Wandelen in de North Pennines door Teesdale

Vakantie in Engeland, Vakantie in Durham en de North Pennines
Wandelen op vakantie Kamperen in Engeland Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

We lopen op een pad met overal varens om ons heen. Links van ons golven de heuvels omhoog richting Mickle Fell. En rechts van ons horen we de Tees bulderen. Een rivier die hier met volle kracht door twee torens van steen wordt gedwongen. Om zich vervolgens naar beneden te storten. We zijn bezig met een fantastische wandeling. Die vrij vredig begon. En nu de rauwe, rotsige kant van de North Pennines laat zien. Want daar zijn we. Aan het wandelen in de North Pennines. In Teesdale. Richting High Force.

Wandelen in de North Pennines: Terugblik over High Force richting Middleton

Barnard Castle

We zijn vanochtend wakker geworden op een camping met een mooi uitzicht op de North Pennines. Het weer is vandaag een beetje humeurig. We weten nog niet precies welke kant het opgaat.

We zien wat plukken blauwe lucht. Dus wellicht hebben we geluk.

Dat moet je af en toe hebben met Engels weer. Zeker in het noorden van Engeland. Waar het nooit de hele dag regent. En de andere kant is ook waar: de zon schijnt zelden de hele dag 🙂

We rijden richting Teesdale. En dat doen we via de B6277.

Ik vermaak me uitstekend. Dit landschap is zó prachtig! We zijn via East Anglia naar het noorden van Engeland gereden. De rollende heuvels van Suffolk en Lincolnshire zijn geweldig.

Maar dit… Dit is toch van een andere orde.

De weg daalt en stijgt. En bovenaan is er steeds uitzicht. Vooral op Mickle Fell aan de linkerkant en Burnhope Seat in de verte.

We zijn inmiddels in Middleton-in-Teesdale aanbeland. Dit is een levendig en leuk dorpje met een heleboel pubs en inns. Niet groot, maar het is hier goed toeven.

Naar Praktische informatie over de North Pennines en Teesdale
Uitzicht op de North Pennines in de buurt van Mickleton
Uitzicht wat verderop langs de B6277 na Middleton-in-Teesdale

Bowlees Visitor Centre

Even verderop komt het Bowlees Visitor Centre van de North Pennines in zicht. Het is even zoeken naar een plek voor onze camper. We komen uiteindelijk op de weg uit.

Wanneer we uitstappen, laat de zon zich bijna meteen zien. Wat een timing!

De wandelschoenen gaan aan. En we steken schuin de weg over naar het begin van de wandeling.

Low Force in Teesdale

Het begin van de wandeling brengt ons door een veld. En aan het einde daarvan klauteren we via een ‘style’ een hek over.

Daarmee zitten we meteen middenin een bosje. En kunnen we het geluid van de Tees al horen.

Wanneer we door het bosje zijn heen gelopen, staan we oog-in-oog met de Tees. En staan we direct ook bij het zogenaamde Low Force. De waterval die ten opzichte van High Force wat meer naar beneden ligt.

Wandelen in de North Pennines: Low Force Waterval in Teesdale
Low Force waterval in Teesdale

Overkant

Low Force is al best een behoorlijke waterval. En het ligt hier prachtig in het landschap.

Via een heel mooi, ijzeren bruggetje lopen we nu naar de overkant van de Tees. Het is nu al leuk, wandelen in de North Pennines!

Op de andere oever slaan we rechtsaf het pad in richting High Force.

Het mooie bruggetje over de Tees
Het pad aan de overkant richting High Force

De Tees

De Tees en High Force zijn kenmerkende elementen van de North Pennines Area of Outstanding National Beauty.

De rivier ontspringt in het hooggelegen veenlandschap van de North Pennines. In de buurt van Cross Fell. De hoogste ‘berg’ in de North Pennines.

Vervolgens baant de Tees zich een weg richting Cow Green Reservoir. Om daar naar het oosten af te dalen. En haar eigen dal te creëren.

Low Force gezien van de overkant van de Tees

Richting High Force

We lopen via een goed begaanbaar pad langs de Tees richting High Force. Het is een heerlijke wandeling. Rechts van ons de hier brede rivier. En links van ons de heuvels van de North Pennines.

Wanneer we ons omdraaien is het uitzicht ook schitterend. We kijken ver weg. Wat is het heerlijk om te wandelen in de North Pennines!

Rotsig

Na dit rustige begin, wordt het pad verderop wat rotsiger.

De Tees baant zich hier een weg door de rosten naar beneden. En bomen proberen zich hier en daar ternauwernood vast te houden aan de rotsen langs de rivier.

Het pad wordt daardoor zo nodig nog leuker. Ook voor jonge kinderen is het nog altijd goed te doen.

Het rotsige stuk van het pad langs de Tees

Rustig

Na dit eerste klimmetje over de rotsen wordt het pad weer breder. En de rivier ook.

Verderop komen we de brug tegen waarmee je richting High Force Hotel (zie verderop onder Praktische informatie) kunt komen.

Een mooie plek om stil te staan. En te genieten van de omgeving.

Begroeiing

Terug op het pad moeten we nu weer even wat klimmen. En komen we in een omgeving van varens terecht. Die verderop plaats maken voor een bosje.

We horen aan het bulderen van het water dat we in de buurt komen van High Force. En bij een uitzichtpunt krijgen we ook zicht op de waterval.

High Force

De waterval stort zich hier 21 meter naar beneden. Dat voor Noord-Engelse begrippen een flinke hoogte is.

Het gesteente dat er voor zorgt dat de Tees hier deze diepe buiging voor het landschap moet maken heet Whin Sill. Of ook wel Great Whin Sill. 295 miljoen jaar geleden ontstaan vanuit stollingsgesteente. Waar lagen overheen zijn gekomen. Die wel zijn geërodeerd.

Het onderliggende zand- en leisteen blijven zo beschermd tegen erosie.

High Force van de bovenkant
Het cola-kleurige water van de Tees

Boven High Force

We lopen nog wat verder door om boven de waterval te komen.

Vanaf hier is het uitzicht prachtig! Door de kleine kloof heen die de Tees hier gemaakt heeft. Over de bossen heen. Richting de fells van de North Pennines.

Wat hier nog meer opvalt dan beneden is het cola-kleurige water van de Tees. De herkomst daarvan is niet helemaal duidelijk. Het kan met de loodhoudende grond de maken hebben. Aangezien de North Pennines ook een gebied zijn waar veel loodmijnen zijn geweest.

Het kan ook te maken hebben met de hoogveengebieden waar de Tees zich een weg doorheen baant. En in ontspringt.

Terugweg

Op de terugweg is het eigenlijk net zo genieten van het landschap als op de heenweg.

De spanning van de eindbestemming is er vanaf. En dat maakt dat we op ons gemak teruglopen.

Terug door de bosjes langs de Tees
Uitzicht over de varens

Van bloemen en fells

Het valt nu ook weer op dat er overal prachtige bloemen langs het pad staan. En we kijken op de dalende terugweg nog verder van ons af dan op de stijgende heenweg.

Wat zijn de heuvels hier prachtig! Ik houd echt van deze bleak fells. Gek, best wel. Ze zijn best streng en ontoegankelijk. Ik vind het een fantastische biotoop. Net of ik hier ooit gewoond heb.

Bloemen langs de Tees

Bowlees

Eenmaal terug bij de camper, lopen we richting het bezoekerscentrum. Om daar wat te lunchen. Ook al in een leuke omgeving. In dit geval van een voormalig kapelletje.

Een heerlijke manier om na te genieten van deze fantastische wandeling en omgeving!

Praktische informatie over wandelen in de North Pennines

Parkeren voor de wandeling naar High Force kan bij het Visitor Centre van Bowlees. Even na Newbiggin. Voor een camper is daar geen plaats. Wij hadden mazzel met een plaatsje langs de weg achter de bushalte. Zie de foto hieronder!

Hieronder zie je ook een kaartje van de omgeving met de parkeerplaats en Low Force en High Force erop. De marker staat op het Visitor Centre.

Eventueel kan je ook verderop parkeren bij High Force Hotel. Daar moet je betalen om richting High Force te lopen. En bovendien mis je dan Low Force en een mooie wandeling. En je ziet High Force alleen van onderen. Kortom, ik zou er niet voor kiezen 🙂

De kaart van de omgeving rondom bowlees visitors centre. Zoomniveau 13, lengtegraad -2.1445755, breedtegraad: 54.6493763
De parkeerplaats langs de weg voor de camper

Wandelen in de North Pennines naar High Force

De wandeling die wij gelopen hebben is ongeveer 7 kilometer lang. En doordat we vaak stil hebben gestaan, duurde het ongeveer 2 uur.

Let richting High Force zelf op kleine kinderen, wanneer je die bij je hebt. Er is geen afscherming langs de rand. Houdt ze goed vast!

Op de foto hieronder vind je het bord van de wandelroutes rondom High Force.

Wanneer je wat langer wilt wandelen, kan je het nadat je de bomen weer in loopt rechtsaf slaan. En vanaf daar richting Holwick Lodge lopen.

Daar loop je vervolgens voor langs over de deels verharde weg richting Holwick Scars. Langs deze weg zijn er mooie uitzichtpunten. Let op dat dit deels wel langs de weg lopen is.

Even verderop kan je dan via de groene bolletjes weer richting de Tees lopen. En dan weer terug richting Low Force.

Het bord met daarop de wandelingen die je bij Low en High Force kunt maken

Bowlees Visitor Centre

Meer informatie over het Bowlees Visitor Centre vind je via de link. In het centrum vind je ook meer informatie over de North Pennines.

Nog meer wandelen in de North Pennines

Een andere mooie wandeling in de North Pennines gaat richting High Cup.

Dit is een stevige wandeling met een veel groter hoogteverschil om te overbruggen. Bovendien is het een lange wandeling van boven de 10 kilometer. Die zeker 4 uur duurt. Het uitzicht tijdens de wandeling is fantastisch!

Uit eten in Teesdale

Lunchen kan dus in het Visitor Centre in het Falls Café. Verwacht geen uitgebreide kaart. Wel een leuke omgeving!

In Middleton-in-Teesdale is The Forresters een erg leuke pub om te eten.

High Force Hotel is een stukje chiquer en heeft ook een heel mooi restaurant!

Hotels in Teesdale

Ook in dit geval is High Force Hotel een dure en ook wel hele mooie keuze!

Kamperen in de North Pennines bij Teesdale

Wij zaten op een leuke, wel echt Engelse, camping vlakbij Barnard Castle. De Barnard Castle Camping & Caravanning Club Site. Een camping met brede plekken. En voor campers en caravans de standaard-gravelstrook. In deze natte omgeving best fijn.

De sanitaire faciliteiten zijn verder goed. Er zit een klein winkeltje bij de site. En Barnard Castle is als dorp vrij dichtbij. Waar ook van alles te koop is.

Alternatief in Teesdale is Leekworth. Van ongeveer hetzelfde niveau. Voordeel van deze camping is dat je aan de Tees zelf zit. Dat geeft wel iets extra’s!

Onze plek op Barnard Castle Camping & Caravanning Club Site

Informatie over de North Pennines

Informatie over de North Pennines vind je via de links hieronder!