4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom

Vakantie in Nederland, Vakantie op de Veluwe
Wandelen op vakantie Vakantie met tieners De mooiste korte roadtrips van West-Europa Vakantie met jonge kinderen

In het oosten van ons land is de natuur op veel plaatsen gevormd door de loop van de Rijn. Het ijs dat vanuit het noorden vooruit is gestuwd, heeft daarbij indrukwekkende stuwwallen achtergelaten. Die verder zijn gevormd door de loop van de Rijn. Die steeds van richting veranderde. Op een aantal plaatsen langs de Rijn levert dit prachtige vergezichten en mooie plekjes op. Zoals op het Dunoplateau bij Doorwerth en de Grebbeberg bij Wageningen. En hier op de heuvels van de Veluwezoom. Met als hoogtepunt de Posbank. Ik neem je in deze blog mee naar 4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom.

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: uitzicht vanaf de Posbank

1. Rondrit op de Veluwezoom

Wij staan vandaag op die beroemde Posbank. Om te genieten van het uitzicht dat aan onze voeten ligt. De zomerdrukte is achter de rug. Want dat is een tijd dat we hier liever niet komen. Dan rijd je tegenwoordig bijna file over de mooie, smalle wegen.

We kunnen nog net genieten van de paarse pracht aan onze voeten. De heide laat zich hier misschien wel op zijn mooist in Nederland zien. Doordat de heuvels vanaf de Posbank alle kanten op glooien.

We zijn hier lopend gekomen vanaf het Bezoekerscentrum van de Veluwezoom. Daarover vertel ik onder tip 3 meer. En die hebben we bereikt via een mooie route over die heuvels van de Veluwezoom.

Naar Praktische informatie over de Veluwezoom

Beekhuizen

We zijn vanuit onze woonplaats Oosterbeek over de Schelmseweg langs Arnhem gereden. Over de A12 Rozendaal in. Eén van de mooiste dorpjes in de omgeving. Oud, knus en in een erg groene omgeving.

We slaan daarvoor de Kerklaan in. Die ons langs Kasteel Rosendael brengt (kijk hieronder bij de volgende tip). Met de Beekhuizenseweg rijden we het natuurgebied Beekhuizen in.

En direct gaat de weg omhoog. We ontwijken wat wielrenners die we hier altijd goed in de gaten moeten houden. Natuurlijk is het voor hen ook een geliefde plek om te rijden!

Na de kruising met de Kluizenaarsweg komen we bij een unieke situatie in Nederland: 2 haarspeldbochten.

Deze bochten brengen ons even verderop bij Buitenplaats Beekhuizen en Boutique Hotel Beekhuizen (zie verderop onder Hotels op de Veluwezoom).

De bloeiende brem in het voorjaar bij de Zijpenberg

Zijpenberg

Vanaf hier meandert de weg richting de Zijpenberg (106 meter hoog!). Die bereiken we met een paar flinke bochten. Die door een prachtig bosgebied draaien.

Vanaf de Zijpenberg maakt dat bos plaats voor heide. De heide die hier in augustus zo mooi over de heuvels ligt gedrapeerd. In al haar paarse pracht.

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: Posbank

En dan komen we aan op het eerder genoemde hoogtepunt: de Posbank. Waar het dus gelukkig vandaag niet zo druk is. En dan is er de mogelijkheid lekker wat te drinken bij het Transferium Posbank.

Een uniek stukje architectuur dat hier door Natuurmonumenten op de Posbank is neergezet. Wij laten het vandaag even links liggen. Want wij willen door. Dat doen we door verder te rijden op de Beekhuizenseweg. Richting Koepel de Kaap.

Aan de linkerkant hebben we regelmatig gewandeld in het bos, waarin tijdens het seizoen de varens hoog om ons heen groeien. En rechts liggen de ommineuze Onzalige bossen. Waar het in de herfst prachtig wandelen is.

Zie voor meer informatie over deze wandelingen hieronder bij tip 2.

De Carolinahoeve

De weg gaat over in de Diepesteeg. Die ons weer terug brengt in het bos. Zo komen we bij de parkeerplaats, waar vandaan we al vaker gewandeld hebben. Om bij de Carolinahoeve te komen. Ook al zo’n mooie wandeling! En met middenin de wandeling een heerlijke pannenkoek bij deze hoeve!

De Diepensteeg brengt ons uiteindelijk in het mooie dorpje De Steeg. Dat barst van de mooie huizen. Die bijna op Engelse cottages lijken.

Via de Hoofdstraat die overgaat in de Arnhemse Straatweg (N781) komen we uiteindelijk weer onderaan de Posbank terecht. In dit geval via de Schietbergseweg. Daar pakken we voor de wandeling naar de Posbank de Heuvenseweg naar Bezoekerscentrum Veluwezoom.

2. Wandelen op de Veluwezoom

Om bij die Posbank te komen, pakken we vanuit het leuke Bezoekerscentrum de route Veluwezoom-Posbank. Aangegeven met gele schildjes met een paars pijl erin.

De route brengt ons al snel in een bos. Onderdeel van het oude Landgoed Heuven. Waar hier en daar verspreid nog wat huizen van zijn te ontdekken.

Ook komen we zo langs de Schaapskooi, waar afhankelijk van het seizoen de schapen en soms de lammetjes zijn te bezichtigen. Altijd leuk met kleine kinderen.

De Posbank in de winter

Kraaijenberg

Vanaf de Schaapskooi komen we langzamerhand in de heuvels rondom de Posbank terecht. Hier is eerst een aangelegd uitzichtpunt die ook voor mindervaliden toegankelijk is.

En vanaf daar gaat het verder omhoog en naar beneden naar de Kraaijenberg. Ook hier is het uitzicht over de heuvels prachtig.

Verder gaat het vanaf hier naar de beruchte Posbank. Ook weer op en af. Tot we eindelijk bovenop dat mooie uitzichtpunt staan. Met in onze rug het mooie Veluwetransferium Posbank.

Posbank

Daar maken we graag gebruik van de gelegenheid om wat te drinken. We hebben het met al dat klimmen ook wel verdiend!

Na de koffie en thee gaan we verder langs de Beekhuizenseweg. En daarna lopen we tussen en over de heideheuvels door.

Hier is goed te zien wat ijs en smeltwater teweeg heeft gebracht. Deze prachtige, glooiende natuur. Die als met een paarse kwast overwoekerd is met die prachtige heide.

We lopen nu op ons gemak verder naar beneden. Steken de drukke Schietbergseweg over om weer door het bos bij het Bezoekerscentrum terug te komen.

En daar genieten we nog even van de leuke dingen die Natuurmonumenten hier op een creatieve manier laat zien van de natuur.

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: Het park van en Kasteel Rozendael zelf
Het park van en Kasteel Rosendael zelf

3. Kasteel Rosendael

In al die keren dat we de route over de Posbank via Beekhuizen hebben gereden, zijn we nog nooit gestopt voor dit kasteel. Hoewel we vaak van het uitzicht op het park en kasteel hebben genoten.

Er zijn welgeteld 15 jaren in deze omgeving voor nodig, dat we hier voet zetten. En dat voelt gek. Ook meteen goed.

Want het is rond lunchtijd. En we besluiten eerst te gaan lunchen in de Oranjerie. Dat is een prachtige plek. Die ons doet denken aan al die leuke tuinen en lunchgelegenheden waar we in Devon en Cornwall zijn geweest. Een goed begin van dit bezoek!

Vakantietips voor de voorjaarsvakantie: Kasteel Rosendael vanaf de Oranjerie
Kasteel Rosendael vanaf de Oranjerie

Kasteel Rosendael

Het kasteel zelf is niet heel groot. En we zijn ook vrij vlot door het kasteel heen. De kamers zijn zo ingericht dat ze een mooie indruk van de historie geven.

Eigenlijk vinden we vooral de oude donjon de moeite waard. Het geeft het kasteel een bijzondere en ook indrukwekkende uitstraling. Het donjon stamt als enige nog uit de 14e eeuw. En is een overblijfsel van het grotere slot dat hier toen stond.

Ook aan de binnenkant is de donjon het mooiste deel. Hier is de Torenzaal gevestigd. Een mooi aangeklede kamer.

Eerlijk is eerlijk: in deze omgeving is Kasteel Doorwerth qua collectie en interieur meer de moeite waard.

De lommerrijke paden in het park
De touwbrug in Park Rosendael

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: Park Rosendael

Dan het park. Dat is het wel heel erg de moeite waard. De tuin van dit kasteel is prachtig aangelegd. En biedt een mooie combinatie van bezienswaardigheden, smalle en brede wandelpaden en bos.

We lopen eerst langs het kasteel op naar de vijver. We laten de bekende Bedriegertjes eerst even links liggen voor later. Om vanaf daar helemaal naar de achterkant van het park te lopen.

Naar mate we verder van het kasteel verwijderd raken, wordt het park steeds bosrijker. De natuur is hier prachtig!

Uitzicht vanaf de watertrap richting het kasteel

Watertrap en Bedriegertjes

Wanneer we vanuit het bos weer teruglopen aan de andere kant van de vijver, stoppen we eerst even bij de watertrap. Een barok beeld van Neptunes waarover het water van de beek richting vijver stroomt.

We lopen weer verder langs de vijver en komen bij de volgende overbrugging bij de Bedriegertjes. In de zomer moet het hier goed toeven zijn met kleine kinderen. Op onverwachte momenten spuit het water hier uit de grond omhoog.

Zelfs nu in de herfst zijn er een aantal kinderen die zich graag nat laten spuiten. Het is gewoon te leuk om er niet overheen te lopen!

Kasteel Rosendael

Schelpengalerij

We pakken vanaf hier het hogere pad langs de vijver aan de westkant. Dat brengt ons uiteindelijk in de velden rondom het kasteel. Hier hebben we af en toe mooi uitzicht op het kasteel.

We komen zo uit bij de doorgaande weg en slaan weer af richting het park. Vanaf hier bekijken we nog de Theekoepel en de Schelpengalerij. Beide best bijzondere constructies. De galerij is aangelegd door de architect van Paleis ’t Loo. En de Theekoepel is een fraai houten gebouw.

Al met al zijn we blij dat we eindelijk in dit mooie park zijn geweest. Het is leuk om hier een middag zoet te brengen.

De vijver van Park Rosendael

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: Arnhem

Aan de rand van de Veluwezoom ligt de mooie stad Arnhem. Een belangrijk centrum tussen Veluwe, Veluwezoom en rivierenland.

In deze stad is veel te doen. En heeft een aantal beroemde attracties. Zoals het Open Lucht Museum met de Canon van Nederland, Burgers Zoo. En een leuke binnenstad.

Lees alles hierover in mijn blog over de stedentrip in Arnhem.

Wil je op vakantie op de Veluwe? Of gewoon een lang weekend weg in Arnhem en omgeving? Klik dan hier voor mijn reisplan voor het zuiden van de Veluwe!

Abonneer je hier op voorpret, gemak en ontspanning!

Praktische informatie over 4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom

Zoals aangegeven kan het in het hoogseizoen en op zonnige, warme dagen erg druk zijn op de Posbank. Een bezoek met de auto raad ik dan absoluut af. Ook bij het Bezoekerscentrum Veluwezoom is het dan vaak nog druk.

De auto parkeren in Velp of Rozendaal en dan met de fiets verder, is dan de beste keuze. Kijk hieronder ook voor informatie over het huren van scooters. Ook een goed alternatief!

Inmiddels wordt er door de omringende gemeenten gekeken naar mogelijkheden om wat aan de drukte te doen. De kans is aanwezig dat ergens in 2022 de Posbank in de zomer afgesloten gaat worden voor auto’s.

Bezoekerscentrum Veluwezoom

Bezoekerscentrum Veluwezoom is een aanrader om met kinderen naartoe te gaan, wanneer je hier in de omgeving wilt wandelen of wat anders wilt doen. Er is van alles te doen, van een speeltuin tot leuke tentoonstellingen over de natuur.

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: Rondrit op de Veluwezoom

De rondrit op de Veluwezoom is in deze vorm ook prima te doen op een (elektrische) fiets of racefiets. En natuurlijk ook met een elektrische scooter. Deze zijn te huur bij het Bezoekerscentrum Veluwezoom.

Klik op de link voor meer informatie! Deze organisatie heeft ook een locatie vlakbij Arnhem. In het hoogseizoen is dat een beter alternatief, omdat het dan zo druk is.

De zandpaden in de smeltwaterdalen van de Posbank

4 leuke dingen om te doen op de Veluwezoom: wandelen!

De hierboven beschreven wandeling is een uitgezette route van Natuurmonumenten. Klik daarvoor op de link. De wandeling is 5 kilometer. Afhankelijk van jullie tempo doe je er een uur tot anderhalf uur over.

Natuurlijk zijn er nog meer mooie wandelingen om te maken. In de beschrijving van de rondrit op de Veluwezoom noem ik de wandeling naar de Carolinehoeve. Deze wandeling vind je via deze link.

Een deel van deze route gaat over rechte lanen. Sommigen vinden dat wellicht wat saai. Het zijn wel prachtige, oude lanen.

Het eerste deel gaat door de Haverkist. Dat is een mooi deel om te lopen. En met als beloning die pannenkoek bij de Carolinahoeve. Een aanrader!

Deze wandeling duurt wat minder lang, omdat het hoogteverschil wat minder is. Het is ook 5 kilometer lang.

Kasteel en park Rosendael

Het park van kasteel Rosendael is het hele jaar geopend van dinsdag tot en met zondag tussen 11:00 en 16:00 uur. Het kasteel is alleen op zaterdag en zondag open. En dan ook alleen vanaf 12:30 tot 16:00 uur.

De openingstijden worden in de lente verruimd naar 17:00 uur. En in de zomermaanden is het maandag ook open.

Gedurende de openingstijden is de Oranjerie ook open. Een bezoek aan het kasteel zelf duurt 45 minuten.

Klik voor meer informatie op de link.

Het kasteel zelf doet ook een voorstel voor een wandelroute door de tuinen van Kasteel Rosendael. Klik daarvoor op de link. Wij zijn zelf op eigen gelegenheid gelopen. De route die ik hierboven heb beschreven is dus net anders.

Kasteel Rosendael in zijn natuurlijk habitat

Wandelen op de Veluwe

De grote attractie van de omgeving van Arnhem is natuurlijk de natuur.

In mijn andere blogs over de omgeving geef ik een heleboel tips over leuke en bijzondere wandelingen. Zoals de Perimeterroute in Oosterbeek. Of een wandeling bij Kasteel Doorwerth.

En natuurlijk de enorme wandelmogelijkheden in Nationaal Park de Hoge Veluwe.

Wandelen op de Veluwe: de Perimeterroute in Oosterbeek
Langs de uiterwaarden van Oosterbeek met de Perimeterroute
Wandelen op de Hoge Veluwe: de mooie omgeving van het Belevenispad
De mooie omgeving van het Belevenispad in de Hoge Veluwe

Uit eten op de Veluwezoom

Een aantal eetgelegenheden zijn hierboven de revue al gepasseerd. Allereerst is de Oranjerie bij Kasteel Rosendael overdag een leuke gelegenheid om te lunchen.

Het Bezoekerscentrum Veluwezoom heeft ook een leuk restaurant.

Bovenop de Posbank zit Veluwetransferium Posbank. Op een één of andere manier moeten we hier altijd wel lang wachten op de bediening. De plek maakt wel veel goed.

Tenslotte is de Carolinahoeve dus een leuke plek om te eten tijdens de betreffende wandeling.

Hotels op de Veluwezoom

De mooiste plek op de Veluwezoom is Boutique hotel Beekhuizen. Dit hotel ligt prachtig in de natuur van Beekhuizen, vlakbij de Posbank. De kamers zijn prachtig en voor gezinnen hebben ze speciale Lodges. Een mooiere plek is er eigenlijk niet in de omgeving.

Kamperen op de Veluwezoom

Vlakbij hotel Beekhuizen zit Buitenplaats Beekhuizen. Dit is een glamping-accomodatie, waar je niet terecht kan met eigen kampeermiddelen. Ze hebben verder allerlei mogelijkheden: safaritenten, pods en lodges.

Stedentrip en bezienswaardigheden in Arnhem: Langs het Watermuseum onderaan Sonsbeekpark
Langs het Watermuseum in Arnhem en...

Hotels in Arnhem

Verder ligt Arnhem natuurlijk ook in de buurt. In Arnhem heb ik ook een paar tips.

Ik heb twee tips buiten het centrum van Arnhem. Dat is prima wanneer je ook de omgeving van Arnhem wilt verkennen. Allereerst Trix aan de Schelmseweg 1a in Arnhem. Leuke kamers en wij komen hier zelf ook graag om te eten. De bediening is supervriendelijk en jong en oud komt hier graag. Kijk verder op Hotel Trix.

Een tweede, luxere optie is Groot Warnsborn dat wat verderop ligt. Het landgoed ligt in een prachtig dal. Alleen de weg naar het landgoed toe is al buitengewoon spectaculair. Je hebt echt het gevoel dat je ergens in Engeland terecht bent gekomen.

Neem in het hotel vooral een suite in het Koetshuis. Die zijn stuk voor stuk uniek en mooi vormgegeven. Een andere leuke optie zijn de suites bovenin het landgoed zelf. De kamers (dus niet de suites) vind ik zelf wat te romantisch en soms kaal. Overigens kan je rondom het landgoed ook een prachtige wandeling maken. Kijk voor meer informatie op Groot Warnsborn.

Wil je in het centrum van Arnhem overnachten, dan zou ik Dudok Studio’s aanraden. Die zitten op een prachtige plek, midden in het centrum: Dudok studio’s.

Kamperen in Arnhem

Wil je kamperen, dan ligt vlakbij Groot Warnsborn camping Warnsborn. Een prachtige natuurcamping midden in het bos. Alle kampeermiddelen zijn welkom. En je kunt ook een trekkershut of chalet boeken. Kijk verder op Camping Warnsborn.

Informatie over de Veluwezoom

Kijk voor meer informatie over deze omgeving op de link hieronder.