3 leukste dingen om te doen op Vlieland

Vakantie in Nederland, Vakantie op de Wadden­eilanden
De mooiste stranden van West-Europa Wandelen op vakantie Vakantie met tieners Vakantie met jonge kinderen

Ah, de Wadden! Ik vind ze geweldig. Wij komen er graag. Om uit te waaien. En om ons even net wat meer relaxed te voelen. Want dat doen die eilanden gewoon. En Vlieland is dan zo’n eiland waar we de hele Wadden-ervaring op een klein oppervlakte hebben. Compact en toch qua wijdsheid ruim genoeg. Ideaal voor een lang weekend! Ik vertel je in deze blog over de 3 leukste dingen om te doen op Vlieland!

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: Het drenkelingenhuisje op de Vliehors: Het drenkelingenhuisje op de Vliehors

1. Naar de Vliehors

Wij zijn gistermiddag met de boot op Vlieland geland. We hebben ons eerst even geïnstalleerd in ons superleuke hotel (zie onder Praktische informatie onderaan deze blog). En zijn toen natuurlijk direct naar zee gegaan.

Wanneer we op de Wadden zijn, is dat toch eerste prioriteit.

Vandaag staat ons een erg leuke activiteit te wachten. We gaan naar de Vliehors. Het grote stuk strand ten westen van Vlieland. Waar we met de Vliehors-expres kunnen komen.

Misschien wel het leukste van de 3 leukste dingen om te doen op Vlieland!

Naar Praktische informatie over Vlieland
De bandsporen van de Vliehors-expres op het strand van Vlieland

De Vliehors-expres

Dat blijkt een vrachtauto op enorme banden te zijn. Met in de achterbak een aantal overdekte zitrijen. Mijn 2 zoons zien er het avontuur wel van in. En krijgen opeens helemaal zin in deze activiteit.

In een klein half uurtje brengt de Expres ons naar het andere kant van het eiland. En naar de Vliehors. Een groot stuk, verlaten strand. Met eindeloos uitzicht op de Wadden, de Noordzee en Texel. Geweldig!

We hebben uitgebreid de tijd om hier rond te kijken.

Leef nu, want nu wordt toen…

Veel aandacht gaat uit naar het iconische drenkelingenhuisje dat hier staat. Hier zijn allerlei spullen verzameld die strandjutters hebben verzameld.

De gids van de Vliehors-expres kan er smakelijk over vertellen. Want eilanders zijn volgens hem diep hun hart altijd strandjutters. Dat zit bijna in het bloed.

Wanneer we weer terugkomen bij de Expres valt ons opeens op, dat op de banden van de auto letters staan. En niet zomaar letters. Er staat een heel gedicht op. Eindigend op: ‘Leef nu, want nu wordt toen…’

Wat een mooie oproep tot Carpe Diem in deze prachtige omgeving. Ver weg van de druk en jacht van het dagelijks leven.

Dat gaan we vandaag doen!

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: het drenkelingenhuisje bij de Vliehors op Vlieland
Het drenkelingenhuisje bij de Vliehors op Vlieland
Vakantietips voor de voorjaarsvakantie: Het drenkelingenhuisje op de Vliehors
Het drenkelingenhuisje op de Vliehors

2. Fietsen op Vlieland

Na ons avontuur op de Vliehors zijn onze kinderen er voor de rest van de dag wel klaar mee. Die installeren we op ons hotelappartement met hun iPads en Switch.

Wij willen de dag verder plukken en gaan lekker met de fiets op pad.

Het is stralend weer. Met net een beetje frisheid in de lucht. Heerlijk weer om te fietsen dus.

Vanuit het dorp pakken we de Postweg langs de Waddenzee. Deze is het eerste stuk redelijk rechttoe-rechtaan. Waarbij het uitzicht om ons heen met links de Waddenzee en rechts afwisselend bos en oude duinen mooi is.

Gelukkig hebben we voor elektrische fietsen gekozen, want het waait flink uit het westen…

Langepaal

Bij de eerst volgende paddestoel slaan we rechtsaf het oude duinlandschap in. Dat is het landschap van de Kooisplek (zie ook verder bij Wandelen).

Een prachtig stuk om doorheen te rijden. Het gaat lekker op en neer. En we krijgen langzamerhand zicht op het eerste bos waar we doorheen gaan rijden. Dat van de Langepaal.

Dit is een leuk stuk om te rijden. Het brengt ons met een leuk en wat ouder schelpenpad langs het Natuurkampeerterrein van Staatsbosbeheer.

Daarna pakken we de Postweg weer op.

Oude en nieuwe Eendekooi en Bomenland

Aan de rechterkant krijgen we nu achtereenvolgens de Nieuwe en de Oude Eendekooi. Allebei bosgebieden. En tussendoor weer het oude duinlandschap van de Vallei van Vianigh.

Daarna kunnen we aan de linkerkant langzamerhand over de duinen weer de Waddenzee zien. Met het mooie weer van vandaag, is het heerlijk om hier even stil te staan. En om van het uitzicht te genieten.

Als laatste komen we nu in het Bomenland te recht. En fietsen we opeens midden in het bos.

Dat opent zich verderop om ons uitzicht te geven op het Posthuys.

Weer uitzicht op de Waddenzee

Posthuys en Kroon’s Polder

Hier kunnen we even uitrusten van onze fietstocht. Met de zon vol op ons gezicht is dat meer dan relaxed.

Na een tijdje zijn we weer helemaal fris. En fietsen nog wat verder richting westen. Dit is om te fietsen een wat saaier stuk.

Voor vogelliefhebbers en wandelaars is dit wel een mooi gebied: Kroon’s Polder. Door de meren en kwelders die hier zijn, stikt het hier van de strandvogels.

Aan het einde van deze weg lopen we vast op het militair oefentterrein dat de Vliehors buiten de weekenden om ook is. We fietsen nog even richting de strandafgang hier. Om nog even te genieten van de zee.

De laatste strandafgang voor de Vliehors

Het echte eiland-fietsgevoel

We fietsen weer terug richting Posthuys.

Via het Pad van Zes dat achter het hotel langsloopt, fietsen we vervolgens richting de Noordzeekust. Een heerlijk stuk om te fietsen.

Schelpenpaden die op en neer door de duinen gaan. Het echte eiland-fietsgevoel!

Bij de afslag naar het Bunkermuseum houden we rechts aan. En zo rijden we aan de noordkant weer om de Kooisplek heen.

Ook verderop aan het einde van de Kooisplek houden we rechts aan. En zo fietsen we nog een prachtig stuk door het bos rondom de Vuurboetsduin. Waar we morgen overheen en ook langs wandelen (zie hieronder bij Wandelen).

Daarvoor nemen we het tweede fietspad ook naar links. Om aan het einde van de Dorpstraat weer in het dorp aan te komen.

Wat een heerlijke middag en dag hebben we!

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: wandelen!

Op de wadden is dit altijd een favoriet. Vrijdagmiddag zijn we hier zoals geschreven al mee begonnen. Toen we lekker waren uitgewaaid op het strand bij ’t Badhuys (einde Badweg).

Op zondag zetten we het door met een wandeling vanaf de Vuurboetsduin. Daar kunnen we vanuit ons hotel zo naartoe lopen.

De Dorpstraat van Oost-Vlieland

Kerkplein

Dat doen we door de Dorpsstraat naar het westen in te lopen. En bij de Kerkeglop rechtsaf te slaan.

Hier ligt een stuk authentiek Vlieland voor ons. De Nicolaaskerk met daarnaast het oude Diaconiehuis. En daar omheen een aantal oude, echt eilandse woningen.

Een mooi plein om even op stil te staan.

Het Diaconiehuis vlakbij de Nicolaaskerk

Stevige klim

We lopen voor het Diaconiehuis langs en pakken daarachter de Willem de Vlaminghweg naar links. Hier kunnen we al vrij snel omhoog naar de vuurtoren. Die weg laten we even rechts liggen.

Even verderop komen we met een bocht op het Vuurboetsplein waar onze wandeling begint. Netjes aangegeven door een bordje met een groene peil van Staatsbosbeheer.

We moeten hier nu echt stevig omhoog, om die 45 meter hoge Vuurboetsduin te beklimmen. Dat is zo ’s ochtends best even een ding.

Gelukkig is het uitzicht bij elke blik die we achter ons werpen fantastisch.

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: Uitzicht halverwege de klim naar de Vuurboetsduin
Uitzicht halverwege de klim naar de Vuurboetsduin op Vlieland

Vuurboetsduin

Boven is de beloning voor deze klim groot!

We hebben hier een wijds uitzicht op de Waddenzee, het dorpje Oost-Vlieland en alle bossen en duinen die we op dit deel van het eiland kunnen zien.

Naar de Postweg

Na uitgebreid van het uitzicht te hebben genoten, besluiten we om de route linksom te gaan lopen. We lopen daarom achter de vuurtoren naar links over een verharde weg.

Die brengt ons bijna net zo snel weer naar beneden. Dat voelt wat teleurstellend na zo’n pittige klim. Het uitzicht is dat zeker niet.

Als kers op de taart laat de veerboot zich ook nog even zien. En daarmee is dit uitzicht compleet.

Uitzicht op het pad richting Postweg op de Waddenzee

Waddenzee

We lopen een stukje naar het westen op de Postweg. Even verderop verlaten we deze weg weer naar rechts.

Een klein klimmetje brengt ons middenin een prachtig duinbos. En nadat we linksaf zijn geslagen, lopen we over een duinheuvel met links uitzicht op zee. We wanen ons even in de Golfe du Morbihan in Bretagne.

Wat is dit een geweldige wandeling!

De eerste stappen in het duinbos
Uitzicht op de Waddenzee vanaf het wandelpad

Kooisplek

We buigen langzamerhand weer van dit uitzicht af. Om via een rechte weg richting de Kooisplek te lopen.

Even verderop kunnen we gelukkig links van dit wat saaie pad af. En zo komen we op een pad dat ons wat kronkeliger bij de Kooisplek brengt. Voor ons ligt een vennetje en daarachter een uitgestrekt duingebied.

Oude duinen dan. Begroeid met gras, mos en wat er ook allemaal maar op groeit.

Het weer wordt langzamerhand wat dreigender. Het is herfst, dus de kans op regen is aanwezig. Voordat dat zover is, worden we eerst nog getrakteerd op een regenboog.

Regenboog over de Kooisplek

Regen in het bos

Er is geen houden meer aan: de regen stroom al snel op ons neer. Gelukkig lopen we inmiddels in het bos.

Dit waren eeuwen geleden ook duinen. Die alweer een fase verder zijn dan de Kooisplek. Hier hebben bomen kunnen groeien. En in dit oude duingebied geeft dat een enorme diversiteit aan soorten. Van loof- tot naaldbomen.

De paden gaan hier op en neer. En gaan van groot naar klein en kronkelig.

Verderop komen we weer uit op het fietspad dat hier zo mooi door het bos loopt. En daar draaien we na een tijdje weer vanaf. Om ons vervolgens weer diep in het bos te brengen.

Het bos in vanaf de Kooisplek
Zicht op de Torenvijver

De Torenvijver

We komen nu in de buurt van de Torenvijver. Een door mensen gegraven meertje. Dat inmiddels vol ligt met waterlelies. Ook alweer zijn leuke afwisseling op deze bijzonder gevarieerde wandeling. Absoluut één van de 3 leukste dingen om te doen op Vlieland!

Het pad loopt mooi langs de vijver op. Dus we kunnen deze leuke plas vanuit alle kanten bekijken.

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: De Torenvijver
De Torenvijver vanaf de andere kant

Vuurbootsduin en Badweg

We duiken hierna wederom het bos in. Om vervolgens aan onze rechterkant uitzicht te krijgen op de Vuurboetsduin. Vanaf lijkt deze duin buiten gewoon hoog. En biedt een mooie aanblik.

Na dit uitzicht maakt het pad nog een paar draaien om vervolgens de Badweg te kruisen. Deze weg nemen wij richting strand, om daar even uit te rusten en te lunchen bij ’t Badhuys.

Daarna lopen we weer terug om de route naar links weer op te pakken.

Zicht op de Vuurboetsduin net na de Torenvijver

Bos en water

Dit brengt ons eerst weer in het bos en verderop langs de oever van wat in de winter de IJsbaan van Vlieland is. Ook een leuke plas om langs de lopen.

Nadat we vanaf hier het bos weer inlopen en de Badweg weer oversteken, hebben we de laatste klim te maken richting de Vuurboetsduin. Ook vanaf deze kant is ie stijl. En ook aan deze kant is het uitzicht richting noordkant van het eiland ook weer bijzonder.

De onbevroren IJsbaan

Leef nu!

Wat was dit een geweldige wandeling om te maken!

De rest van de dag doen we rustig aan. Dat hebben we na bijna 10 kilometer lopen ook wel verdiend.

We loungen lekker op het terras voor het hotel. En shoppen nog wat in het dorpje.

Leef nu, want nu wordt toen. Dat advies hebben we dit weekend goed ter harte genomen!

Zonsondergang op de Vuurboetsduin

Praktische informatie over 3 leukste dingen om te doen op Vlieland

De boot naar Vlieland reserveer je via de link.

De Vliehors-expres

Via deze link vind je meer informatie over de Vliehors-expres. Op de site staat informatie van de vertrektijden en wat je verder kan doen. In de zomermaanden kan je ook ’s avonds een rit maken. Dat is inclusief kampvuur. Erg leuk met de kinderen!

De Expres start meestal vanaf strandpaviljoen ’t Badhuys. Zie voor meer informatie onder Uit eten op Vlieland.

Een aparte pagina is gewijd aan de gedichten op de banden. Erg mooi om te lezen. Bij ons stond dit gedicht op de banden:

Heen en weer rollen de golven, spel van natte zoen.  Brekend schuim fluistert bevlogen, leef nu, want nu wordt toen.

Close-up van het drenkelingenhuisje

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: fietsen

De route die ik beschreven heb, spreekt voor zich. Het is een route van ongeveer 20 kilometer. Veel langer is het eiland ook niet 🙂

Vanzelfsprekend zijn er op Vlieland ook fietskaarten beschikbaar in het dorp of bij het hotel. Het eiland is alleen zo klein, dat je er met een kaart op je telefoon ook wel uitkomt…

Fietsen kan je natuurlijk overal in het dorp huren. Ik adviseer wel een elektrische fiets. Net even wat makkelijker. Zeker wanneer je kinderen achterop hebt.

De duinen kunnen soms best stijl zijn…

Uitzicht vanaf de Vliehors op Texel

3 leukste dingen om te doen op Vlieland: Wandelen op Vlieland

Staatsbosbeheer heeft een aantal mooie routes uitgestippeld op Vlieland.

De route die wij hebben gelopen is makkelijk bereikbaar vanuit het dorp. Deze is 6,3 kilometer lang. Klik hier voor deze wandeling naar Vuurboetsduin en Torenvijver. Het is zoals je hebt kunnen lezen een leuke en afwisselende wandeling door het bos.

Het valt mij op dat er bij de recensies wat gedoe is over de richtingaanwijzers. Daar hebben we zelf helemaal geen last van gehad. Gewoon goed de groene pijlen volgen. Overigens zijn deze soms olijf- en soms donkergroen.

Je kunt via de link ook op het kaartje klikken. Wanneer je dat opent op een smartphone, pakt deze meestal direct jouw GPS-locatie op en heb je dus geen last van paaltjes die weg zijn.

Houdt er wel rekening mee dat wanneer je halverwege de wandeling op de Badweg naar het Badhuys loopt om te lunchen en wanneer je via de Dorpsstraat naar de Vuurboetsduin loopt, al snel 10 kilometer loopt. Met een lunch of koffie tussendoor prima om te doen. Wel goed om even te bedenken met bijvoorbeeld kleine kinderen 🙂

Het bord bij het startpunt van de wandeling
Dit is kleur van de wandeling die je moet aanhouden

Andere wandelingen

Een andere optie is de wandeling naar Kikkerbult en Kooisplek. Deze is wat verder weg van het dorp (nog steeds vanuit het dorp bereikbaar zonder fiets) en gaat door wat ruiger terrein. Met wat minder afwisseling qua bos. Vooral door de oude duinen. Ook leuk en ongeveer net zo lang!

Verder kan je ook door Langepaal en Kroon’s Polder uitgebreid wandelen. Voor alle wandelingen op Vlieland kijk je hier. Selecteer op de site onder ‘Wat?’ ‘Routes’ en je ziet alle wandelingen van Staatsbosbeheer.

Uit eten op Vlieland

Het leukste en meest relaxte restaurant van Vlieland is wat mij betreft het restaurant van hotel Zeezicht. De sfeer is fijn en ongedwongen. De kaart uitgebreid. Voor elk wat wils.

Wij hebben ook een avond in het restaurant van Badhotel Bruin gegeten. En dat was ook erg lekker. De sfeer is hier wat chiquer.

’t Badhuys aan de strandafgang van de Badweg is ook een prima restaurant. Het is leuk ingericht met een goede kaart. En ook erg relaxed met kinderen. Zowel qua ambiance als qua kaart.

Het krijgt de laatste jaren wel wat slechtere recensies. Dat ligt deels wel aan de bediening. Los daarvan blijft het een relaxte en leuke plek.

Ook bij Hotel Posthuys kan je eten. Zeker in de zomer lijkt mij dat erg leuk. Omdat je dan in het licht nog kan terugfietsen. Het kan er wel druk zijn, dus reserveren is aan te raden.

Tenslotte hebben we ook goed gegeten bij De Oude Stoep.

Achter dat raam daar boven zat onze suite in Badhotel Bruin
Uitzicht vanaf het balkon van Hotel Zeezicht op Vlieland

Hotel op Vlieland

Wij zaten dit weekend in Badhotel Bruin. Een erg leuk hotel met ruime suites en appartementen voor gezinnen. Wij zaten in de suite die op Booking wordt aangegeven als de Bibliotheeksuite. Dan heb je een aparte woonkamer met 2 slaapkamers. Heel relaxed. Vanuit de woonkamer heb je uitzicht op het winkelstraatje van Vlieland.

Bovendien kan je bij het Badhotel Bruin ook een uur het zwembad met sauna voor je eigen gezin reserveren. Superrelaxed en luxe.

Het hotel ligt op loopafstand van de boot. En middenin het dorpje.

Jaren later hebben we ook heel leuk overnacht in Hotel Zeezicht. De kamers zijn hier een stuk kleiner. Dat wordt deels gecompenseerd door het leuke restaurant wat hieronder zit. En waar je heel makkelijk even gaat zitten.

Wanneer je een kamer met balkon boekt, heb je bovendien ook meer ruimte beleving. En dan heb je vol uitzicht op de Waddenzee!

Informatie over Vlieland

Meer informatie over Vlieland vind je via onderstaande link.