Roadtrip door de Yorkshire Dales

Vakantie in Engeland, Vakantie in de Yorkshire Dales
De mooiste korte roadtrips van West-Europa Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen Kamperen in Engeland

We hebben een superplek gevonden om te picknicken! Halverwege onze roadtrip door de Yorkshire Dales, zien we rechts langs de weg zo nu en dan een parkeerplek. Met prachtig uitzicht over Wensleydale. We waren steeds te laat. Nu zijn we precies op tijd om te stoppen. We stappen uit onze camper. En het landschap dat zich hier voor ons ontvouwt, zijn Yorkshire Dales ten voeten uit. Voor ons een stenen muurtje. In de verte hoge heuvels. En daar tussen de rivier. Met er omheen golvende weilanden met schapen. Van elkaar gescheiden door nog meer stenen muurtjes. We maken een geweldige roadtrip door de Yorkshire Dales!

Roadtrip door de Yorkshire Dales: Wensleydale vlak voorbij Bainbridge

Teesdale

We zijn vanochtend op een stralende, zonnige dag opgestaan op onze camping in Barnard Castle. De afgelopen dagen hebben we de North Pennines Area of Outstanding National Beauty ontdekt. En dan vooral Teesdale.

Met een prachtige wandeling naar High Force hebben we deze Dale goed leren kennen. We willen nu via Richmond de Yorkshire Dales inrijden.

In dat stadje stoppen we eerst, om het kort te verkennen. Winkels en andere faciliteiten liggen in een waaier rondom een kerkje.

Richmond is echt een noordelijke market town. Aardig om even doorheen te lopen. Verwacht alleen niet veel culturele hoogstandjes.

Na een lekkere koffie met taart bij Cross View Tearooms (met van die leuke, gezellige Engelse kleedjes op tafel) rijden we via de A6108 Swaledale in.

Naar Praktische informatie over de Yorkshire Dales
High Force in Teesdale

Roadtrip door de Yorkshire Dales: Swaledale

De A6108 volgt nauwgezet de gelijknamige rivier van deze Dale. Eerst ingeklemd tussen stenen muurtjes. En met links en rechts flink wat bomen.

Verderop krijgen we steeds meer vergezichten voorgeschoteld. Inmiddels hebben we dan de A6108 verlaten, om via de B6270 de Swale in het vizier te houden.

Links en rechts van ons rekken de heuvels zich steeds langer uit. Vooralsnog als groene bulten. In de buurt van Reeth steeds vaker als kale, bruinige ruggen. Afgewisseld met paarse vlekken heide.

Verderop in Swaledale ter hoogte van Marrick

Reeth

We steken bij Grinton de Swale over. Om Reeth te bereiken. Het centrum van Swaledale. En dat stelt niet veel voor. Een paar hotels, restaurants en wat winkeltjes. Meer is het ook niet.

We worden wanneer we even stoppen wel getrakteerd op een prachtig uitzicht. Met voor ons het dorpje met de typische, grijzige stenen huizen. En daarachter het decor van de Yorkshire heuvels.

East Bolton Moor

Verderop in Swaledale liggen de gehuchten Muker en Keld. En daarachter ligt ergens Ravenseat. De boerderij van de inmiddels wereldberoemde Yorkshire Sheperdess, Amanda Owen. Haar boeken geven een nuchtere kijk op het harde leven diep in de Dales.

Wanneer we via die route naar Hawes rijden, lopen we een stuk van Wensleydale mis. We maken daarom rechts omkeert. Om bij Grinton naar het zuiden te rijden. De eerste weg pakken we dan weer naar rechts, om via de Apedale Road naar Redmire te rijden.

Daardoor moeten we over de East Bolton Moor heen. Een hoogveenlandschap waar nu overal de heide in volle bloei staat. Met een waarschuwing voor breedtes boven de 2 meter, rijden we met enigszins gespannen verwachting verder.

Terugblik op Swaledale vanaf de East Bolton Moor

Paarse vlekken

Het blijkt al snel een heerlijk weggetje te zijn. Die ons een fantastisch uitzicht geeft over een hoogveenlandschap met overal paarse vlekken heide. Heerlijk!

We parkeren natuurlijk de camper weer even. Om om ons heen te kijken. Achter ons hebben we nog een laatste zicht op Swaledale. En voor ons uit kunnen we de eerste glimpen van Wensleydale al zien.

Eenmaal weer in de camper zijn we al snel over de heuvel heen. En krijgen we vol uitzicht op laatst genoemde Dale. Die ziet er zo ook net zo mooi uit als Swaledale. Misschien wat wijdser.

Wanneer Apedale Road over is gegaan in Hargill Lane kunnen we even verderop naar rechts om Bolton Castle te bekijken. Dat laten we vandaag even aan ons voorbij gaan.

In Redmire koersen we op Wensley.

Wensleydale

Via de A684 rijden we richting westen Wensleydale in. De tweede Dale op onze roadtrip door de Yorkshire Dales.

Dit is een veel bredere weg dan de B6270 door Swaledale. Daarmee niet minder mooi.

Ook hier is het begin van Wensleydale rondom de A684 boomrijk. En rijden we in dit geval ook regelmatig tussen drystone walls aan beide zijden van de weg.

Lunch with a view

We zetten net na Bainbridge de camper langs de kant van de weg. Want aan de A684 hebben ze goede parkeerplaatsen gemaakt om te stoppen.

Dit de plek die ik in de inleiding beschreef!

Heuvels

Yorkshire staat dan bekend om zijn Dales. We zien hier om ons heen prachtige heuvels!

Rechts van de A684 de Whitfield Fell en verderop Little Stags Fell. En links Wether Fell.

Met dit geweldige uitzicht zetten we koffie, eten we een broodje.

Lunch with a view in Wensleydale bij Bainbridge

Roadtrip door de Yorkshire Dales naar Hawes

Na de lunch wordt het ook in deze dale kaler om ons heen. Richting Hawes worden de hoge toppen van de Yorkshire Dales steeds meer zichtbaar. We komen hier in de buurt van de Three Peakes.

Hawes is een leuk centrumpje in dit desolate gebied. Met wat winkeltjes, een paar hotels en pubs.

Bij Hawes rijden we nog even door naar Hadrow om daar de Force te bekijken. Daar moeten we € 10,00 voor betalen. Terwijl we zeker weten dat het High Force die we gisteren hebben bekeken in Teesdale zeker niet gaat overtreffen.

Dat laten we dus maar even voor wat het is…

Roadtrip door de Yorkshire Dales: de B6255 na Hawes
De B6255 na Hawes
De B6255 vlak voor Ribblehead

Oceaanstomers

Vanuit Hawes zetten we koers naar het zuiden. Richting Ribblehead. We komen nu in een gebied dat in de verte doet denken aan de Brecon Beacons in Wales.

Met gigantische hoge en groene bergen als oceaanstomers. En die op de flanken met 1 groene golf, stijl naar beneden lopen.

En in het geval van Snaizeholme Fell aan de linkerkant, als een soort hoefijzer, in het landschap ligt.

Ribblehead Viaduct

We rijden hier omdat we Ribblehead Viaduct willen zien.

Daar zijn we bijna 14 jaar geleden ook langs gereden, toen we onderweg waren naar het Lake District. Waar we nu later in de vakantie overigens ook weer naartoe willen.

En dat viaduct heeft indruk gemaakt.

Vlak voordat we zicht krijgen op dit bijzondere bouwwerk, ontwaren we aan de rechterkant de hoge kam van Whernsdale. De eerste van de Three Peaks. En even later de stenen bogen van het Ribblehead Viaduct.

Dat altijd een beetje buitenaards aan doet. Net of het hier niet in het groene landschap met de hoge fells had moeten liggen.

Three Peaks

Voor het viaduct slaan we linksaf de B6479 in. Richting Horton-in-Ribblesdale. Aan de rechterkant hebben we dan Ingleborough liggen. De 2e van de Three Peaks. Deze fell is rotsiger. En er kunnen ook grotexcursies in worden gedaan.

Wij kijken inmiddels met belangstelling naar de laatste van de Three Peaks aan onze linkerkant: Pen-y-Ghent.

Dit is de Peak die het meest makkelijk is te beklimmen. Deels omdat het niet al te ver is, voordat je aan de voet van de klim bent (bij Whernside duurt dit vanaf Ribblehead echt wel lang). En met 8 kilometer is de wandeling, ondanks een stevige klim recht tegen de flank op, goed te doen.

De Peak staat later in de week op ons programma. We besluiten echter om dit te laten zitten.

Het is vast een mooie wandeling, maar het gaat dan teveel om de beklimming van een bekende berg. Terwijl we nu al het moois in de omgeving via deze roadtrip al hebben gezien.

Een persoonlijke keuze…

Ash Keys Caravan Park in de Yorkshire Dales
Ash Keys Caravan Park

Ash Keys

We rijden verder Ribbledale door. De B6479 komt in Settle op de A65 uit. Die pakken we in zuidelijke richting. Om in Gargrave op zoek te gaan naar onze camping voor de komende dagen.

Dat blijkt een schot in de roos te zijn. Een camping omgeven door de mooie heuvels die deze streek zo rijk is.

We kunnen dus nog even verder genieten van al het moois van de Yorkshire Dales!

Wil jij weten hoe jij de Yorkshire Dales kan combineren met een vakantie in het Lake District?

Klik dan op de link!

Dan kan jij je abonneren op mijn reisplannen. Met andere reisplannen voor Cornwall, Zuid-Engeland en het Lake District. En nog veel meer!

Klik hier voor ontspanning en zekerheid!

Praktische informatie over een roadtrip door de Yorkshire Dales

Hieronder vind je een van de gehele route. Klik op de letters om de exacte bestemming te zien.

Bezienswaardigheden langs de route

De volgende bezienswaardigheden zijn los van de prachtige natuur interessant langs de route.

Net over het hoogveen van de East Bolton Moor in Wensleydale is Bolton Castle een leuk kasteel om te bezoeken. Met een mooie tuin en in het seizoen diverse live shows met roofvogels.

Verderop in Wensleydale is Hawes een heel leuk dorp. Niet groot, maar hier zijn leuke winkeltjes, pubs, etc. te vinden.

Ribblehead Viaduct is zoals gezegd een mooi bouwwerk om te bekijken.

Tenslotte zijn de drie heuvels van de Three Peaks Area de moeite waard om te beklimmen. Let op dat dit veelal lange wandelingen zijn met pittige stijgingspercentages. En af en toe ook lastig voor wat betreft het pad.

Pen-Y-Ghent is qua afstand en pad het beste te doen. Reken wel op 4-5 uur wandelen.

Hieronder nog een kaartje van het laatste stuk van de route. De marker staat op Ribblehead Viaduct. Gargrave ligt net buiten het kaartje onder Malham.

Uit eten in Swaledale

In Hudswell is de George and Dragon een goede pub.

Even verderop ligt de Bolton Arms met vergelijkbare charmes. Let op dat deze pub op de A6108 ligt, net na de kruising met de B6270. Dus net buiten de hierboven beschreven route.

In Reeth ligt het wat chiquere 1783 Bar & Restaurant. Dit is het restaurant van The Burgonye (zie hieronder).

In hetzelfde dorpje is The Copper Kettle Kitchen een hele goede koffie- en lunchroom.

Uit eten in Wensleydale

In Redmire zit ook een Bolton Arms waar je goed kunt eten.

Verderop in West Witton is de Wensleydale Heifer een wat chiquere optie. Waar je overigens ook kunt overnachten.

Nog wat verderop in Askrigg is The Crown Inn ook een plek waar je lekker kunt eten in een traditionele pub-omgeving..

Verder is de White Hart Inn in Hawes ook een mooi restaurant. En ook daar kan je overnachten.

Uit eten in Ribbledale

Net boven Settle is The Harts Head nog een goede tip. En ook hier kan je overnachten.

Tenslotte hebben wij lekker gegeten in The Old Swan in Gargrave.

The Old Swan in Gargrave
Interieur van de The Old Swan

Hotels in Swaledale

Een mooi en best luxe boutique hotel in Swaledale is The Burgonye. Dit is het hotel waarvan 1783 het restaurant is.

Hotels in Wensleydale

Een hotel met mooie kamers in Wensleydale is de eerder genoemde Wensleydale Heifer in West Witton.

De kamers van de  White Hart Inn in Hawes zijn wat meer basic en nog altijd goed.

In Gargrave heeft The Old Swan ook mooie kamers, alleen ligt dit middenin het dorpje. En dat is in deze omgeving een beetje zonde. Je wilt hier toch wat meer middenin de natuur zitten!

Uitzicht vanaf onze plek op Ash Keys Camp Site

Kamperen in de Yorkshire Dales

Wij hebben erg goede ervaringen met Ash Keys Caravan Park. Deze camping lijkt op het eerste gezicht basic. En is dat ook qua voorzieningen.

Het is erg ruim opgezet. Met water en grijs water-afvoer op de plekken zelf. En dat is voor Nederlandse begrippen dan weer luxe. Ook wanneer je kijkt naar de enorme ruimte van de plekken zelf.

De wc’s zitten in houten hutjes die eigenlijk superruim en schoon zijn. En dus eigenlijk fijner dan wc-blokken. Alleen de douches zijn een flink stuk lopen (bijna 300 meter). En ook weer prima voor elkaar.

Het uitzicht in het oosten op de hoge Thorpe Fell Top is geweldig!

Een andere tip wat meer naar het noorden is Orcaber in de buurt van Settle.

Informatie over de Yorkshire Dales

Hieronder vind je via de Handige Links nog meer informatie over de Yorkshire Dales.