunolaan in Heveadorp ligt een parkeerplaats, van waaruit je het brede pad kan volgen dat in het verlengde van de parkeerplaats ligt.

Dit pad neemt twee scherpe bochten en daarna kruis je een route die met rode palen is aangegeven.

Sla op deze route linksaf en dan zit je op het pad dat ik heb beschreven in mijn blog over Kasteel Doorwerth.

Wandelen op de Veluwe: de prachtige Dunolaan bij landgoed Duno
De prachtige Dunolaan bij landgoed Duno
Bezienswaardigheden op de Veluwe: Kasteel Doorwerth
Het mooie Kasteel Doorwerth

Musea

Voor meer informatie over het Airborne Museum kan je hier klikken.

Het museum is geschikt voor kinderen, waarbij ze niet te jong moeten zijn. De Airborne Experience op de onderste verdieping is namelijk best ‘eng’. Er zit veel lawaai bij. Onze jongste was er op jonge leeftijd nooit zo’n fan van. Vanaf 10 jaar is dit zeker wel te doen.

In de omgeving van Arnhem zitten aantal leuke en goede musea.

Lees mijn blog over Arnhem voor meer informatie over het Watermuseum en het Openlucht Museum. Of over de Hoge Veluwe voor het Kröller-Müller Museum en het Museonder.

Dierentuin

In de omgeving ligt het mooie Burgers Zoo. Eén van de mooiste dierentuinen van Nederland. En een bezoek zeker waard. Vooral met kinderen.

Kastelen

Zie hiervoor mijn blog over Kasteel Doorwerth en omgeving of mijn blog over de Hoge Veluwe en het daar aanwezige Jachthuis Sint-Hubertus.

Steden, stadjes en dorpen

Oosterbeek is een klein en gezellig dorp. Het probeert zichzelf altijd wat hoger te classificeren dan het daadwerkelijk is. Daardoor zijn er wel leuke winkels te vinden. Maar… de grote attractie van Oosterbeek is toch echt de natuur in de omgeving.

Wel ben je vanuit Oosterbeek zo in Arnhem. Lees daar meer over in mijn blog via de link.

Uit eten in Oosterbeek

Wanneer je in de sfeer van de oorlog wilt blijven, dan ga je eten bij Restaurant Schoonoord. Het eten is hier goed.

Wanneer je luxe uit eten wilt, ga dan naar Adriano in Heveadorp. De eigenaar is Italiaans en je eet hier heel goed Italiaans.

Overnachten in Oosterbeek

Je kunt een appartement voor 4 personen huren in Kasteel Doorwerth. Dat is voor het bezoek aan Oosterbeek een hele leuke optie. Het appartement ziet er echt tof uit. Kijk daarvoor op Buitenleven vakanties.

Hotels in Arnhem

Verder heb ik nog twee tips buiten het centrum van Arnhem. Dat is prima wanneer je de omgeving van Arnhem wilt verkennen en niet zozeer Arnhem zelf.

Allereerst Trix aan de Schelmseweg 1a in Arnhem. Leuke kamers en wij komen hier zelf ook graag om te eten. De bediening is supervriendelijk en jong en oud komt hier graag. Kijk verder op Hotel Trix.

Een tweede, luxere optie is Groot Warnsborn dat wat verderop ligt.

Het landgoed ligt in een prachtig dal. Alleen de weg naar het landgoed toe is al buitengewoon spectaculair. Je hebt echt het gevoel dat je ergens in Engeland terecht bent gekomen.

Neem in het hotel vooral een suite in het Koetshuis. Die zijn stuk voor stuk uniek en mooi vormgegeven. Een andere leuke optie zijn de suites bovenin het landgoed zelf. De kamers (dus niet de suites) vind ik zelf wat te romantisch en soms kaal.

Overigens kan je rondom het landgoed ook een prachtige wandeling maken. Kijk voor meer informatie op Groot Warnsborn.

In Oosterbeek liggen nog de Dudok studio’s. Prachtige appartementen met een zeer goede waardering.

Kamperen in Arnhem

Wil je kamperen, dan ligt vlakbij Groot Warnsborn camping Warnsborn. Een prachtige natuurcamping midden in het bos. Alle kampeermiddelen zijn welkom. En je kunt ook een trekkershut of chalet boeken.

Kijk verder op Camping Warnsborn.

Informatie over Oosterbeek, Arnhem en omgeving

Kijk voor meer informatie over deze omgeving op de link hieronder.

Doordat ik zelf in Oosterbeek woon, heb ik veel verschillende foto’s gebruikt. Vooral ook foto’s door jaargetijden heen. Dan heb jij een goed beeld van hoe het is en kan zijn!