Wandelen in Dartmoor en Devon langs rivieren

Vakantie in Engeland, Vakantie in Devon, Dartmoor en Exmoor
Wandelen op vakantie Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen Kamperen in Engeland

‘Bloody fools’, is het commentaar van de portier bij Lydford Gorge. En dat is niet voor ons bedoeld. We zijn op een prettige manier in een gesprek over de Brexit verzeild geraakt. Het is duidelijk dat deze man echt niet weet wat zijn landgenoten bezield. ‘We hebben toch niet voor niks gevochten voor de vrijheid?’, heeft hij hiervoor ook al gezegd. Dit soort leuke gesprekken voeren we regelmatig in Engeland. Overigens meestal niet politiek getint. Wel met dezelfde humor en hartelijkheid. Maar goed, daarover gaat dit verhaal niet. Dit reisverhaal gaat over wandelen in Dartmoor en Devon langs een aantal mooie rivieren.

Dartmoor

We zijn dus in Lydford Gorge, een waterval aan de westkant van Dartmoor. Eén van de nationale parken van Engeland. Een heel divers park. In die zin dat Dartmoor veel gezichten heeft.

Jaren geleden zijn we er voor het eerst geweest en zijn toen dwarsdoor Dartmoor getrokken. Een desolaat, hoogveen landschap. Afgewisseld met tors, rotsen van heel oud graniet die hier nog aan de oppervlakte komen.

Lees meer over de geschiedenis van dit landschap in mijn reisplan van Cornwall. Daarop kan jij je abonneren via onderstaande link.

[jumpto link=”praktische-informatie”]Naar Praktische informatie over Dartmoor en Devon[/jumpto]

Wil jij meer weten over dit landschap? Abonneer je dan op mijn reisplannen!

Wanneer je hieronder op de link klikt, krijg je:

• Toegang tot alle reisplannen die ik geschreven heb.
  • Elk reisplan bestaat uit een kant-en-klaar reisschema, waarin ik je van dag tot dag vertel wat jij kan doen.
  • Per dag leg ik uit wat je die dag kan doen: leuke stadjes, wandelingen, kastelen, sportieve activiteiten.
  • Van elke activiteit geef ik een uitgebreide beschrijving.
  • Alle reisplannen bevatten tips voor restaurants, campings, huisjes en/of hotels in de streek.

Ik doneer 10% van al het geld dat ik binnen krijg aan goede doelen voor natuur- en cultuurbehoud en -ontwikkeling.

Binnenkort verschijnen ook mijn reisplannen voor Dartmoor en Exmoor.

Klik hier voor informatie, voorpret, gemak en ontspanning!

Mysterieus

Het kan hier ook behoorlijk spoken. Er zijn heel veel verhalen over wandelaars die hun weg volledig zijn kwijtgeraakt, nadat ze door dichte mist zijn overvallen.

Het hoogveen wordt slechts op een enkele plek onderbroken door een dorpje. Die zijn dan vervolgens ook bijzonder schattig en gezellig.

Die afwisseling maakt het wandelen in Dartmoor en Devon ook zo leuk!

Vakantie in Devon, Dartmoor en Exmoor: Haytor Rocks in Dartmoor
Haytor Rocks in Dartmoor
Roadtrip door Dartmoor in Devon: Widecombe-in-the-Moor kerk en village green in Dartmoor
Het sfeervolle dorpje Widecombe-in-the-Moor

Wandelen in Dartmoor en Devon bij Lydford Gorge

Waar het water naar beneden komt aan de randen van Dartmoor zijn prachtige plekken te vinden. Groene plekken doorspekt met riviertjes en watervallen.

En bij één van die watervallen staan we nu.

Het is een prachtige omgeving van groene loofbomen, de meanderende rivier Lyd en hier en daar rotspartijen. Het is hartje zomer en de Lyd stroomt niet op z’n hardst.

White Lady Waterfall in Lydford Gorge

The Devil’s Cauldron

Dat het ook hier kan spoken, blijkt wel uit de benaming van de plek waar de rivier naar beneden stort: Devil’s Cauldron. Mmmm, dat klinkt toch spannend.

We zijn hier vandaag alleen om de waterval te zien en een korte wandeling te maken.

We hebben gisteren een lange wandeling gemaakt bij Lantic Bay. En we krijgen onze jongens niet meer zover om nog een lange wandeling te maken.

Dat mag de pret niet drukken, want het is hier gewoon mooi.

De River Lyd in Lydford Gorge
Richard bij de River Lyd in Lydford Gorge
Richard bij de River Lyd

Becky Falls

Ik mijmer inmiddels over het verleden, omdat ik er hier aan moet denken.

Jaren geleden toen mijn vrouw zwanger was van onze jongste hebben we precies aan de andere kant van Dartmoor bij Becky Falls gewandeld.

Dat was een plek die wat mysterieuzer aandoet, zeker bij wat minder zonnig weer.

Overal liggen grote, afgeronde rotsen die met mos bedekt zijn. En daar loopt een waterval in een behoorlijk tempo doorheen.

Wandelen in Devon en Dartmoor bij Becky Falls

Klauteren

Onze oudste zoon vond het geweldig.

We moesten regelmatig over rotsen klauteren en het ging af en toe ook pittig omhoog.

Wellicht een nog wel mooiere plek dan waar we nu zijn.

Stemmig landschap bij Becky Falls

Wandelen in Dartmoor en Devon bij Fingle Bridge

Wanneer we het toch over herinneringen hebben… Ik heb de mooiste herinnering rondom Dartmoor aan Fingle Bridge.

We zijn hier een paar jaar geleden geweest, toen we op de terugweg waren vanuit Sennen en Land’s End in Cornwall.

Doordat we meestal de avondboot pakken vanuit Harwich hebben we uitgebreid de tijd om nog wat te doen op de terugweg. In dit geval hadden we besloten om te lunchen bij Fingle Bridge. En wat is het daar mooi!

Bij Fingle Bridge Inn hebben we zitten lunchen aan het water. Met als decor een prachtige, stenen brug die niet anders dan eeuwen oud kan zijn. Verderop een hoge, groene heuvel en de River Teign met overal bomen er langs.

Veel betere locaties voor een lunch zijn er niet. Hoewel dat in deze omgeving bij Watersmeet House ook geweldig kan.

Fingle Bridge in Dartmoor
De Fingle Bridge zelf

Fisherman’s Path

Na de lunch lopen we een stuk van het Fisherman’s Path die tegenover Fingle Bridge Inn het weiland in, langs de rivier loopt.

Een heerlijke wandeling.

We draaien om wanneer we de klim richting Sharp Tor moeten maken. Zo is het wel welletjes voor het einde van de vakantie!

We kijken nog één keer naar die prachtige plek waar we zojuist hebben zitten eten aan het water.

Wat hebben die bloody fools (en ook alle andere Engelsen) toch een mooi land!

Wandelen in Dartmoor en Devon: een blik richting het Fisherman's Path bij Fingle Bridge
Een blik richting het Fisherman's Path bij Fingle Bridge

[jtdestination link=”praktische-informatie” /]

Praktische informatie over wandelen in Dartmoor en Devon

Het is je inmiddels wellicht opgevallen dat de meeste plekken waarover ik schrijf eigendom zijn van The National Trust.

Wij nemen wanneer we een week of langer in Engeland zijn altijd bij de eerste plek waar we komen van The National Trust een jaarabonnement.

Deze heb je er na 3 locaties altijd uit. Zeker ook omdat je dan gratis kan parkeren op de parkeerplaatsen van The National Trust. En dat betreft bijvoorbeeld ook parkeerplaatsen van natuurlocaties, waar je wandelt of aan zee gaat.

Kijk voor meer informatie op The National Trust.

Wandelen in Dartmoor en Devon bij Lydford Gorge

De langere wandeling bij Lydford Gorge is 5 kilometer en kost ruim een uur, wanneer je op je gemak loopt.

Parkeer bij het Lydford Gorge Carpark. Alle wandelingen staan daar goed aangegeven.

De lange variant duurt zoals aangegeven ruim een uur. Hier staat één van de wandelingen ook aangegeven.

De kaart van de omgeving rondom Lydford Gorge Main Entr, Okehampton EX20 4BH, Verenigd Koninkrijk. Zoomniveau 15, lengtegraad -4.1097664833069, breedtegraad: 50.641323677264
De marker staat op de Lydford Gorge.

Becky Falls

Ook hier staan de wandelingen goed aangegeven. Neem wanneer je fit bent en zin hebt de langste route.

Dan begin je met de blauwe, van waaruit je op de rode route kan overstappen en op de splitsing met de paarse route, pak je deze.

Al met al is dat een dik uur wandelen. Kijk voor meer informatie op Becky Falls.

Hieronder vind je een kaartje van de omgeving van Becky Falls. Ten zuidwesten zie je Widecombe-in-the-Moor liggen waarover ik meer schrijf in mijn reisverhaal over een rondreis over Dartmoor.

De kaart van de omgeving rondom Becky falls England . Zoomniveau 12, lengtegraad -3.756832, breedtegraad: 50.606438
De marker staat op Becky Falls.

Fingle Bridge

Bij Fingle Bridge kan je vanuit de brug via het Fisherman’s Path naar Castle Drago lopen en eventueel aan de andere kant van de rivier, via het Forester Track weer terug.

Je kan deze wandeling ook combineren met een bezoek aan Castle Drago. Dan parkeer je of bij het kasteel en loop je na een bezoek aan het kasteel richting Fingle Bridge. En kan je daar lekker pauzeren bij de Inn.

Of je parkeert bij Fingle Bridge en loopt vanaf daar naar het kasteel voor een bezoek.

Kijk voor deze wandeling op: Teign Gorge Classic Circuit.

De kaart van de omgeving rondom Fingle Bridge England . Zoomniveau 14, lengtegraad -3.780992, breedtegraad: 50.6953431
De marker staat op de Fingle Bridge.

Kastelen en landhuizen in Dartmoor en Devon

Er is in deze omgeving veel te doen.

Een bijzonder kasteel is Castle Drago. Een recent gebouwd kasteel door een man met geld en een droom om in een kasteel te wonen. Wij zijn er niet geweest en het schijnt heel bijzonder te zijn.

Zie voor meer informatie Castle Drogo.

Aan de westrand van Dartmoor ligt Buckland Abbey, het voormalige landhuis van Sir Francis Drake. De bekende Engelse admiraal die voor Elisabeth I de Spaanse Armada versloeg. Dit schijnt een mooi landhuis met een mooie tuin te zijn.

Kijk op: Buckland Abbey. Buckland Abbey ligt vlakbij Lydford Gorge en is daarmee goed te combineren.

Wat verderop naar het westen ligt Lanhydrock. Een prachtige landhuis, waarover ik meer geschreven heb in een andere blog. Klik op de link!

Uit eten in Dartmoor

Bij alle wandelingen die ik heb beschreven zit een lunchgelegenheid, dat zijn respectievelijk: Lydford Gorge Tea Rooms, Woodland café bij Becky Falls en Fingle Bridge Inn.

Bij deze laatste kan je ook voor het avondeten terecht.

Vakantiehuis in Dartmoor en Devon

Wij zaten tijdens deze vakantie in een huisje in de buurt van Plymouth. En wel bovenop de Whitsand Bay. Dit huisje ligt prachtig bovenop de kust en heeft een adembenemend uitzicht op zee. Een echte aanrader. Het huisje kan je huren via de site Beach Retreats.

Vanuit hier is Becky Falls wel een flinke rit. De snelste route is anderhalf uur, waarbij je dat wel kan combineren met een prachtige rondrit over Dartmoor.

Voor meer ideeën over een rondrit over Dartmoor, lees mijn blog daarover.

Cliffside Cottage bij Whitsand Bay
Uitzicht vanuit Cliffside Cottage bij Whitesand Bay
Uitzicht vanuit Cliffside Cottage

Kamperen in Dartmoor en Devon

Een andere optie is kamperen. Er zit in het zuidwesten van Dartmoor een hele leuke camping en dat is Langstone Manor Park. Het is een kleine camping met goede faciliteiten. Je kan er ook Camping Pods huren. Dan zit je toch nog goed als het weer wat minder is 🙂

Kijk verder op Langstone Manor. Of kijk op Zoover Langstone Manor.

Een alternatief qua camping en van geheel andere orde is River Dart Country Park. Dit is een enorme camping waar van alles te doen is. Het ligt aan de River Dart en dat zorgt voor een mooie locatie.

Kijk voor meer informatie op River Dart. Of kijk op Zoover River Dart.

Informatie over Dartmoor en Devon

Voor meer informatie over Dartmoor, kan je ook kijken op de site van dit nationale park. Zie de link hieronder.