In de Cirque de Consolation en de weg er naartoe

Vakantie in Frankrijk, Vakantie in de Jura en de Doubs
Wandelen op vakantie Kamperen in Frankrijk De mooiste korte roadtrips van West-Europa Vakantie met tieners

We dalen af via trappen en in de rots uitgeholde paden. Aan het begin van deze wandeling stonden de nodige waarschuwingen voor valgevaar. En daar had ik ook al wat over gelezen in mijn wandelgids. Het blijkt allemaal reuze mee te vallen. Wat overblijft is één van de mooiste wandelingen die wij in Frankrijk hebben gemaakt buiten de Alpen. Daar draagt de bijzondere omgeving veel aan bij. Een rivier heeft in de loop van miljoenen jaren het zachte kalksteen hier uitgesleten. En dat heeft een prachtig keteldal als gevolg. Wij wandelen vandaag in de Cirque de Consolation.

In de Cirque de Consolation: Uitzicht vanaf de Source au Lançot op de Cirque de Consolation

Baume-les-Dames

Eergisteren zijn we aangekomen in de Doubs. Het is voor ons de eerste keer dat we in deze omgeving zijn. Het fungeert voor ons een beetje als tussenstop op weg naar de Franse Alpen.

De zon scheen toen we eergisteren aan kwamen. En daarom hadden we goed zicht op de wal van bebost kalksteen die de rivier de Doubs aan de zuidkant begrenst.

Een typisch fenomeen van deze streek, vanwege de uitslijting van dat zachte steen door deze rivier.

Een fenomeen dat we vandaag ook hopen te zien in de Cirque de Consolation.

In een wig van deze wal van kalksteen ligt Baume-les-Dames. Waar onze camping zit (zie onderaan dit verhaal bij praktische informatie).

In de Cirque de Consolation: Uitzicht vanaf de Roche de Prêtre over de Cirque de Consolation
Uitzicht vanaf de Roche de Prêtre over de Cirque de Consolation

Op weg naar de Cirque de Consolation

We rijden de volgende dag van onze camping in zuidelijk richting op de D50. Dit is een leuke, bochtige weg om te rijden.

Na Orsans wordt het spectaculair wanneer we de D20 naar het oosten (links) pakken. Deze weg gaat door een beboste kloof. Het is af en toe smal met onze camper. En nergens wordt het spannend.

Even verderop is een wat saaier stuk tot Pierrefontaine-les-Varans.

Daarna wordt het zo mogelijk nog mooier. De weg draait en slingert hier langs riviertjes en door bossen.

Vanaf Gigot rijden we via de D39 door de kloof van de Dessoubre. En bij Consolation stijgt de weg met een paar haarspelden naar de bovenkant van de Cirque.

Het is kortom een leuke weg om te rijden.

Even verderop nemen we bij Euans even de D461 naar Morteau (linksaf) om bijna direct weer linksaf te slaan op een klein weggetje.

Deze weg brengt ons bij de parkeerplaats bij de Roche du Prêtre.

De kaart van de omgeving rondom 6G4W+7W Pierrefontaine-les-Varans, Frankrijk. Zoomniveau 11, lengtegraad 6.5473271005859, breedtegraad: 47.205672517139
Dit kaartje geeft een overzicht van de route vanaf Orsans tot Consolation in het zuiden bij de D41-D461.

Roche du Prêtre

We lunchen bij de camper, doen de wandelschoenen aan en lopen richting de Roche.

Bovenop deze punt hebben we prachtig uitzicht op en in de Cirque de Consolation.

We hebben zo een mooie kennismaking met dit soort natuurfenomenen in de Doubs en Jura.

Prachtig om te zien hoe een aantal rivieren hier de rotsen hebben uitgesleten. We kunnen de bochten van de Dessoubre door het landschap goed volgen.

Begin

Vanaf de Roche pakken we de geel-blauwe route (zie voor een kaartje van de route onder Praktische informatie).

Dat brengt ons eerst in een weiland en vervolgens op een breed pad met stenen dat langzaam naar beneden daalt.

Het pad door het weiland
En door het eerste stuk van het bos

Gevaarlijk?

Bij een splitsing worden we eerst gewaarschuwd dat het dragen van een valhelm aan te bevelen is. Dat maakt mij wat onzeker, omdat ik in mijn wandelboekje al las dat het pad af en toe wat stijl en glad kan zijn.

We lopen toch maar door. Richting de Grande Grotte, zoals het hier staat aangegeven.

Het bord op de splitsing dat een valhelm aanbeveelt

Spectaculair

Daar hebben we geen spijt van, wanneer we verderop vlak langs de rotsen van de Cirque lopen.

Met een ijzeren touw er langs, kunnen we goed afdalen op een smal, rotsig paadje. Het is gewoon best spectaculair en leuk om te lopen.

En daarna wordt het zo mogelijk nog leuker: we staan aan de bovenkant van een metalen  trap die ons ver naar beneden door het bos brengt. Wat een geweldige en avontuurlijke wandeling is dit!

Leuke klauterpaden in de Cirque de Consolation
De eerste metalen trap tijdens de wandeling

Naar de Source au Lançot

Onderaan de trap pakken we de weg weer op. En ook daar is het avontuur nog niet afgelopen.

We komen nu op een pad, waarop we deels onder een rots doorlopen. Het kalksteen is hier zo uitgesleten dat dit past.

Source au Lançot

De rotsen rijzen inmiddels stijl aan de rechterkant van ons omhoog. En links hebben we uitzicht over het dal van Consolation.

We draaien nu naar rechts en zien verderop een soort spelonk liggen, waaruit een waterval komt. Dat zal de Grande Grotte zijn. En het is ook de Source au Lançot. Ofwel de bron van het riviertje Lançot.

Een geweldige plek om even te stoppen. Om de omgeving in ons op te nemen.

In de Cirque de Consolation: Het laatste stuk richting de Source au Lançot
Het laatste stuk richting de Source au Lançot
Voorbij de Source au Lançot

Verder dalen

We lopen vanaf hier een tijdje langs de rotsen op. Wederom met een smal en tegelijkertijd voldoende veilig pad.

Even verderop staan bordjes, waarop ons pad duidelijk staat aangegeven: we moeten hier links naar Consolation met het nog altijd blauw-gele pad.

Hier dalen we snel af met een aantal metalen trappen. Vanaf de bordessen daarvan hebben we geweldig uitzicht over het dal en de rotsen er omheen.

Wat is deze wandeling in de Cirque de Consolation toch tof!

De tweede metalen trap in de Cirque de Consolation
Uitzicht vanaf één van de bordessen van de metalen trappen in de Cirque de Consolation
Uitzicht vanaf één van de bordessen

Langs de Lançot

Na de trappen komen we in de buurt van het dal. We kunnen die vanaf het rotsachtige paadje waarlangs we nu naar beneden lopen zien liggen.

Ook dit is gewoon weer een leuk pad om te lopen.

Onderaan zien we het bord nog even dat ons verteld dat we toch echt een valhelm nodig hadden voor deze wandeling. Echt niet, dus…

De idylle onderin de Cirque de Consolation

In de Cirque de Consolation

We zijn nu helemaal beneden in de halve cirkel van Consolation.

En het is hier beneden magisch.

Overal water, mos op de stenen, oude bomen die alle kanten opgroeien. Hier en daar een stenen bruggetje.

Monastère de Val de Consolation

Vanzelfsprekend pauzeren we op deze mooie plek. Daarna lopen we door het mooie park van het klooster dat hier staat, naar het plein voor datzelfde klooster.

Ook dit is een mooie plek om even te zijn. Er zit een cafétje bij het klooster waar we koffie, thee en wat lekkers kunnen halen.

Mijn vrouw en jongste besluiten hier te blijven. Mijn oudste en ik lopen terug om de auto te halen.

Het Monastère de Val de Consolation in de Cirque de Consolation
Het Monastère de Val de Consolation

Klimmen naar de Source de Dessoubre

Vanuit de abdij lopen we daarvoor eerst terug naar de weg. Nadat we de Dessoubre zijn overgestoken, gaan we direct links. Vervolgens pakken we in de volgende bocht het pad dat recht in de bocht omhoog loopt.

We moeten vanaf hier stevig klimmen, want we moeten nog 300 meter omhoog. Om weer op het niveau van de Roche du Prêtre te komen. Dat doen we met dit pad dwarsdoor de bloemen en planten.

Aan het einde van het pad komen we bij de de Source de Dessoubre. En daar moeten we even zoeken. Moeten we hier recht tegen de rots op met de trappen die hier zitten? Ik begin m toch even te knijpen. Was hier die valhelm dan nodig? Nee, dat lijkt niet de bedoeling.

Uiteindelijk vinden we het vervolg van het pad door onder de Auberge de la Source door te lopen en daarna rechtsaf te slaan. Het is op zich goed aangegeven met het blauw-gele teken, alleen wel even zoeken.

Het pad door de bloemen en planten richting de Source de Dessoubre
Dit pad moet je hebben vanaf de Auberge

Zoeken

Met een paar haarspelden komen we nu vlakbij de D39 die we eerder hebben gereden richting de parkeerplaats.

In de haarspeldbocht komen we op de weg zelf uit. En moeten daar direct weer links het bos in. Om met de weg mee langs de rotsen te lopen.

Voordat we daar komen, moeten we ook hier weer even zoeken. Rechtdoor het bos in? Nee, we moeten het bruggetje over om met de weg mee te komen (zie hieronder).

Vlakbij de haarspeld in de D39
Dit bruggetje moet je over!

Langs de rotsen

Het pad loopt hier weer mooi langs de kalksteenrotsen. En we lopen nog even heerlijk door het bos.

Wanneer we uit het bos komen, lopen we in een weiland omhoog met de route mee. En komen zo weer op de splitsing met het pad dat richting de Source de Lançot loopt.

Het pad langs de kalksteenrotsen
Het paadje omhoog door het weiland na het bos

Terug bij de Roche

Dit stuk vanaf het klooster is al met al wat minder spectaculair. En vanaf hier moeten we ook nog een flink stuk stijgen richting de Roche.

Even nog doorbijten dus.

Bovenop de rots kijken we nog even terug in de Cirque de Consolation. Wat een mooie plek is dit!

Moe en heel voldaan trekken we de schoenen uit en stappen in de auto.

Vakantie in de Jura en de Doubs: in de Cirque de Consolation
In de Cirque de Consolation

Praktische informatie over de Cirque de Consolation

Naar de Cirque de Consolation

De heenweg heb ik hierboven voldoende beschreven. Deze route duurt ongeveer 45 minuten.

Hieronder vind je nog een kaartje van de situatie om bij de parkeerplaats te komen.

De terugweg vanaf de Cirque naar onze camping hebben we gedaan via de D461 en vervolgens bij Valdahon de D50 naar het noorden. Dat is een snellere weg dan de heenweg. En duurt ruim een half uur.

De kaart van de omgeving rondom 4JW5+84, 25390 Consolation-Maisonnettes, Frankrijk. Zoomniveau 14, lengtegraad 6.6077686830811, breedtegraad: 47.145835838109
De marker staat op de parkeerplaats bij de Roche du Prêtre.

Wandelen in de Cirque de Consolation

Hieronder vind je een kaartje van de routes in de Cirque. Wij hebben de Roche du Prêtre-route gelopen. En tegen de aangegeven looprichting in. En dat is naar mijn mening ook nog steeds het leukst!

Klimmen via de trappen en de rotspaadjes is best pittig. Daardoor geniet je wat mij betreft ook wat minder van alle mooie uitzichten. Die je juist hebt, wanneer je aan het dalen bent.

Het bord van de wandeling in de Cirque de Consolation
Nog wat foto's van dat prachtige dal in de Cirque de Consolation
Nog wat foto's van dat prachtige dal

Andere bezienswaardigheden in de Haut-Doubs

Doordat wij op doorreis waren, hadden we geen tijd om naar de Saut du Doubs te gaan. Deze ligt nog verder naar het zuidoosten dan Consolation. Hier zit een mooie waterval. En kan je eventueel een boottocht maken over de Doubs. En natuurlijk kan je daar ook wandelen.

Klik op de linken voor meer informatie.

De D464 is daarvoor een prachtige weg om in de route op te nemen. Om uiteindelijk bij Lac des Brenets uit te komen. Via Villers-le-Lac kan je weer aan de andere, Franse kant van de Doubs komen.

Onze plek op camping de l'Île bij Baume-les-Dames

Kamperen in de Doubs

Wij hadden een leuke, redelijk basale camping in deze omgeving: camping de l’Île bij Baume-les-Dames. We waren er wel erg tevreden mee, omdat we een heerlijke plek hadden aan het riviertje. Super!

Het basale zit vooral in het sanitair. Dat is schoon en in een wat verouderd gebouwtje.

Er zit verder een leuk barretje bij de camping, waar je ook eten kunt halen.

Kortom: klein maar fijn!

Kijk ook op Zoover Camping de l’Île.

Informatie over de Doubs

Meer informatie over de Doubs vind je via de Handige links hieronder.