Wandelen in het Mullerthal bij Echternach: door de Wolfensschlucht

Vakantie in Luxemburg, Vakantie in Luxemburg
Wandelen op vakantie Vakantie met jonge kinderen

Het is onze laatste dag in het Mullerthal! We hebben deze vakantie al heel wat gezien van Luxemburg. Van prachtige kastelen tot mooie natuur. Zowel in het dal van de Our als in het Mullerthal zelf. En in Luxemburg-stad niet te vergeten! Ik heb nog één wens voor deze vakantie. Om te wandelen in het Mullerthal bij Echternach. Specifiek het stuk dat door de Wolfensschlucht gaat. En het is zo waar een mooie, redelijk zonnige dag vandaag. Perfect wandelweer!

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach: De Wolfensschlucht langs het Mullerthal-trail

Het Mullerthal

In mijn andere blog over een wandeling door het Mullerthal leg ik meer uit over dit bijzondere gebied. En hoe dat zo ontstaan is.

De bijzondere geologie betekent ook dat het leuk rijden is door het Mullerthal. We kiezen daarom vandaag om vanuit Larochette naar Beaufort te rijden via de CR118, CR356 en CR358.

Daarmee komen we weer door inmiddels bekende hoogvlaktes met glooiende weilanden afgewisseld met graanvelden. Om vervolgens in de buurt van Beaufort een dal in te schieten die met bochtige wegen door beboste kloven voert.

Naar praktische informatie over het Mullerthal
Wandelen door het Mullerthal: Het kasteel van Beaufort in het Mullethal
Het kasteel van Beaufort in het Mullethal

Beaufort

Net als in Larochette is het kasteel van Beaufort deels een ruïne. Wel een imposante!

De eerste vermelding van dit kasteel stamt uit de 12e eeuw. En daarna gaat het bezit ervan heen en weer op de golven en oorlogen van de eeuwen daarna. Van de 80-jarige en de 30-jarige.

Uiteindelijk komt het in de 17e eeuw in handen van iemand die op hetzelfde perceel er vlak achter een Renaissance-landgoed bouwt. Waardoor het middeleeuwse kasteel langzaam maar zeker in verval raakt.

Wandelen in het Mullerthal: Het Place du Marché in Echternach
Het Place du Marché in Echternach

Echternach

Vanuit Beaufort pakken we de CR364 en vervolgens de N10 richting Echternach. De N10 kronkelt met de loop van de rivier de Sauer mee. Die Luxemburg hier ook van Duitsland scheidt. Met rechts en links beboste hellingen. Die richting Echternach langzamerhand openvouwen.

Echternach zelf is een beetje een teleurstelling. Op zich een leuk stadje om even (kort) doorheen te wandelen. De Place du Marché is een sfeervol, centraal plein. Met een gotisch stadhuis.

Ook de abdij is aardig om even in te lopen. Althans de bijbehorende kerk met de moderne glas-in-loodramen.

Kortom: een prima plek om wat te eten. En dat is het eigenlijk ook wel. Rij er dus niet te ver voor om!

Het gotische stadhuis van Echternach
Het interieur van de abdijkerk van Echternach

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach: route E4-E1

We pakken daarom de camper weer om de parkeerplaats Trooskneppchen op te zoeken (zie daarvoor de interactieve kaart onder Praktische informatie). Die vinden we door vanuit het dorp Rue Krunn en de Montée van de Trooskneppchen te volgen.

Het is geen grote parkeerplaats. We hebben geluk met een plaatsje. Na een camperlunch snoeren we onze wandelschoenen in. En lopen we omhoog.

Het eerste deel van de E4-route bij Echternach
Het eerste deel van de E4-E1-route bij Echternach
Uitzicht over Echternach vanaf de E4-route
Uitzicht over Echternach vanaf de E4-E1-route

Uitzicht

Het pad begint met een verhard stuk. Vermoedelijk om het welgetreden deel goed te houden. In de eerste bocht hebben we meteen een wijds uitzicht over Echternach en omgeving.

We kunnen de abdij en de achterliggende rollende heuvels mooi zien liggen. Dat begint goed!

De E4 en de E1-routes lopen op dit stuk nog samen op. Allebei onderdeel van de grote tweede loop van het Mullerthal-trail.

Het eerste deel van het pad vanaf het uitzichtpunt is breed en goed begaanbaar.

Een breed en goed begaanbaar pad

De Wolfensslucht

Na een klein kwartier begint het pad smaller te worden. En te stijgen. De klim naar de kloof van de wolven gaat beginnen.

Ruim 5 minuten later staan we aan deze kant van de kloof. En het is gelijk spektakel.

We kijken in een kloof waar twee wanden bijna loodrecht omhoog gaan. Aan de rechterkant betreft dat een wand die nauwelijks 2 meter breed is.

Via het pad kunnen we afdalen naar de bodem van de kloof.

Wandelen door het Mullerthal bij Echternach: Aan het begin van de Wolfensslucht
Aan het begin van de Wolfensslucht
Op de bodem van de Wolvenkloof

Hoog

Vanuit daar rijzen de rotsen aan alle kanten om ons heen naar boven. Ik kies ervoor om aan de rechterkant van de kloof nog omhoog de klauteren via het pad dat daar loopt. Daarmee kom ik op een uitzichtpunt over het dal van de Sauer.

Nog mooier is het om aan de andere kant naar beneden te kijken! De bodem van deze kloof in.

Eenmaal weer wat lager in de kloof, moeten we aan de andere kant toch echt flink omhoog om uit de kloof te komen.

We werpen nog een laatste blik achter ons. Het blijft een spectaculair uitzicht. En we komen hier straks ook nog weer terug!

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach: Blik in de Wolfensschlucht
Blik in de Wolfensschlucht

Dalen en stijgen

Vanaf hier dalen we weer naar beneden. Via een smal pad met een paar haarspelden. Het pad is goed begaanbaar. En ook erg leuk om te lopen. Dwarsdoor een bos met varens en mos.

Verderop beweegt het pad alweer omhoog. Overal om ons heen zien we weer die bijzondere rotsformaties van het Mullerthal. Grote, hoge rotsmassieven die links en rechts lijken te zijn neergesmeten. En tegen elkaar gezet. Maar die in werkelijkheid zijn ontstaan door miljoenen jaren van erosie en uitzetting door ijs.

Een mooie plek om ook even te zitten. En uit te rusten. Voordat we aan het laatste stuk van vandaag beginnen.

Varens en mos langs de route E1-E4
Stijgen en dalen langs de route E4/E1 in het Mullerthal

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach naar het Labyrinth

Dat laatste stuk brengt ons bij het Labyrinth. Eén van die bijzondere rotsformaties. Hier wordt ook meteen duidelijk dat deze route E1 (de E4 is inmiddels overgestoken naar de andere kant van het dal) één nadeel heeft ten opzichte van de andere route die we liepen bij Consdorf.

De N10 en hier bij het Labyrinth de CR364 lopen onderlangs de bezienswaardigheden die wat verderop liggen. En het geluid van motoren kaatst hard tegen de bijzondere rotsformaties op. In de Wolfensschlucht hadden we daar geen last van.

Het maakt de geologie van dit Labyrinth niet minder bijzonder!

Hohllay?

We besluiten om hier te stoppen. Doorlopen richting de Hohllay betekent een flinke lus via de E1 van ongeveer 13 kilometer. Ook oversteken richting de E4 betekent een route van 11 kilometer. En brengt ons bovendien terug in Echternach, maar niet bij de Trooskneppchen.

We besluiten om gewoon dezelfde weg terug te lopen. Want dit soort routes geeft de andere kant op weer hele andere impressies. En we willen die Wolfensschlucht ook nog wel een keer zien!

Bijzondere rotsformaties rondom het Labyrinth

Encore Wolfensschlucht

We leggen het traject richting de haarspelden om bovenop de Wolfensschlucht te komen vlot af. Volop genietend van het groen en de rotsen om ons heen.

En die Wolfensschlucht van deze kant… Wow! Dat is echt fantastisch. We dalen eerst af langs een rots die de kloof aan het oog onttrekt. Wanneer deze rots wijkt, hebben we vol uitzicht op de diepte van de kloof. Adembenemend!

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach: Weer omhoog naar de Wolfensschlucht
Weer omhoog naar de Wolfensschlucht

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach

Nadat we nog één keer genieten van dit spektakel, lopen we het laatste stuk van de wandeling terug naar de parkeerplaats. Voldaan stappen we weer in onze camper. Dit was weer een mooie wandeling door het Mullerthal.

Ondanks het regenachtige weer, hebben we van deze korte trip in Luxemburg genoten. We rijden morgen via een roadtrip door de Ardennen naar huis. Om vanuit daar over een paar dagen met onze jongens naar Schotland te varen.

Hoge rotsen voor het begin van de Wolvenkloof
Bijzondere regenwoud flora

Praktische informatie over Wandelen in het Mullerthal bij Echternach

Ik vind Luxemburg en het Mullerthal echt een uitstekende locatie voor gezinnen. En dan bij uitstek geschikt voor jonge gezinnen. Met kleine kinderen is het niet te ver rijden. En je kunt hier toch heel wat leuke dingen doen. De wandelingen zijn vaak ook prima geschikt voor kleine kinderen. En de kastelen maken het dan af.

Openbaar Vervoer

Het Openbaar Vervoer in Luxemburg is helemaal gratis! Daarmee kan je dus ook heel makkelijk een wandeling maken en aan het einde van de wandeling de bus terugpakken. Dat doen veel mensen! Hier vind je meer reisinformatie!

Mullerthal van Larochette naar Echternach via Beaufort

Hieronder vind je een interactieve kaart, waarop de route die we gereden hebben met de camper goed is te volgen. Klik op de ballonnetjes met de letters om te zien om welke locatie het gaat!

Kasteel van Beaufort

Via de link vind je meer informatie over het kasteel van Beaufort. Waarbij het dus feitelijk over 2 kastelen gaat!

Wandelen in het Mullerthal bij Echternach

Het hele Mullerthal is een netwerk van een heleboel wandelingen. Die allemaal zijn gelinkt aan het grote Mullerthal-trail (zie hieronder). Rondom de meeste dorpen bevinden zich allerlei rondwandelingen, waarvan het nummer dan begint met de eerste letter van het plaatsje. Alle lokale wandelroutes vind je via de link.

Wij hebben dus een stuk van nummer E4-E1 gelopen. Ik heb hieronder de belangrijkste punten van deze wandeling op de interactieve kaart gezet, inclusief het startpunt bij de parkeerplaats. Klik op de ballonnen met letters voor de naam van de locatie. Onder D en E heb ik ook de verder weg gelegen Perekop (E4) en Hohllay (E1) aangegeven.

Via de link hierboven vind je ook een gedetailleerde beschrijving van de route. Op deze site kan je eventueel ook de GPS-coördinaten uitlezen voor een GPS-tracker.

De andere route die we gelopen hebben in het Mullerthal bij Consdorf was misschien zonder de Wolfensschlucht wat minder spectaculair, maar al met al vond ik dat de leukste route. Zie daarvoor verder informatie onder de interactieve kaart.

Wandelen in het Mullerthal: de Mullerthal-trail

Door het Mullerthal is een lange-afstandspad uitgezet: de Mullerthal Trail. Dit is een pad van 112 kilometer. Deze is onderverdeeld in 3 delen. Dat zijn alle drie rondwandelingen die aan elkaar verbonden zijn. De drie rondwandelingen zijn op hun beurt ook weer onderverdeeld. Meestal in 2 delen. Bij elkaar is elke grote ronde ongeveer 35-40 kilometer lang.

Bovendien is het hele trail ook nog uit te breiden met 4 extra trails. Die zijn genummerd van A tot en met D.

Route 1 en 2 zijn vanuit Echternach te lopen. Route 2 bestaat voor een deel uit route C5 en de hier genoemde E1/E4.

Via de link hierboven vind je meer informatie over het trail en alle andere informatie!

Kamperen in het Mullerthal

Wij hebben best even moeite moeten doen om een goede camping te vinden. De meeste campings zaten voor meerdere nachten ook al behoorlijk vol, waarbij op onze camping (zie hieronder) elke dag nog wel plekken over waren voor een nacht.

Voor meer dagen moet je in het hoofdseizoen dus toch echt wat verder van tevoren reserveren. Verder zijn de meeste campings niet heel goed beoordeeld. En van dichtbij is het ook wel helder waarom. Soms wat vervallen, te druk, etc.

Auf Kengert

Wij hebben een aantal dagen heel goed op camping Auf Kengert gestaan. Een leuke familiecamping in de natuur. Met ruim 100 plekken is het een vrij grote camping, waarbij dit niet echt opvalt, doordat er diverse velden zijn.

Het sanitair is goed voor elkaar. Schoon en nieuw. Verder is er op de camping een buitenzwembad, een winkeltje met elke ochtend ruim voldoende brood en een restaurant. Die hebben wij niet uitgeprobeerd. Kijk ook op Zoover Auf Kengert.

Het zwembad en het restaurant worden wat minder beoordeeld. Het zwembad is niet heel groot, maar wel prima voor een duik. En in Luxemburg zal het qua weer niet altijd meer hoeven te zijn dan dat.

Wanneer we nu zelf zouden moeten kiezen, zouden we grofweg de plekken 148 tot en met 158 pakken. Deze plekken zitten het meeste in de open natuur en rustig aan de rand. Of de plekken 20 tot en met 102 langs de bosrand. Deze plekken zijn wat donkerder en wat minder open. Zie daarvoor de plattegrond.

De camping ligt net wat aan de westkant van het Mullerthal, waarbij je er binnen een kwartier ook middenin staat. Vanaf de camping lopen ook diverse wandelroutes naar het kasteel en ook de andere kant op richting Medernach.

Op de camping zijn ook trekkershutten voor lange afstandswandelaar. En er zijn ook chalets en safaritenten te huur.

De eigenaren praten Nederlands. En ga er ook maar vanuit dat er veel Nederlanders op de camping zitten.

La Pinède

Een alternatief is Camping La Pinède. Deze camping ligt heel goed voor de wandelingen die ik heb beschreven. Zowel C5 als E4 zijn nagenoeg vanaf de camping te lopen. Daarvoor lever je wel in aan kwaliteit, want de camping krijgt hier en daar ook slechte beoordelingen. Kijk ook op Zoover La Pinède.

Mullerthal van Larochette naar Consdorf: Onze plek op camping Auf Kengert
Onze plek op camping Auf Kengert

Informatie over het Mullerthal en Luxemburg

Wil je nog meer informatie over het Mullerthal en Luxemburg? Klik dan hieronder op de Handige Links!